تفاوت تجربه کاربری و تجربه مشتری
فروردین 19, 1397تبلیغات اثربخش ۲ | مایکل جکسون
فروردین 19, 1397راز مهم در طراحیلوگو
استیو جابز معتقد بود که اگر کسی نام و یا چهره من را نشناسد، شاید بدیهی باشد، اما اگر نام، طراحی لوگو و تصویر برند apple را نداند، این دیگر بدیهی نیست، فاجعه است.
لوگو یک طرح گرافیکی است که سبب میشود، مشتریان به سرعت محصولات شما را شناسایی نموده و متوجه ارزش محصول و کسبوکار شما گردند. بهعبارتدیگر نشانه بصری برند شما است ولی نمی توان لوگو را همان برند دانست. برخی مواقع لوگو فقط شامل نام شرکت در فونت و رنگ خاصی است، مثال های معروف در این زمنیه Coca-Cola و یا Xerox هستند ولی برخی مواقع لوگو شامل یک طرح گرافیکی است برای مثال لوگوی Mercedes دایرهای که درون آن یک ستاره وجود دارد و یا اینکه لوگوی اپل یک سیب گاز زده است.
مسئله اصلی که در طراحی لوگو همیشه به آن کمترین توجه می شود اینست که بخش اصلی در فرایند طراحی به مواردی غیر از مبحث فنی و گرافیکی ارتباط دارد. عناصر مهمی که می تواند لوگوی شما را بهتر در خدمت و اختیار برندتان قرار دهد که این عوامل در اینفوگرافیک تهیه شده توسط آژانس تبلیغاتی ۱۲۸، مشخص گردیده است.
برای داشتن طراحی لوگو حرفهای، به فکر طراحی نباشید! به فکر تحقیق باشید
حتی اگر شما یک طراح بسیار ماهر باشید با افرادی که در زمینه طراحی لوگو با تجربه هستند، بازهم میبایست به اصول پایهای و موثر رو بیاورید. تصمیم گیری در زمینه انتخاب نوع لوگو متناسب با برند بسیار سخت می باشد. در ابتدا بهتر است نام کسبوکار شما مشخص شود. فونت نام برند از چه نوعی باشد بهتر است؟ شاید بهتر باشد نام را با فونت رنگی بنویسید. کدام رنگ بهتر است؟ لوگوی انتخابی می بایست از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار گیرد. همچنین انتخاب آن نباید ذهنی باشد. آیا می توان لوگو را در یک روزنامه سیاه و سفید استفاده نمود؟ آیا می توان در سربرگ یک کاغذ سفید بکار رود؟ همچنین لوگو نباید شامل تمامی مفاهیم و متون کسب و کار باشد، بلکه باید دقیقا مشخص کنید که بر روی لوگو چه متنی نوشته می شود. اهداف ایجاد یک لوگو شامل تناسب با محصولات، منحصر به فرد بودن، به یاد ماندنی و انعطاف پذیری در تمامی زمینه ها می باشد. به عبارت دیگر لوگو معرف باقی ماندن برند در اذهان مشتری خواهد بود.
چکلیست طراحی لوگو
لوگوی شما چهره کسبوکارتان است. طراحی لوگو قوی به معنای ایجاد یک اثر و رساندن یک پیام درست است که خود پروسهای خلاقانه است که نیازمند ذوق هنری و دانش فنی میباشد. یک طراحی لوگو خوب میتواند یک تصویر حرفهای را از شرکت ایجاد کند و آن را از دیگر رقبا برجستهتر نشان داده و نظر بیشتر مخاطبین هدف را به خود جلب کند. اما به نظر میرسد داشتن استاد و مهارت هنری در ایجاد لوگوهایی که هم جالب توجه باشند و هم بهصورت کامل بازگوکننده مفهوم یک شرکت باشند، گاهی اوقات از اهمیت کمتری برای طراحان لوگو برخوردار است. طراحی لوگو خوب الزاماً ترکیبی از مهارتهای طراحی و دانش بهروز شده از تئوریهای هنری است. هر طراحی که میخواهد یک شاهکار را خلق کند، باید درکی عمیق از شرکت، مخاطبین هدف آن و گرایشهایی که در آن صنعت اتفاق میافتد را داشته باشد. در این زمینه برخی از نکتههای ساده وجود دارد که میتواند به شما کمک کند که بتوانید لوگویی ایجاد کنید که بهشدت توجه مشتریان را به خود جلب کند.
