دو راهکار کلیدی برای ایجاد یک برند متفاوت
اردیبهشت 4, 1397خلاقیت در تبلیغات ۱ | جف رام
اردیبهشت 4, 1397همه چیز در طراحی هویت بصری برند
هر شرکتی در ذهن مخاطبان خود تصویری مشخص دارد که طراحی هویت بصری برند برای ساخت این تصویر استفاده میشود. اما آیا این تصویر بهخوبی شفاف و مشخص است؟ ما چقدر برای ایجاد یک تصویر سازماندهیشده برای سازمان خود تلاش کردهایم؟
واژهها تصویر میسازند
همین الآن به یک سری از آدمهایی که دوستشان دارید، فکر کنید. آنها را چگونه میبینید؟ دوباره از شما میخواهم دربارهی شرکتهایی که به آنها علاقه دارید و به آنها وفادار هستید، فکر کنید. تصویری از آنها در ذهن شما شکل میگیرد و من بدون آنکه ازآنچه در ذهن شما میگذرد باخبر باشم، میتوانم چیزهایی را درباره تصورات شما حدس بزنم. واقعیت این است که شرکتها تلاش زیادی را برای ایجاد این تصاویر در ذهن شما انجام ندادهاند. مغز به خاطر قابلیتهایی که دارد، همهچیز را در قالب تصویر میبیند. زمانی که در کودکی قصهای را میشنیدیم، خیلی به کلمات آن توجه نمیکردیم بلکه آن کلمات باعث ایجاد یک سری تصاویر در ذهن ما میشد. درواقع مغز تمام کلمات را در قالب تصویر میبیند. زمانی که درباره آینده و زندگی خود فکر میکنیم، موجب ایجاد یک سری تصاویر در ذهن ما میشود.
مغز به خاطر قابلیتهایی که دارد، همهچیز را در قالب تصویر میبیند.
پژوهشگران حوزه برند و بازاریابی مدتهاست که به این نتیجه رسیدهاند که واژهها، تصویر میسازند؛ بنابراین در حوزه علم برندینگ، بعد از ایجاد هویت برند، نوبت به ایجاد طراحی هویت بصری برند میرسد و محققان این حوزه، بر این نکته تمرکز کردهاند. طراحی هویت بصری برند به این معناست: زمانی که نام برند ما مطرح میشود تصویری از لوگو، رنگ، تیپ گرافیکی و هماهنگی موجود در نقاط تماس یا Touch point های برند ما، در ذهن مخاطب ایجاد میشود.
برای مثال، زمانی که نام برندی مانند چای احمد به میان میآید، چه چیزی در ذهن شما ایجاد میشود؟ چه رنگ و چه نوع بستهبندی در ذهن شما شکل میگیرد؟ چه تیپ و سبک طراحی را تصور میکند؟ طراحی هویت بصری برند، تولید تصویری از یک هویت و شخصیت در ذهن مخاطب است و درواقع طراحی هویت بصری برند، جایگاهی برای هویت و شخصیت برند در ذهن مخاطبان ایجاد میکند. ما باید بتوانیم از این قدرت به بهترین وجه استفاده کنیم تا بهمحض عنوان شدن نام برند ما، ویژگیهای ذکرشده در ذهن مخاطب روشن شود. ابزاری که برای در خدمت گرفتن طراحی هویت بصری میتوانید مورداستفاده قرار دهید عبارتاند از: لوگو، تایپو گرافیک، سربرگ اداری، دکوراسیون، چیدمان، سبک طراحی در تبلیغات، بستهبندی و هر چیزی که در قالب واژه یا تصویر به مشتریان منتقل شود. همه اینها میتواند مانند چکشی باشد که میخ برند ما را در ذهن مخاطب میکوبد.
طراحی گرافیک در خدمت هویت بصری برند
در یک نگاه گذرا اگر به واژه برند فکر کنیم میدانیم برند سازی به معنای هویت بخشی به کالا و یا خدماتی از سوی شرکتی خاص است که خواسته تا اجتماع (بازار هدف) آن را با ایده و ظاهر خودش بشناسد، فرض کنید شخصی را با ظاهر و شخصیتی خاص میشناسید، زمانی که تصوری از وی در ذهنتان بیاید با خصوصیات ظاهری و شخصیتی خودش وی را تصور میکنید و این دقیقاً همان کاری است که در یک برند سازی انجام میگردد، برند شما طراحی و شخصیت خودش را لازم خواهد داشت تا به همان شکل مجسم شود و اینجاست که طراحی گرافیک به کمک شما میآید تا نقشی از شخصیتی را که قرار است به نمایش بگذارید،را طراحی و نقاشی کنید.
برای اینکه بتوان تأثیر بیشتری روی افراد جامعه گذاشت، از هویت بصری مناسب برای برند استفاده میشود. یعنی با ایجاد تصویرهای زیبا و دلنشین که بتواند تأثیرات مناسبی را ازلحاظ روانشناسی داشته باشد، و همینطور تناسب با نوع محصول و برند داشته باشد. شاید شنیده باشید که تصویر بسیار گویاتر از یک متن یا گفتار است. زیرا تصویر میتواند مانند یک عکس در ذهن ثبت شود و تا مدتها بعد از دیدن ذهن را به خود مشغول کند. ازاینرو در کارهای بازاریابی و کارهای پیشزمینهی آن باید به خوبی از هویت بصری برند استفاده برد. شاید هزاران تبلیغ گفتاری بهاندازه یک تبلیغ بصری نتواند تأثیرگذار باشد. ذهن تصویر را بهتر تجزیهوتحلیل میکند و با دیدن بهتر به خاطر میسپارد. همچنین دیرتر نیز آن را از یاد میبرد. به همین دلیل میتوان از افکتهای بصری در هنگام استفاده از تبلیغات در جهت برند سازی میتوان بهره برد.
