تدوین برنامه بازاریابی


بازاریابی در مورد مردم است و همه‌روزه به شکلی بازندگی ما ارتباط دارد، بازاریابی درباره درک این مطلب است که مردم چه می‌خواهند و سپس تلاش برای دادن آن به مردم با هزینه‌ای که مایل به پرداخت آن هستند و قیمتی که سود قابل قبولی برای شما به همراه آورد. بازاریابی در مورد هدف کسب‌وکار شماست، درباره موقعیت‌یابی و طراحی محصول یا خدمتی است که فواید و منافعی دارد که مردم آنها را می‌خواهند و نمی‌توانند جای دیگری به‌دست بیاورند. هر کسب‌وکاری نیاز به این دارد که خود را به نحوی نزد مشتریانش ویژه و متمایز سازد، در بازاریابی شما نمی‌توانید همه‌چیز همه‌کس باشید. این فلسفه تدوین یک برنامه بازاریابی است که وظیفه آن نه فقط برنامه‌ریزی بلکه تعیین روش‌های پیاده‌سازی نگرش بازاریابی شما و سازمانتان است که برای هر نوع عملیات تجاری ضروری و کارساز خواهد بود.

محل تلاقی ارتباطات یکپارچه بازاریابی


برنامه بازاریابی یک سند جامع است که فعالیت‌های بازاریابی سازمان را برای مدت‌زمان مشخصی تعیین می‌کند و شامل مشاهده و بررسی موقعیت فعلی تجارت، بازار هدف، توصیف مدل آمیخته بازاریابی مجموعه‌ای از چهار ابزار محصول، قیمت، محل عرضه و ترویج محصول است که به‌صورت ترکیبی برای افزایش فروش و در جهت توسعه بازار بکار می‌روند.
یک برنامه بازاریابی به‌دقت عنوان می‌کند که شرکت جهت عرضه محصولات و پشتیبانی از محصولات قدیمی، چه‌کارهایی انجام خواهد داد، این برنامه به نحوی تعیین‌کننده مسیر راه و جزئیات اجرایی، بازاریابی سازمان است. با برنامه‌های بازاریابی به‌طور محرمانه رفتار می‌شود، تا هیچ رقیبی از جزئیات آن‌ها استفاده نکند!


نقشه راه

هدف اصلی برنامه بازاریابی قرار گرفتن به عنوان نقشه راه است که به شما بگوید چگونه می‌توانید از شروع برنامه به اهداف و مقاصدتان برسید.همانند یک نقشه راه، برنامه بازاریابی توصیف‌کننده محیطی است که در طی مسیر، خود را در آن خواهید یافت.نقشه راه ممکن است دربرگیرنده توصیف ناحیه جغرافیایی به همراه دسته‌بندی بزرگراه‌ها، زمان‌بندی‌ها و فاصله‌ها، توقفگاه‌های اضطراری، پمپ‌بنزین و.. باشد به همین ترتیب برنامه بازاریابی محیط بازار را توصیف می‌کند که دربرگیرنده رقبای شما، سیاست، قوانین و مقررات، شرایط تجاری و اقتصادی، وضعیت تکنولوژی، تقاضاهای پیش‌بینی‌شده ، عوامل فرهنگی و اجتماعی، شناسی بازار هدف به همراه منابع موجود در شرکتتان است.

چهار وظیفه اصلی یک برنامه بازاریابی

۰۲۱-target
متمرکز شدن منابع سازمان
تمام منابع شما از جمله منابع انسانی، پول و ابزارهای موجود برای رسیدن به یک هدف مشخص متمرکز می شوند و باعث می شود سود بیشتری از آن منابع دریافت کنید.
۰۲۱-pie-chart
تقسیم بندی وظایف
در یک برنامه بازاریابی مشخص می شود چه کسی ،چه کاری را طی چه مدت زمانی باید انجام دهد. در واقع تصویر روشنی از آنچه باید انجام دهند به آنها داده می شود
۰۲۱-target-16
تثبیت هویت سازمانی
استراتژی‌ها و پیام‌هایی که قبلاً بر روی کاغذ ثبت کرده بودید تا نشان دهید چه کسی هستید و چه‌کاری می‌کنید به‌واسطه یک برنامه بازاریابی به اجرا درمی‌آید و شکل واقعی به خود می‌گیرد
networkinge
تشویق روحیه کار تیمی
اجرای یک برنامه بازاریابی نیازمند تعامل بخش‌های مختلف با یکدیگر است. زمانی که هر فرد تأثیر عملکرد خود را درروند اجرای یک پروژه متوجه شود اشتیاق برای ادامه مسیر بیشتر می‌شود

مراحل تدوین برنامه بازاریابی در آژانس تبلیغاتی 128

research
تحلیل سازمان
تعیین اهداف و مقاصد شرکت
بررسی جایگاه شرکت
بررسی استراتژی های بازاریابی
بررسی روند ارائه خدمت
۲۸۱۹۲۷d
تحلیل کالا و خدمات
بررسی نقاط قوت و ضعف محصول
بررسی نقاط قوت و ضعف محصول رقبا
بررسی روند محصول
تاریخچه محصول
۲۹۷۴۳۳
بررسی روند فروش شرکت
تحلیل فروش/مبادلات/سود
سهم بازار
فصلی بودن فروش
فروش در نواحی جغرافیایی
۰۰۱۴۷۸
رفتارهای مصرف کننده
روندهای جمعیت شناختی
روندهای جغرافیایی
روندهای فناوری
روندهای مشاهده رسانه

۲۸۱۹۲۷۰۱
بررسی قیمت
قیمت متناسب با رقابت
توزیع فروش با قیمت مناسب
کشش قیمتی محصول
ساختار هزینه ای
۰۱۴۵
بررسی رقابتی
بررسی رقابتی محصول
استراتژی‌های بازاریابی
جایگاه یابی
خدمات مشتریان
۰۰۱۲
استراتژی رسانه
رسانه‌های تبلیغات محیطی و چاپی
رسانه های اینترنتی
شبکه‌های اجتماعی
روابط عمومی
d281927
بررسی کانال توزیع
خرده فروشی
فضای قفسه فروشگاهی
شیوه فروش
میزان نفوذ و کانالهای ارتباطی


عامل پیروزی بر رقبا

داشتن برنامه بازاریابی به‌اندازه‌ی برنامه‌ریزی برای جنبه‌های دیگر کسب‌وکار از قبیل تهیه‌ی صورت‌حساب، فهرست موجودی و تولید، از اهمیت برخوردار است و شمارا در بازار رقابت نگه می‌دارد. این برنامه پاسخی است به پرسش‌هایی درباره‌ی چگونگی موضع‌گیری شرکت شما در بازار، چگونگی متمایز کردن آن از رقبا، چگونگی دستیابی به مشتریان جدید و بسیاری سؤالات دیگر که در این مقاله به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

برای ایجاد روابط قوی با مشتری و به حداکثر رساندن فروش خود، شما باید از هر ابزار بازاریابی ممکن استفاده کرد.

بازاریابی زمین وسیع است که شامل عناصر متنوع مانند تبلیغات، طراحی برند و لوگو، تماس‌های فروش، وب‌سایت ، بروشورها، بسته‌بندی، کنفرانس‌ها و ..است.به کمک برنامه بازاریابی می‌توانید سازمان‌دهی بهتری بر روی این ابزارها داشته باشید.

دانلود نمونه برنامه بازاریابی

با تکمیل اختصاصی این برنامه، قدم اول در طراحی و تدوین برنامه بازاریابی را بردارید