قبل از شروع طراحی لوگو چک لیست زیر را مطالعه فرمایید.۲۰ نکته کلیدی برای طراحی لوگو قوی که باید بدانید!
۱.جستجو در لوگوهای دیگر
پیش از آنکه کار کردن بر روی مفهوم لوگو را شروع کنید، مطمئن شوید تحقیق کاملی را در بازار مرتبط به شرکت انجام دادهاید. طراحیهای که توسط رقبا انجام میشود را بررسی کنید. این کار به شما کمک میکند که بتوانید رسوم قراردادی در بخش خاصی که در آن فعالیت میکنید را بشناسید و همچنین بدانید که رقبایتان در کدام بخشها بیشتر کار میکنند. هرچند، این را در ذهن داشته باشید که برخی از بهترین طراحان سعی کردهاند از رسوم و قالبهای موجود فراتر روند. همچنین سعی میکنند تا حد امکان از کلیشهها دور بمانند. استفاده از ابرکهای گفتگو برای نشان دادن صحبت کردن و یا استفاده از سیب برای نشان دادن تحصیلات، ایدههایی هستند که بارها و بارها مورداستفاده قرارگرفته است و بهتر است که به ایدههای جدیدتر فکر کنید. خودتان را در دام بازیافت کردن گرایشهای کنونی بازار نیندازید.
۲.مخاطبین هدف خودتان را بشناسید
چه کسی دقیقاً مخاطب کسبوکار شما است؟ شناختن کسانی که مخاطبین هدف شما هستند برای طراحی یک لوگوی مناسب برای یک برند بسیار بااهمیت است. برای مثال یک طراحی لوگو برای مغازهای که برای دختران جوان لباس میدوزد بسیار متفاوتتر از کسبوکاری است که غذا را برای مردان شاغل سرو میکند. طراحی شما باید بهگونهای باشد که توسط مشتریان هدف بهراحتی قابلدرک باشدو در عین حال شوق همکاری را در آنها برانگیزاند. یک لوگوی حرفه ای باید معنا و مفهوم مخفی داشته باشد که مخاطبین هدف آن بهراحتی آن را بفهمند و با آن ارتباط داشته باشند. برای مثال، لوگوی شرکت Airbnb، یک طراحی لوگو خوب را نشان میدهد که میتوان جایی که این لوگو به آن تعلق دارد را درک کرد. طراح در اینجا نشاندهنده ایده کسبوکاری است که در آن مردم در کنار هم گرد میآیند و احساس تعلق داشتن نسبت به همدیگر رادارند، این موضوع میتواند هر جای دنیا باشد.
۳.پیام شما چیست؟
یک لوگو بیشتر از آنکه یک تصویر از برند باشد، یک پیام برای مخاطبین خاص است. بهتر است که زمان کافی را صرف کنید تا بتوانید لوگویی را طراحی کنید که آنچه را که درست است و میخواهید را به مشتریان انتقال دهید. آیا خواسته شما این است که توسط افراد دیگر دیده شوید؟ آیا میخواهید خودتان را بانشاط و یا جذاب نشان دهید؟افزون بر این برای ساخت یک لوگو درست و صحیح این نکته اهمیت دارد که انواع مختلف لوگوهایی که در کارهای متنوع استفاده میشود را بشناسید.
-
- لوگوهای مبتنی بر فونت
-
- گرافیکهای انتزاعی
- لوگوها تصویری
درباره این سه نمونه لوگو تحقیق کنید و ببینید که کدامیک از این نمونهها میتوانند پیام بهتری را برای شما انتقال دهند.
