ویژگی های شعار تبلیغاتی

شعار تبلیغاتی عبارتی بیادماندنی است که برای بیان مکرر عقیده یاهدفی در زمینه امور سیاسی یا بازرگانی بکار می رود. شعارها از نوشته ها و تصاویرمعمولی دیگر متفاوتند. غالباً به دلیل ساختار ساده خود امکان انتقال جزئیات ومفاهیم زیادی را ندارند. بهمین خاطر شعار به مخاطب خاصی اشاره نمی کند و بیشتر برایاعلان یک هدف مشخص به عموم مخاطبان بکار می رود.
امروزه در این عصر جدید که با بمباران اطلاعات رسانه های گوناگون و بیشمار مواجهیم شعارها جذابیت خاصی پیدانموده اند . شعارها هسته مرکزی برنامه های تبلیغاتی را تشکیل می دهند و می توان آنها را در دوطبقه عمده دسته بندی نمود:
شعار سیاسی که معمولاً آرمان یاهدفی را اظهار می نماید یا بیان چکیده ای از یک مسلک یا عقیده است.
شعارتبلیغاتی که غالباً به عنوان یک « معرف به یادآورنده» استفاده می شود.
معمولاًشعارهای تبلیغاتی «داشتن» چیزی را ادعا دارند و این «دانش» را نیز بگونه ای نشان میدهند. شعارها نقش مؤثری در جلب توجه مخاطب به یک یا چند وجه از ابعاد گوناگون یک محصول یا خدمتی را ایفا می کنند. شعارها بطور معمول مدعی «بهترین» ، «با کیفیت ترین» ، «خوشمزه ترین» ، «ارزانترین» یا «مقوی ترین» چیزها هستند. شعارها می بایست حداقل بیان یک مزیت با اهمیت تر محصول یا پاسخی به نیازهای مخاطب خود باشند یااینکه منافع بیشتر و بهتر را برای مشتریان آینده خود ارائه نمایند . شعارهای تبلیغاتی نقش عمده ای در عرصه رقابت میان شرکتهای تجاری بازی می کنند. یک شعار خوبباید ویژگی های زیر را داشته باشد:

 
مزیت اصلی یک محصول یا خدمتی را برای مصرفکنندگان فعی یا خریداران آینده بیان نماید.
تفاوت یک محصول با محصولاتشرکتهای دیگر را بروشنی نشان دهد . البته با رعایت محدودیت های قانونی مربوطه.
دارای جملاتی ساده، کوتاه، صریح، بدیع و مناسب باشد.
غالباً نکته دار باشد. البته در صورت لزوم نه اینکه همه شعارهای تبلیغاتی اینگونه باشند.
با شخصیتو  صاحب آن شعار تناسب محصولی داشته باشد.
احساس خوشایندی از یک نام تجاری یامحصول به مخاطب بدهد.
احساس «خوب بودن» را در مصرف کننده ایجاد کند.
احساس تمایل یا نیاز را در مصرف کننده برانگیزاند.
به سختی فراموش شود. شعار باید بطور ناخودآگاه در حافظه مخاطب حک گردد. به همین علت است که شعارها معمولاً باترفندهای به یادآورنده ای نظیر جرینگ(gingle)، ترانه، تصاویر متحرک، فیلم یا آگهی تلویزیونی همراه می گردند.
بطور معمول آگهی نویسان یا نویسندگان حرفه ای که درمیان آنان حتی نویسندگان متن های ادبی مثل رمان نویسان نیز یافت می شوند به خلقشعارهای تبلیغاتی می پردازند. از طرفی مجریان حرفه تبلیغات نیز ممکن است شعارها رابه عنوان وسیله مبارزه در عرصه کارزار رقابت تجاری با سایر رقبای خود بوجود آورند. ضمناً شعارهای تبلیغاتی می بایست در چارچوب محدودیت های اخلاقی و قانونی قرار داشته باشند
.
بررسی سطوح مختلف شعارهای تبلیغاتی:
شعار صورت گفتاری نشان تجاری(Logo) است و در تبلیغات چاپی معمولاً درست در زیر یا کنار نام یا نشان تجاری قرارمی گیرد. شعار مجموعه ای از ماهیت، تخصصی، مزیت، موقعیت ارزیابی و تعهد یک شرکت رانشان می دهد. شعار در تقویت هویت یک شرکت بسیار مؤثر است. شعار می تواند حتی نیرومندتر از نشان تجاری عمل کند. زیرا مردم براحتی می توانند شعار تبلیغاتی یک شرکت را به یادآورده یا حفظ نمایند درصورتیکه احتمالاً نمی توانند نشان تجاری آن شركت را ترسیم کنند. بهمین دلیل مهم است که شعار تبلیغاتی یک شرکت می بایست بروشنی آنچه را که «هست» بیان کند تا آنچه را که باید «بشود». اما اگر بتواند به هر دویآنها هم دست یابد مطلوبتر است.
به کاربردن شعار تبلیغات دارای دو هدف اصلی است اولاً موجب تداوم اجرای برنامه های تبلیغاتی در یک کمپین تبلیغاتی می شود و دیگراینکه استراتژی تبلیغات به شکل یک عبارت قابل باور، تکرار پذیر و به یادماندنی خلاصه می گردد. شعار تبلیغاتی می بایست همیشه و در همه جا بکار رود. زیرا شعارتبلیغاتی مثل سایه به نام شرکت وابسته است. لذا باید آنرا همه جا از جمله درکارتهای ویزیت، تبلیغات چاپی، بروشورها، تابلوها، نامه ها، کتابهای اطلاع رسانی ویا هرجایی که بتوان استفاده نمود.
ویژگی اصلی شعار تبلیغاتی همیشه کوتاه و نکته دار بودن آن است (مثل جملات قصار) و این ویژگی خود به تأثیرگذاری بیشتر و به یادماندن آن کمک می نماید.
در اینجا به بررسی سطوح مختلف شعارهای تبلیغاتی به زبان انگلیسی می پردازیم تا ببینیم شعارها چگونه ما را برای رسیدن به اهداف موردنظر یاری می نمایند:
سطح نوشتاری:
-1 استفاده از حروف بزرگ در ابتداهر کلمه شعار: در این گونه موارد شعار تبلیغاتی برای رسیدن به هدف تأکید مؤثرترعیناً همانند تیتر اصلی در مطبوعات عمل می کند. به همین دلیل در این گونه برای جلب توجه بیشتر مخاطب از حروف بزرگ و ابتدای کلمات شعار استفاده می شود.
برای مثال:
Heinz : Beanz Meanz Heinz
Toyota: I Love What You Do For Me

