کمپین تبلیغاتی


به مجموعه عملیات برنامه‌ریزی‌شده برای تبلیغ کردن یک موسسه یا کالاهای آن را کمپین تبلیغاتی می‌گویند که یکی از مهم‌ترین عناصر برنده شدن یک برنامه جامع برندینگ است. این برنامه مواردی را که شما برای برنده شدن به آن نیاز دارید تعریف می‌کند. هر کمپین تبلیغاتی بسته به اوضاع و نوع بازار و مخاطبان تبلیغات ممکن است به روش مخصوص به خود انجام شود.
ارزشمندترین منابع (زمان، مردم و پول) همیشه کمیاب‌ترین منابع هستند. زمان‌های کم و محدودی برای استفاده وجود دارد، همچنین به‌اندازه کافی افراد برای انجام کارها و یا پول کافی برای انجام دادن هر آنچه دوست داشتید انجام بدهید وجود ندارد. مواردی که برای انجام و اجرا در نظر گرفته‌اید ازآنچه شما فکر می‌کرده‌اید بیشتر زمان و هزینه می‌برند. برنامه‌ریزی کمپین تبلیغاتی کمک می‌کند تا این منابع محدود را به‌طور مؤثری هدف قرار دهید.

یک نسخه را نمی توان برای همه پیچید


مهم‌ترین قانون در مورد برنامه کمپین این است که حتماً باید نوشته شود و اینکه ما با توجه به حدس‌های ذهنی خود بخواهیم در سازمانمان به اجرای یک برنامه تبلیغاتی بپردازیم، این روشی است که در ۹۹ درصد سازمان‌ها اتفاق می‌افتد. کار اصلی یک گروه مشاوره تبلیغاتی در نظر گرفتن احتمالات و طراحی و پیش‌بینی ساختاری برای واکنش نسبت به موارد غیرمنتظره می‌باشد. بنابراین یک کمپین تبلیغاتی خوب بر اساس داشتن اطلاعات کمی برای اندازه‌گیری است. شما قبل از اینکه برنامه را شروع کنید باید بدانید می‌خواهید به کجا و چه عددی برسید.


ممکن است برای افزایش فروش و یا تبلیغ یک محصول استراتژی‌هایی همچون تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغ در وب‌سایت‌های مختلف، برگزاری رویداد، تبلیغات محیطی، تبلیغات چاپی و....... را انجام داده باشید ولی انجام هریک از آنها به‌تنهایی و بدون داشتن برنامه بلندمدت که نتوان میزان موفقیت آن را سنجید کافی نیست و تأثیر مطلوبی برای شما ایجاد نمی‌کند.


برنامه‌ای هدفمند

کمپین‌های تبلیغاتی به صاحبان کسب‌وکار و تیم‌های آنها کمک می‌کنند بهترین راهبردها و تاکتیک‌های تبلیغاتی محصولات و خدمات شرکت را مشخص کنند. این‌که شما چه محصول یا خدماتی را پیشنهاد می‌دهید یا قصد دارید محصول خود را آنلاین یا آفلاین تبلیغ کنید تحت قالب یک کمپین طراحی و اجرا می شود.قبل از اینکه کمپین تبلیغاتی خود را توسعه دهید، از موقعیت شرکت خود در بازار مطلع شوید و تعیین کنید که چه چیزی را دوست دارید و می خواهید به کجا برسید. طراحی کمپین تبلیغاتی خود را با حفظ ارزش‌ها، ویژگی‌ها و مزایای محصول یا خدمات خود برنامه ریزی کنید.

چهار وظیفه اصلی کمپین تبلیغاتی

۰۱۵۲
جذب مخاطبان هدف
تمام استراتژی‌ها و هزینه‌هایی که در اجرای کمپین تبلیغاتی انجام می‌شود باهدف رسیدن به سود و یا فروش بیشتر است شما جامعه هدف خاص دارید که به شکلی درگیر تبلیغ شما می‌شوند و در هر مرحله منتظر اقدام بعدی شما هستند
idea-6
خوراک خبری
ممکن است اجرای کمپین تبلیغاتی شما 6 ماه زمان ببرد ولی شما به‌اندازه 1 سال محتوای اصیل برای خبرسازی‌های خوددارید و می‌توانید اخبار اجرای هر مرحله از کمپین را به‌صورت صوت، متن، عکس و حتی فیلم انتشار دهید.
k2
افزایش آگاهی از برند
نام برند شما در طول اجرای کمپین تبلیغاتی به شکل‌های مختلفی برای مخاطبان تکرار می‌شود و آنها متوجه می‌شوند که پشت این برند فکر و خلاقیت قرار دارد .همچنین نمایش قدرت در برابر رقبا نیز هست
dd55
بالابردن شانس فروش
شما در طی اجرای کمپین تبلیغاتی حس و هیجان را به مخاطبان خود انتقال می‌دهید. احساس می‌کند اگر در این بازه زمانی از شما خرید کند امتیازات بیشتری می‌تواند دریافت کند به همین خاطر فروش شما افزایش می‌یابد.

مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی در آژانس تبلیغاتی 128

Untitled-1
تحلیل موقعیت
تحقیق درباره محصول و شرکت
تحقیق درباره مصرف‌کنندگان و ذینفعان
بررسی موقعیت و شرایط رقابت
تحلیل بازار
a
تحلیل swot
تحلیل نقاط قوت محصول
تحلل نقاط ضعف محصول
شناسایی تهدیدات
شناسایی فرصت‌ها
estra
طراحی استراتژی کمپین
تعیین هدف‌
شناسایی و تعیین مخاطبان
استراتژی زمان‌بندی
جایگاه‌یابی
۰۱a
طراحی استراتژی ارتباطی
توسعه پیام تبلیغاتی
خلاقیت و ایده پردازی
تاکتیک‌ها و فنون اجرایی و خلاقیت

media
برنامه‌ریزی رسانه‌ای
هدف گذاری رسانه‌ای
انتخاب رسانه مناسب
تاکتیک‌های رسانه‌ای
زمان‌بندی حضور در رسانه تبلیغاتی
۰f000
فعالیت‌های بازاریابی
استراتژی تبلیغات
استراتژی روابط عمومی
استراتژی ترویج فروش
استراتژی بازاریابی مستقیم
d01245
تخصیص منابع و بودجه‌بندی
روش‌های تعیین بودجه
مدیریت و ارزیابی منابع
میزان بازگشت سرمایه
بررسی عوامل اثرگذار بر بودجه تبلیغاتی
ad
روش‌هاو معیارهای ارزیابی کمپین
طراحی فرم‌های بررسی عملکرد کمپین
بررسی نرخ پاسخگویی مخاطبان
بررسی میزان انحرافات
اقدامات اصلاحی

وظیفه اصلی کمپین تبلیغاتی

کمپین تبلیغاتی، حاصل یک طرح جامع برای رشته‌ای از تلاش‌های ارتباطی و بازاریابی متفاوت، اما مرتبط باهم است که در رسانه‌ها و حوزه‌های مختلف در یک دوره زمانی معین، ظاهر می‌شوند. کمپین تبلیغاتی، با رویکردی استراتژیک و به‌منظور رسیدن به مجموعه‌ای از هدف‌ها و حل کردن یک مشکل معین، طراحی و اجرا می‌شود. همچنین طرحی است کوتاه‌مدت که معمولاً در یک دوره زمانی یک ساله یا کمتر به‌کار گرفته می‌شود.

کمپین تبلیغاتی به صاحبان کسب‌وکار کمک می‌کند بهترین استراتژی را برای پیشبرد اهداف بازاریابی خود پیاده‌سازی کنند.

همچنین به کمک کانال‌های مختلف پیام تبلیغاتی خود را به گوش مخاطبان هدف برسانند.

1استفاده از روش های کاهش هزینه و تخفیف جزءکمپین تبلیغاتی به حساب می آید؟
اجرای کمپین تبلیغات باهدف فروش بیشتر و پایین آوردن سود انجام نمی‌شود. کمپین‌هایی موفق هستند که بدون اینکه قیمت محصول کاهش پیدا کند فروش را افزایش دهند و وفاداری مشتریان خود را بالا ببرند. بسیاری از مواقع حتی اگر قیمت کاهش پیدا کند فروش محصولات و خدمات بیشتر نمی‌شود و این نشان می‌دهد خرید نکردن به دلیل قیمت بالای محصول تنها یک بهانه از سوی مشتریان است و باید دلایل آن بررسی شود.
2قبل از طراحی کمپین تبلیغاتی چه زیرساخت‌هایی باید آماده شود؟
کمپین تبلیغات و بازاریابی می‌تواند باهدف مختلفی اجرا و طراحی شود ولی نکته‌ای که دراین‌بین از اهمیت بسیاری برخوردار است این است که کمپین ما باید توسط چه کسانی دیده شود؟(مخاطبان هدف ما چه کسانی هستند). از چه طریق باید وفاداری آنها را افزایش داد و...... قبل از شروع کمپین باید مواد خام بازاریابی ما آماده باشد تا بتوانیم ترکیب خوبی درست کنیم.کمپین تبلیغاتی بخش‌های مختلف سازمان را درگیر می‌کند به همین خاطر باید آمادگی لازم در درون سازمان برای شروع کمپین تبلیغاتی اثربخش وجود داشته باشد.
3برای اجرای کمپین تبلیغاتی نیاز به بودجه‌های کلان می‌باشد؟
برای اینکه محصولات شما به فروش برسد باید قبل از هر چیزی مخاطبان به شما اعتماد کنند. شما نیاز به تبلیغاتی دارید که در درجه اول شمارا به مخاطبان هدف معرفی کند. برای اجرای این تبلیغات مطمئناً نیاز به بودجه مشخصی دارید ولی با توجه به سرمایه‌ای که شما می‌خواهید برای اجرای کمپین قرار دهید برنامه‌ریزی آن متفاوت می‌شود.