ممکن است که در حین طراحی لوگو متوجه شده باشید که مشتریان شما از شما میخواهند که چند مفهوم را بهصورت همزمان در کارتان استفاده کنید، ما در اینجا پیشنهاد میکنیم که تمرکز خودتان را بر روی مهمترین مفهوم قرار دهید. این به شما کمک میکند که بتوانید مهمترین جنبه کسبوکار را نشان دهد، و این جنبه بهعنوان ویترین کسبوکار شما قلمداد میشود. و این را به یاد داشته باشید که در لوگوی خودتان نباید درباره اینکه کسبوکارتان به چه صورت عمل میکند توضیح دهید. در عوض، به مشتریان و مخاطبین هدف بگویید که چطور میتوانید به آنها کمک کنید. هر تصویر بزرگ دارای یک داستان مختص به خود است. یک لوگو تنها یک طرح ساده نیست. در حالی این ممکن نیست که شما بتوانید داستان کسبوکار و سرگذشت آن را در یک و یا چند کلمه بازگو کنید، اما تصویر برند شما میتواند معنای کلی برند را بازگو کند. یک طراح باهوش و زیرک قادر خواهد بود که داستان کسبوکار شما در طراحی لوگو خودش ببافد، بهنحویکه نه تنها پیچیده نباشد بلکه بسیار دلنشین و ساده هم باشد. Eat Innovations داستان نوآوریها خودش را به خوبی در لوگویش بیان کرده است. قاشقی که در اینجا نشان داده شده است به خوبی بهعنوان بخشی از حرف e قلمداد میشود. این لوگو نشاندهنده آن است که آنها به سرو غذا میپردازند. در این لوگو یک «ابرک گفتگو» نیز در بالای حرف e قرارگرفته است. که نشاندهنده آن است که آنجا مکان خوبی است که افراد میتوانند گرد هم آید و در عین خوردن غذا صحبت هم بکنند.
۴.لوگویتان را ساده کنید
شاید به نظر میآید که سادهسازی لوگو یک نکته معمولی باشد ولی مهمترین نکته در طراحی لوگو قوی سادهسازی آن است. سادهسازی سبب میشود که تصویر بهراحتی قابلشناسایی و به خاطر سپردن باشد و بتوان از آن در هرجایی استفاده کرد. لوگوهای ساده در هرجایی هستند و آنها را میتواند در هرزمانی بهکار برد و آزمود. چند نمونه ازاینگونه لوگوها را میتوانید در آرم شرکتهایی مانند نایکی، گوگو و یا کوکاکولا ببینید. این موضوع میتواند تا اندازه زیادی برای طراحی یک لوگوی ساده چالشبرانگیز باشد. چون شما عناصر کمتری را در کارتان استفاده میکنید، هرکدام از آنها میتواند به خوبی و بهصورت کامل برای ایجاد یک اثر دقیق موقعیت بندی شود. بهترین راه برای آنکه بتوانید به هسته اصلی طرحتان دست پیدا کنید ان است که شما بتوانید طرح را تا اصلیترین بخشهای آن تجزیه و ساده کنید. اگر به نظر میرسد که برخی از ساختارهایی که در طراحیتان استفاده کردهاید هیچچیزی را به لوگوی شما اضافه نمیکنند بهتر است که آنها را حذف کنید.
هرچند درحالیکه در تلاش هستید که تا حد امکان طراحی خودتان را سادهتر کنید، باید سعی کنید که طرح نهایی نیز طرحی نشود که هیچگونه الهام و یا نکته قابل به خاطر سپاری را نداشته باشد. این نکته نیازمند مهارت و تجربه طراح خبر با تواناییهای تکنیکی است، کسی که تجربه و ذوق خلاقانه را برای ایجاد یک ظاهر تمایز را دارد و میتواند نظر مخاطبین هدف را به سمت شما جلب کند. همچنین، اگر یک لوگو طرح بسیار پیچیدهای داشته باشد، بهسختی میتوان آن را شناسایی کرد و به همین خاطر نمیتواند به خوبی با مخاطبین خودش بهنحویکه تصاویر سادهتر ارتباط برقرار میکنند ارتباط برقرار کند. در طراحی لوگو قوی یک لوگوی کارآمد، باید یک تصویر واضح و متمایز داشته باشد و بهراحتی به ذهن افراد دیگر بچسبد. آن باید منحصربهفرد و بسیار متمایز باشد. سعی کنید طرح خودتان را پالایش کنید و هر چیز بهدردنخور و یا جزئیات اضافه را از لوگوی خودتان حذف کنید. اگر لوگوی شما برای درک بسیار پیچیده است و یا آنکه نمیتواند ارتباط درستی را با مخاطبین برقرار سازد، بهتر است آن را دور بیندازید. آنچه که مخاطبین درباره طرحتان میگویند را در نظر داشته باشید و در هنگام طراحی آنها را در نظر بگیرید. تمام لوگوهای خوب و عالی بهصورت تک ساختاری هستند که کمک میکند بهراحتی برجستهتر از دیگر لوگوها عمل کنند.