  -2
استفاده کامل از حروف بزرگ در همه کلمات شعار : استفاده کامل از حروف بزرگ علاوه بردلایل گفته شده بالا با تأکید بیشتر روی هرکلمه از کلمات شعار موجب می شود که آنشعار تبلیغاتی کوتاه اما قاطع بنظر آید.
برای مثال:
New Week: THE WORLDS NEWMAGAZINE
Oracle: SOFTWARE POWERS THE INTERNET

سطح آوایی:
-1
استفاده از جملات آهنگین:
-2
جمله آهنگین همراه با نام تجاری: یکی ازبهترین روش ها آن است که نام تجاری در شعار تبلیغاتی آورده شود. شعار تبلیغاتی خوبشعاری است که نشاندهنده شخصیت نام تجاری خود باشد. در اینگونه موارد نام تجاریبرجسته گردیده و هدف از کاربرد شعار را برآورده می سازد. همچنین از این طریق میتوان با ذکر نام تجاری در جملاتی آهنگین هویت شرکت خود را از دیگران متمایزنمود.
برای مثال:
Quavers: The Flavour of a quaver is never known to waver
  -3
بیان جملاتی با ذکر نام تجاری :
روش دیگر بیان یکسری کلمات و ذکرنام تجاری بدون استفاده مشخص از جملات آهنگین است. البته این روش چندان مؤثر نمیباشد. بخاطر اینکه نام تجاری برجسته نمی گردد. شعار تبلیغاتی ممکن است هویت نام تجاری خود را محو نموده و حتی می تواند نام محصول را نیز تغییر دهد.
برای مثال:
Gaguar: Grace Space Pace
  -4
استفاده از همگونی آوایی در ابتدای کلمات:
همگونی آوایی در ابتدای کلمات شعار جملاتی با ضرباهنگ خوشایند ایجاد میکند. بطوریکه این جملات خودشعار گونه می گردند و مخاطبان به راحتی آنرا به یاد میآورند. از طرفی این همگونی آوایی می تواند تأثیر بسزایی در بهبود انتقال پیام مربوطه به مخاطب بگذارد.
 
بازدید : 5348 5 خرداد 1390 ساعت 06:49 ب.ظ
برچسب ها : شعار تبلیغاتی ، مشاور تبلیغات ، مشاوره تبلیغات در اصفهان ، شرکت تبلیغاتی در اصفهان ، آموزش تبلیغات ، مقاله تبلیغات