بسته بندی هنر و علم آماده سازی کالاها برای جابجایی، انبار، بازاریابی و ارسال کالاها به مشتری نهایی با بهینه ترین هزینه‌است. به نظر ما  بسته بندی نقش یک فوروارد را در یک تیم فوتبال بازی می کند ، اوست که باید گل پیروزی بخش تیم را بزند و باعث به ثمر رسیدن نتیجه نهایی فروش شود. ما در بخش خلاقیت و طراحی گرافیک آژانس تبلیغاتی 128 ارزش ویژه ای برای آن قائلیم برای همین بسته بندی را در چهار حوزه کلیدی کسب و کار با شما به بحث گذاشته ایم . این ها ایده ، نگرش و بینش ما نسبت به موضوع طراحی بسته بندی است .
 
طراحی بسته بندی
 

بسته بندی و فروش

طراحی گرافیک بسته بندیدر فرآیند جدید فروش، فروشنده ‌ای وجود ندارد که توضیحی بدهد ، این خود بسته‌ ها هستند که کالای درون خود را می فروشند و ایجاد انگیزه و القای نیاز برای خرید می ‌کنند. امروزه الگوی فروشگاه‌ها به سوی سلف سرویس شدن گام برمی‌دارد و خریدار، خود کالای مورد نظر را برمی‌گزیند . در چنین وضعیتی فروشندگان، نقش کمتری در فروش دارند و وظیفه فروشندگی، که منتقل کردن اطلاعات محصول به مصرف‌کننده است، باید توسط بسته‌بندی انجام شود. به تعبیری بسته بندی را به عنوان «فروشنده خاموش» می شناسند. ویژگی‌های بسته بندی باید به گونه‌ای باشد که خریدار آن را به یاد بسپارد و برای خریدهای مکرر بعدی در نظر بگیرد. طراحی یک بسته ‌بندی خوب، اقتصادی ‌ترین شیوه افزایش فروش است.


بسته بندی و بازاریابی

بسته بندی آخرین ترفند بازاریابی است و به یک ابزار بالقوه‌ ،همراه با دیگر عناصر بازاریابی (قیمت، کالا، مکان و تبلیغات پیشبردی)، پنجمین عنصر آمیخته بازاریابی را تشکیل می دهد. وظیفه تصمیم‌گیری در مورد بسته‌بندی تا آنجا که به حمل و نقل کالا و حفظ سلامت آن مربوط می‌شود، با مدیران تولید است و تا آنجا که به اطلاع‌رسانی و ایجاد انگیزه فروش ارتباط پیدا می‌کند، با مدیر بازاریابی است. تحقیقات مختلف بازاریابی نشان داده‌اند که طراحی بسته‌بندی، جزء مؤثرترین ابزار بازاریابی برای فروش است زیرا رفتار خرید، یک فرآیند غیر عقلایی  بوده و بسته‌بندی در آن مؤثر است؛از آنجایی که بسیاری از خریدهای مصرف‌کننده توسط عواطف وی هدایت می‌شود و اغلب با نیازهای عاطفی مصرف‌کننده ارتباط برقرار می‌کند. مصرف‌کننده، یک تصویر را می‌خرد نه فقط محصول را. تحقیقات نشان داده‌اند که وقتی مصرف‌کنندگان نخست به یک بسته‌بندی زیبا نگاه می‌کنند، تمرکز آن‌ها اغلب بر محصول نیست؛ بلکه یک رؤیا یا یک تصویر را در ذهن خود ایجاد می‌کنند.
 

بسته بندی و برند

طراحی بسته بندیبسته‌بندی همه چیز است. جایگاه نام تجاری را تقویت می‌کند ، موجب ایجاد ارزش ویژه نام تجاری می‌شود و به محصول شخصیت می دهد. بسته بندی، چهره کالاست چون مشتری از طریق بسته بندی محصول را شناسایی می کند. بسته‌بندی سبب ساز اولین ارتباط مستقیم با مشتری است و تا حد زیادی وظیفه ارائه یک تصویر ذهنی مطلوب از کالا را به عهده دارد. از نظر روانی اولین برخورد و تصویری که ما از اشخاص داریم مهمترین تصویر و تعیین کننده ترین است حتی در یادآوری اشخاص بعد از ۲۰ سال به ذهن ما می‌آید، این قاعده در مورد طراحی بسته بندی کالا هم صادق است.ایجاد انگیزه برای خریدار، به ویژه برای یک محصول جدید، بیش از هر چیز به کیفیت و تاثیر بصری بسته ‌بندی مربوط می‌شود.ایجاد تمایز اولین قدم است.


بسته بندی و تبلیغات

برای ایجاد تمایز دو عامل مهم در اختیار داریم. یکی شکل فیزیکی و یکی طرح و شکل گرافیک بسته بندی. کار تبلیغات یک کار کاملا ارتباطی است، همچون تمام فعالیت ‌های ارتباطی که پیام میان فرستنده و گیرنده را رد وبدل می‌کند ، بر این اساس بسته بندی باید معرف محصول خود باشد تا بتواند پیام تولیدکننده را به خریدار برساند و بین آنها ارتباط برقرار نموده واطلاع رسانی می کند. طراحی بسته بندی محصولات اگر با خلاقیت و تنوع بالا همراه باشد میزان فروش محصول را به حداکثر می رساند. یکی از وظایف تبلیغات این است که تصویر بسته ‌بندی را در ذهن مشتری حک کند و از آنجا که تکرار اساس یادآوری است، یکی از ارکان در تبلیغاتی طراحی خلاق  و محتوای موثر یک بسته ‌بندی نیز هست.
طراحی گرافیک بسته بندی

نمونه کارهای طراحی بسته بندی