۵.منحصربهفرد باشید.
طراحی لوگو قوی آن چیزی است که به تمایز یک کسبوکار از دیگر رقبا کمک میکند. شما باید لوگوی خودتان را از طراحیهای بیشماری که در این زمینه وجود دارد متمایز کنید.سعی کنید طرح لوگوی منحصربهفردی ایجاد کنید، بهجای آنکه از طرحهای موجود در بازار تقلید کنید. این منحصربهفرد بودن درباره هر آن چیزی که درباره طراحی گفته میشود صدق میکند. شما میتوانید یک نکته مهم از هر کسبوکاری را تبدیل به یک تصویر در لوگو کنید، اما نکته مهم این است که این کار تکراری را خلاقانه انجام دهید. مرسدس بنز آلمان هیچ ماشینی را در لوگوی خودش بهکار نبرده است و شرکت اپل (Apple) نیز از تصویر رایانه در لوگوی خودش استفاده نکرده است.
۶.برند را بشناسید
درعینحال اینکه لوگوی شما تنها یک تصویر است، اما درواقع آنیک معرف از برندتان نیز هست. لوگوها باید با مخاطبین ویژهای ارتباط داشته باشد و باید نکته این را در هنگام طراحی در ذهن داشته باشید. بیشتر از هر چیز دیگری، شما باید معنای هرآنچیزی را که طراحی میکنید را درک کنید. در طراحی لوگو قدرتمند هر لوگو یک تاریخچه مشخص دارد و با اهداف و شرایط خاصی طراحی میشود. برای مثال، لوگوی شرکت اپل (Apple) یک سیب گاز خورده را نشان میدهد. هنگامیکه شما برندخودتان را شناختید، شما میتوانید لوگویی را طراحی کنید که بهصورت موجز و کامل شخصیت برند شمارا توصیف میکند.
۷. رنگ نکته کلیدی است
رنگ نقش کلیدی را در طراحی دارد. آن احساسات بینندگان را بهصورت یکدستی شکل میدهد و ابزار بازاریابی قوی در تصمیمگیری خرید را به شما ارائه میکند. مطابق با برخی از مطالعههای انجامگرفته، ۸۵% از خریداران تصمیمگیری خودشان را بر اساس رنگ انجام میدهند. استفاده درست از رنگ، میتواند شناسایی و درک برند شمارا تا ۸۰% بهبود ببخشد. به همین خاطر، هنگامیکه در حال طراحی لوگو هستید، این نکته اهمیت دارد که به بررسی روانشناسی رنگها و نوع اثرات آن بر ذهن بپردازید. درزمانی که به انتخاب رنگ میپردازید این نکته را در ذهن داشته باشید که استفاده زیاد از رنگهای میتواند سبب سردرگمی بصری در تصویر ارائهشده شود، که بهنوبه خود قدرت خواندن و تمرکز را کاهش داده و سبب میشود که خریدار تمرکز خود بر روی یک ایده را از دست بدهد. به همین خاطر، برای آنکه آشفتگی را به حداقل برسانید و بتوانید بیشتری تمرکز را ایجاد کنید بیشتر از سه رنگ را در تصویر خودتان بهکار نبرید. این پیامرسان واتس آپ، یک توازن بسیار خوب میان تنها دو رنگ را نشان میدهد.
