بازسازی‌برند | نوسازی برند


تغییر نگرش در طراحی خدمات و محصولات جدید ، اساسنامه هویت بصری برند، نحوه تعامل با مشتریان و ارتباطات با آنان و بسیاری از موارد دیگر از پایه‌های بنیادین بازسازی برند می‌باشد. بازسازی برند (Rebranding) متفاوت از بازسازی لوگو (Logo Redesigning) است. برخی از مدیران گمان می‌کنند اگر رنگ‌سازمانی یا لوگوی‌شان را عوض کنند برندسازی مجدد انجام‌شده است. اساساً برندسازی مجدد، از بازنگری در استراتژی شروع می‌شود، یعنی اول باید چارچوب‌های استراتژی برند بازتعریف شود. چارچوب استراتژی، به طراحان کمک می‌کند تا نسبت به بازنگری روی هویت بصری اقدام کنند. در حقیقت هویت بصری سازمان باید بیان‌کننده جوهره و ارزش‌های برند باشد.
برخی تصور می‌کنند اگر فقط ظاهر سازمان را تغییر دهند نشان‌دهنده این است که سازمانشان تغییر کرده یا به‌روز شده درحالی‌که همان محصولات قبلی را با همان اشکالات قبلی به بازار عرضه می‌کنند، سیستم توزیعشان همان سیستم قدیمی است و نحوه برخورد کارکنان تغییری نکرده است. مبحثی که برخی مدیران در مورد برندینگ به آن اهمیت زیادی نمی‌دهند، این است که از دفتر مرکزی‌شان راجع به بازار قضاوت می‌کنند و برحسب آن قضاوت‌ها استراتژی سازمان را برای نخستین بار می‌نویسند یا استراتژی را بازنگری می‌کنند.

چرخه برندینگ در کسب‌و‌کار


اگر برندینگ را به‌صورت چرخه نبینیم، سازمان دیر یا زود از گردونه رقابت حذف خواهد شد. بازسازی برند یک چرخه است که از تحقیقات، الگوبرداری و بررسی روند صنعت شروع می‌شود و پس از تدوین استراتژی، به ایجاد و توسعه هویت بصری و پیاده‌سازی استراتژی می‌رسد و پس از معرفی به بازار باید مدیریت شود و سپس دوباره به تحقیقات بازمی‌گردد تا مالکان و مدیران برند مطمئن شوند که می‌توانند در بازار بمانند.

چندین دلیل وجود دارد که سازمان‌ها به تغییر تصویر سازمانی‌شان می‌پردازند. مثلاً سازمانی که سال‌هاست کسب‌وکار خود را راه انداخته، برای اینکه تصویرسازمانی و محصولاتش به نظر مردم مدرن بیایند و مشتریان مدرن را نیز جذب کند به برندسازی مجدد روی می‌آورد. همچنین سازمانی که به خاطر محصولات یا اعضائش تصویری منفی پیداکرده، خوب است که برندسازی مجدد انجام دهد.


برند خود را نو کنید.

بسیاری از سازمان‌ها در این 3 حالت به سمت ریبرندینگ حرکت می‌کنند. جهت ایجاد تمایز نسبت به رقبا، پس از ادغام شرکت با سازمان دیگر و یا پس از خروج از ورشکستگی.
برای هر یک از این 3 حالت نیاز به استراتژی متفاوتی است ولی هدف تمام آنها زنده ماندن در ذهن مشتریان است. جایی که برندها برای به‌دست آوردن سهم بیشتر با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. ریبرندینگ یک استراتژی مؤثر بازاریابی است که در آن می‌خواهیم نو بودن، به روز بودن و تعامل داشتن با مخاطبان را نشان دهیم

شش مرحله اساسی برندسازی مجدد

دانلود خلاصه کتاب زاگ

کتابی که دیدگاه‌های بسیاری از مدیران برتر را در زمینه برندسازی متمایز و موثر تقویت کرد

دلایل بازسازی برند
سازمانی که سال‌هاست کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کرده ، برای اینکه تصویرسازمانی و محصولاتش به نظر مردم مدرن بیایند و مشتریان مدرن را نیز جذب کند به برندسازی مجدد روی می‌آورد. همچنین سازمانی که به خاطر محصولات یا اعضائش تصویری منفی پیداکرده، خوب است که برندسازی مجدد انجام دهد. برخی شرکت‌ها نیز جهت ایجاد تمایز نسبت به رقبا یا پس از ادغام شرکت با سایرین یا پس از اتمام ورشکستگی این کار را انجام می‌دهند. این وظیفه واحد بازاریابی است که تغییراتی را که شما در حین برندسازی مجدد ایجاد کرده‌اید را آزمایش کند و بازخورد مشتریان، کارکنان و گروه‌های متمرکز به آنها را بگیرد. این گام به سازمان شما اجازه می‌دهد تا لوگو و خط محصول جدید را قبل از راه‌اندازی با برند جدید، تنظیم کنید.
rebranding-03rebranding-02

بازسازی برند یک چرخه است که از تحقیقات، الگوبرداری و بررسی روند صنعت شروع می‌شود و پس از تدوین استراتژی، به ایجاد و توسعه هویت بصری و پیاده‌سازی استراتژی می‌رسد .

اگر برندینگ را به‌صورت چرخه نبینیم، سازمان دیر یا زود از گردونه رقابت حذف خواهد شد.

1آیا بازسازی برند همان بازسازی گرفیک برند به حساب می‌آید؟

ریبرندینگ تنها مختص تغییر بسته‌بندی، آرم و کلیه موارد گرافیکی نیست بلکه سیستم‌های فروش و بازاریابی شمارا تحت تأثیر قرار می‌دهد. بر اساس نتایج و تحلیل‌هایی که از برند قبلی به‌دست می‌آوریم، پیام و استراتژی‌های جدیدی برای شما تعریف می‌شود

2در چه شرایطی باید اقدام به بازسازی برند کرد؟

برند شما مثل گذشته مورد استقبال افراد قرار نمی‌گیرد، حرف تازه‌ای برای گفتن در این بازار را ندارد، فروش شما روزبه‌روز کاهش می‌یابد، تصویر بدی از شما در ذهن مخاطبان ثبت‌شده است و... بسیاری از مواقع با اصلاح بخشی از سیستم‌های فروش و بازاریابی نیاز به بازسازی برند نیست

3بازسازی برند را از چه نقطه‌ای باید شروع کرد؟

قبل از هر چیزی روند صنعت و کسب‌وکار شما موردبررسی قرار می‌گیرد و پس‌ازآن استراتژی‌های شما بازبینی‌شده و استراتژی‌های جدید جایگزین آن می‌شود. به‌صورت کلی بستگی دارد برند و سازمان شما در چه نقطه‌ای قرار دارد آیا با تغییر پیام و طراحی تجربه‌های جدید می‌توان برند را مجدداً احیا کرد و یا باید اقدامات زیرساختی‌تری انجام شود تمام این موارد در جلسه مشاوره موردبررسی قرار می‌گیرد

4آیا در بازسازی برند حتما باید نام جدیدی برای برند خود انتخاب کنیم؟

بستگی دارد چه بازخوردی از نام شما در بازار و بین مخاطبان وجود دارد ولی الزاما نیاز به انتخاب نام مجدد نیست گاهی با اصلاح بخشی از پروسه برندسازی می توان دوباره همان برند را به بازار عرضه کرد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت ولی همه اینها بعد از تحقیقات ما در پروسه بازسازی برند شما مشخص می شود.