ما در اینجا بهصورت خلاصه روانشناسی برخی از رنگها را به شما ارائه میکنیم:
-
- سفید: خلوص، سادگی؛
-
- قرمز: قدرت، انرژی داشتن، حساسیت؛
-
- زرد: مثبت بودن، لذت بردن، آفتابی بودن؛
-
- بنفش: روحانی، جادویی؛
-
- مشکی: قوی، قدرتمند؛
-
- نارنجی: دوستانه، باروحیه؛
-
- سبز: طبیعی بودن، رشد داشتن؛
-
- صورتی: جذاب، شاد، بانشاط بودن و ذوق داشتن؛
-
- آبی: بیسروصدا، حرفهای، پزشکی؛
- قهوه ای: تاریخی، روستایی؛
۸.فونتها را با دقت انتخاب کنید
در برخی از موارد که رنگهای در انتقال پیام ناتوان هستند، این کار را فونتها انجام میدهند. از تایپوگرافی میتوان بهعنوان یک طرح کامل و یا در کامل کردن طرح کلی استفاده کرد. بهترین راه آن است که فونتهای کلاسیک و ساده انتخاب شوند و مهمترین نکته آن است که این فونتها قابلخواندن باشند. سعی کنید از اعوجاجات زیاد در کارتان بپرهیزید. اگر میخواهید که نام کسبوکار خودتان را در طراحی بهکار ببرید، شما باید از فونتهای مناسب این کار استفاده کنید. هنگامیکه به سراغ فونت میآید، چندین انتخاب دارید، برای مثال در نرمافزار مایکروسافت هزاران پیشنهادت به شما داده میشود. تنها به این فکر نکنید که مجبور هستید از فونتی مانند تایمز نیورمان و یا نازنین استفاده کنید.
۹.چطور نام را بهکار ببریم؟
یک لوگو متشکل شده از دو عنصر اساسی است: یک نماد و یک نام تجاری. برخی از کسبوکارهای بهصورت کلی از نام خودشان برای لوگویشان استفاده میکنند برای مثال،IBM، Ray-ban، FedEx. هنگامیکه شما از حرفنگاری نام شرکت استفاده میکنید، باید به نام شرکتتان دقت داشته باشید. اگر نام شرکت شما منحصربهفرد است شما میتوانید از حروفنگاری آن استفاده کنید. البته اگر شما نام عمومی را بهکار ببرید، در این صورت، شما باید چیزی را برای معرفی کردن شرکت خودتان به آن اضافه کنید، و اینجاست که استفاده کردن از نشان لوگو اهمیت پیدا میکند.
۱۰.از وامگیری کاری دیگران بپرهیزید.
این نکته نیازی به گفتن ندارد، اما سعی نکنید از کارهای دیگران وام بگیرید و یا آنکه کارهای طراحان دیگر را تقلید و یا کپی کنید. در اغلب اوقات طراحان تنها یک تصویر را از کارهای دیگران را کپی میکنند و بعد از تغییرات اندکی در رنگ و کارهای دیگر سعی میکنند که کاری را به نام خودشان ارائه کنند. این در حالی است که شما باید تنها از کارهای دیگران الهام بگیرید، کل نکته مهم در طراحی آن است که شما کار منحصربهفردی و دارای ریشهای را طراحی کنید. همچنین رقبای شما ممکن است که طراحیهای خوبی را در اختیار داشته باشند، اما کارهای آنها ممکن است اصلاً به درد کسبوکار شما نخورد. در عوض دنبال کردن گرایشهای موجود در بازار، سعی کنید که طراحی را ایجاد کنید که منحصربهفرد باشد و برای سالیان دراز پابرجا بماند. دقت کنید که از سبکهای مد روز و یا مدهایی که بهسرعت تغییر میکنند پرهیز کنید.
۱۱.اندازهها را در نظر داشته باشید
هنگامیکه شروع به طراحی لوگو میکنید، اندازه یک عامل مهم است. یک لوگو باید قابلیت تغییر اندازه در هراندازه را داشته باشد. یک طراحی اگر کیفیت خودش را در هنگام بزرگ کردن و یا کوچک کردن، و یا در استفادههای گوناگون از بسته پستی تا سربرگ و صفحه وب، از دست بدهد، طراحی مفیدی نیست. توجه داشته باشید که مقیاسهای کوچک بهسختی میتوانند خوانده شود، بنابراین یکی از کارهایی طراحی لوگو آن است که آنها را کوچک کنید و ببینید که آیا هنوز هم قابلخواندن هستند یا خیر. لوگوها باید ظاهر خوبی را در فرمتهای بزرگ مانند استفاده کردن در بیلبوردها و یا پوسترها، و یا کاربردهای تبلیغاتی الکترونیکی مانند وبسایت و یا تلویزیون داشته باشند.
۱۲.توازن اینجا کنید.
ایجاد کردن توازن یکی از جنبههای بسیار مهم در طراحی لوگو است و به خاطر اینکه ذهن ما بهصورت غریزی تصاویر متوازن را بهصورت خوشایندتری درک میکند. تصاویر طراحیشده را بهصورت متوازن نگاهدارید «وزن» گرافیکی، اندازه و تعادل رنگی را از هر نظر حفظ کنید. این را در ذهن داشته باشید که ممکن است شما هرازگاهی تعادل را بشکنید، و طراحی شما در این حالت ممکن است بسیار ناخوشایند به نظر برسد، درست است که ما در تصاویر هنری از این تکنیک استفاده میکنیم، اما تصاویر متوازن شده روش بهتری هستند. استفاده کردن از گرید (شبکهبندی) میتواند فکر خوبی برای ایجاد توازن باشد. یک گرید، تمام طراحی را در کنار همدیگر نگاه میدارد. چه شما بر روی یک وبسایت کارکنید و یا آنکه بر روی نمونههای چاپی، شما نیازمند آن هستید که شبکهبندی مناسبی برای طراحی یک لوگو خوب را به کار ببرید. نکته کلیدی دیگری که در اینجا وجود دارد استفاده کردن از شکل (فرم) درست و مناسب است. شکلهای گوناگون اثرات گوناگونی نیز دارند، و شما باید شکلهای درستی را انتخاب کنید و به خوبی تصویر شرکت خودتان را ارائه کنید. شکلهای مربی دارای قدرت هستند، شکلهای متقارن مسئولیتپذیری و معقول بودن را ارائه میکنند. از سوی دیگر، شکلهای نامنظم شادابی و چابکی را القا میکنند. شکلهای بهکاررفته در طراحی لوگوهای معروف، بهصورت اتفاقی انتخابنشدهاند. هنگامیکه شما از یک مثلث، دایره و یا اشکال دیگر استفاده میکنید، شما از درک فیزیولوژیکی شکل استفاده میکنید. هنگامیکه شما میخواهید از آنها برای کاری استفاده کنید، مطمئن شوید، که طراحیهای آنها بهدرستی برای شما کار میکنند.
۱۳.از افکتها کمتر استفاده کنید.
نرمافزارهای گرافیکی متعددی وجود دارند که جلوههای ویژه فراوانی را ارائه میکنند و شما میتوانید از آنها در لوگوی خودتان استفاده کنید، اما سعی کنید که اساس کارتان را بر مبنای آنها بهپیش ببرید. وقتیکه شما از این افکتها استفاده میکنید، کار طراحی شما بهبود پیدا میکند، اما این نکته را در ذهن داشته باشید که سادگی کارتان که عنصر اصلی و حیاتی است را حفظ کنید. اگرچه این احتمال وجود دارد که برای برخی از کارها مانند سه بعدی سازی و یا برخی از کارهای تصویرسازی از افکتها استفاده کنید، اما به یاد داشته باشید که این افکتها نتیجههای خوبی را همیشه ندارند. طراحیهای واضحی انجام دهید، و از تعداد رنگهای محدود استفاده کنید، زیرا که این موضوع همیشه مؤثرتر از تصویرسازیهای پیچیده عمل میکنند. طراحی لوگو امروزه بهصورت واکنشپذیر و مینمالیستی است. بنابراین، بیشازاندازه از افکتهای طراحی لوگو استفاده نکنید، بهصورت کلی آنها اثرات آنها هنوز مشخص نیست.
۱۴.لوگو خوب نمادین است
یک لوگوی قوی برخی از ویژگیهای نمادگرایی را بهصورت مخفی و آشکار در خود دارد. برای آنکه بتوانید نمادسازی در طراحی خودتان را انجام دهید، ده کلمه که نشاندهنده اصلیترین نکات کسبوکارتان است را بنویسید. کلمهها میتوانند بهصورت صفت، احساس، دورههای زمانی و یا اشیا باشند. پسازآن از این کلمهها و تصویرسازیها و همچنین معانی آنها، دکور بندی متناسب با آنها و تایپوگرافی ها استفاده کنید.
در اینجا دو تکنیک هوشمندانه وجود دارد که شما بتوانید از این نمادها در طراحی خودتان استفاده کنید. یکی از آن دو شیوه استفاده کردن از فضاهای منفی و مثبت و ترکیبهای دو تصویر معنایی باهم است. هنگامیکه دو تصویر با همدیگر ترکیب شدند، میتوانند یک تصویر واحد را ایجاد کنند. طراحیهای لوگوی اینچنین چشم بیننده را درگیر خودشان میکنند و سبب میشود که چشم آنها برای مدتزمان بیشتری بر روی کار بماند و به همین خاطر بهتر میتوانند لوگوی شمارا بشناسند. برای مثال، شما میتوانید به لوگوی کلوپ گلف Spartan نگاهی بیندازید. در ابتدا در پایین این کلوپ یک بازیکن گلف نشان دادهشده است که در حال زدن ضربه به توپ است، و در قسمت فضای پشت نیز یک سر گلادیاتور با فضاهای مثبت و منفی طراحیشده است، که نشاندهنده اسپارتان یا سرباز رومی است. استفاده از تکنیک فضاهای منفی میتواند یک طراحی یک دست را برای شما ایجاد کند. فکر خوبی است که شما در هنگام طراحی فضاهای منفی که در طراحیتان وجود دارد را بررسی کنید. این کار میتواند تأثیر قوی بر روی بیننده داشته باشد و سبب میشود که او همیشه این لوگو را به خاطر بسپارد.
۱۵. طراحی باید کاربردی باشد
طراحیهای خودتان را مرتبط با صنعت خودتان انجام دهید و به شکل متمرکز کار را بهپیش ببرید. یک مطالعه ابتدایی درزمینه سمبلها، رنگها و نیز آیکونهایی داشته باشید که در بخش شما بهصورت معمول بهکار میروند.وقتیکه شما یک لوگو شما نباید بهصورت دقیق ارائهکننده کالای برند و یا خدمات برند شما باشد، در این صورت آن باید به نحوی فعالیتهای شمارا معرفی کند. اگر افراد قادر نباشد که هیچ ارتباطی را میان شرکت و لوگوی آن بیابند، در آن صورت تلاشهای برند سازی شما بیفایده خواهدِ بود. برای مثال، مکدونالد از یک قوس طلایی استفاده میکند که مشابه حرف M در نام این شرکت است. برگر کینگ، رستوران زنجیرهای ارائهکننده همبرگر نیز محصولات بسیار معرفی را ارائه میکند و سعی کردن است که این موضوع را دربرند خودش بهصورت بهیادماندنی نشان دهد. در هر دو موضوع، طرحهای ارائهشده بهصورت غریزی برند را باکاری که آنها انجام میدهند مرتبط میکنند.
۱۶. از تطبق پذیری بودن طراحی مطمئن شوید
کسبوکارها در طی زمان تغییر پیدا میکنند و کاملتر میشوند، و لوگو نیز باید در کنار این تغییرات خود را وفق دهد. اگر طراح تنها بر روی یک وجه کار تمرکز کند، دیری نمیپاید که کسبوکار شما تغییر میکند و شما به فرای آن وجه کاری ابتدایی دست پیدا میکنید. طرحی را ایجاد کنید که در طی زمان ثابت و قوی باقی بماند. ایده خوبی که در این زمینه وجود دارد آن است که از یکتم مرتبط به شرکت خودتان استفاده کنید، اما سعی نکنید که تنها به معرفی شرکت و یا برخی از جنبههای آن بپردازید.
۱۷. آن را انعطافپذیر کنید
یک لوگوی خوب لوگویی است که بتوانند بهصورت گسترده و در هر جا و هر پلتفرمی بهراحتی بهکار گرفته شود. شما باید بهاندازه کافی انعطافپذیر بودن کارتان را حفظ کنید و به آن تا حد ممکن ظاهر حرفهای بدهید، از لوگو در وب سایتها، تیشرت، کارت ویزیت، و هر جای دیگری که تصور بکنید استفاده میشود.
۱۸.طراحی بیزمان ایجاد کنید
یکی از خواستههای شما در طراحی ان است که بتوانید از یک لوگو برای مدتزمان زیادی استفاده کنید به همین خاطر، شما باید طراحی خودتان را بدون تاریخ انقضا یا بیزمان طراحی کنید. گاهی اوقات یک برند باید برای مدت ۱۰، ۲۰ و یا حتی ۵۰ سال باقی بماند. هنگامیکه شما در حال طراحی کردن هستید، سعی کنید از چیزهایی استفاده کنید که هیچگاه از مد نمیافتد. شما باید شکل بلندمدت فکر کنید. درباره تمامی مکانهایی که باید از این لوگو در آینده استفاده شود فکر کنید. اگر شما این موارد را در نظر نگیرید، در آن صورت لوگو شما در آینده دچار مشکل میشود و نمیتواند خودش را با پلتفرمهای دیگر همزمان سازد. یک طراحی حرفهای میتواند لوگوی حرفهای را برای آینده در ذهن خودش متصور شود. اگر شما قبلاً یک لوگو داشتهاید، بازههایی که مجبور شدید آن را بهروزرسانی کنید را در نظر بگیرید. حتی بهترین شرکتها هم بعد از چند سال مجبور میشوند که لوگوهای خودشان را بهروزرسانی کنند. به خاطر آنکه تغییرات بهصورت پایداری در حال انجام است، طراحان نیز باید سعی کنند کارهای که ارتباط بیشتر دارد و قابلیت اجراشدن بهتری دارند را ارائه کنند. برای مثال به لوگوی شرکت BMW نگاه کنید که چگونه در طی زمان تغییر پیداکرده است.
۱۹.به شکل عمومی آن را بیازمایید
هنگامیکه شما یک طرح را توسعه میدهید، این نکته بسیار مهم است که حتماً آن را به افراد مختلف نشان دهید و واکنش آنها را بسنجید. برخی از اوقات ممکن است آن چیزی که شما طراحی کردهاید متفاوت ازآنچه که تصویر میکنید در اذهان دیگران و مخاطب هدف شما ظاهر گردد. هر بازخوردی میتواند سودمند باشد و باید آنها را در طراحی لحاظ کنید.
۲۰. از دیگران کمک بگیرید.
طراحی لوگو قوی کار بسیار سختی است، همچنین انتخاب فونت، و یا ترکیب آن بارنگ و تصویر. این کار نیازمند تحقیق و بررسیهای دقیق است تا بتوانید یک لوگو متناسب را برای کسبوکارتان بهدست بیاورید.مگر آنکه شما بهاندازه کافی تجهیزات در اختیار داشته باشید و یا آنکه از دانشهای ابتدایی و اصول طراحی ابتدایی لوگو اطلاع داشته باشید، در غیر این صورت باید به سراغ یک فرد حرفهای در طراحی لوگو بروید. اگر شما تازهکار هستید بهراحتی میتوانید هزینهای که برای طراحی لوگو صرف کردهاید را از بین ببرید، طراحی لوگو یک سرمایهگذاری برای آینده است. طراحی لوگو یک کار دقیق و پرزحمت است، و یک جزو اصلی در طراحی کلی کسبوکار شما بهحساب میآیند. طراحی خوب و درستی انجام دهید، زیرا که آن نتایج شگفتآوری برای شما دارد و میتواند نظر مخاطبین هدفتان را به خودش جلب کند و سبب میشود که آنها با شما همکاری و همراهی کنند. در اینجا باید بگویم که این قواعدی که در اینجا توضیح دادهشده است فرمولهای قطعی و دقیقی برای طراحی لوگو نیستند، این را همیشه در ذهن داشته باشید که در ابتدا به آنچه که میخواهید اجرایی کنید در ذهنتان شکل دهید.