تأثیرگذاری برند از طریق طراحی گرافیک
نامهای تجاری و هویت بصری در همه اطراف ما هستند، میتوانید آنها را در وبسایتها، بستهبندیها و انواع مختلف تبلیغات پیدا کنید، حتی در کارتها و اسناد شما نیز بهنوعی معرف شخصیت برند و دارای هویت هستند. بهعبارتدیگر نام تجاری و یا همان برند، چیزی است که دیگران در مورد شما، شرکت شما و یا خدمات شما فکر میکنند و شخصیت دیداری و به عبارتی هویت بصری چیزی است که از یک مارک تجاری دیده میشود، از لوگوی شما گرفته تا رنگها و سبک طراحی انتخابی شما.
هویت بصری (شخصیت دیداری برند) پیشنمایشی از نام تجاری شماست، هر بخشی از طراحی شما بهمنزله یک کلید به بیننده آن چیزی را که میتواند از شما انتظار داشته باشد اعلام میکند، زیباییشناسی در نظر شما میتواند سنتی ، مدرن و یا حتی بیشتر از آن باشد ؛ مهم نیست که چگونه هستید ، همه عناصر طراحی باهم کار میکنند تا دقیقاً همان چیزی را که برند شما نشان میدهد به بیننده بگویند. البته این همیشه به معنای کسبوکار نیست و شما میتوانید مفهوم هویت را به هر نوع پروژهای اعمال کنید ، ازجمله سایتهای شخصی ؛ بهروز کردن رزومه و یا وبلاگتان خود بهنوعی گویای این شخصیتسازی است ، داشتن یک سبک پایدار دیداری مزایای زیادی خواهد داشت. اجزای اصلی شخصیت دیداری لوگو ، رنگ ، تایپوگرافی و تصاویر است.
لوگو
لوگو مشخصکننده برند شما است که با استفاده از یک علامت خاص و یا یک طراحی گرافیک و یا هر دو آنها ساخته و طراحی میشود، آرمهای سادهتر دارای تأثیرگذاری بیشتر بوده و بیشتر در ذهن میمانند. هر عنصر لوگو به شخصیت دیداری شما کمک میکند، فونت، رنگ، تصاویر و …؛ تغییر هر عضو از لوگو تأثیر زیادی در نحوه برداشت افراد خواهد داشت، در عمل آرمها همهجا هستند، شما آنها را در تنظیمات داخلی شرکت و یا خارج از آن پیدا میکنید و بهکار میبندید. لوگو بسیار نزدیک به برند و نام تجاری شماست، هرکجا که نام تجاریتان را به کار میبرید لوگو و آرم شما آنجاست و هرکجا آرم شما حضورداشته باشد بهمنزله نام تجاری شماست و شمارا در ذهن تداعی میکند، بنابراین بسیار مهم است که شما آن را چگونه بهکار میبرید، آرمی که کیفیت پائین، طراحی کوچک و درهم و یا تخریبشده داشته باشد ذهنیت غلطی را برای بیننده ایجاد میکند. اگر به دنبال این هستید که به خوبی دیده شوید و برنامهای درازمدت برای تقویت محصولات و خدمات خوددارید، و میخواهید موفقیت دارای برنامه و همیشگی را برای خود دستوپا کنید باید برای خود لوگو حرفهای و منسجم طراحی کرد. این لوگو میتواند برای همیشه در یادها بماند و بهعنوان یک نماد برای شما عنوان شود. در طراحی لوگو باید علاوه بر زیبایی و مفهوم که دارد، ساده باشد و از پیچیدگی زیاد دوری شود.
رنگبندی
رنگها برای به نمایش گذاشتن قدرت برند شما بسیار مهماند، رنگ نهتنها تأثیر شگرفی بر روی بیننده دارد بلکه میتواند با استفاده در چندین پروژه یا پلتفرم احساس یکپارچگی و اتحاد را به بیننده القا کند.
اکثر شرکتها رنگ اصلی در طراحی گرافیکشان را از رنگ لوگویشان دریافت میکنند و پالتهای رنگی دیگر را برای افزایش و توسعه طرحهای گرافیکی بهکارگیری میکنند و به این شکل شخصیت و سبک تجاریشان را معرفی میکنند. راههای بسیار زیادی برای بهکارگیری رنگها در طرحهای گرافیکی هست، تنها مسئلهای که باید رعایت کنید اینجاست که از افراط در بهکارگیری رنگها پرهیز کنید و استانداردهای لازم در طراحی را نادیده نگیرید. از مسائلی مانند تصادم و تداخل رنگها غافل نشوید مانند طرح زیر که بارنگ در نظر گرفته در متون تایپشده باعث آزار چشم شده و خواندن آن را دشوار کرده است. از رنگهای خنثی در پالت رنگ و طراحیتان استفاده کنید مانند مشکی، سفید، خاکستری؛ هنگامیکه از این رنگها استفاده میکنید میتوانید برندتان را بهوضوح برجسته کنید.
تایپوگرافی
متن یکی از جنبههای ساده هویت بصری است، بااینحال میتواند بسیار شگفتانگیز باشد ، تغییر متن میتواند کل احساس بیننده را تحت تأثیر قرار دهد. اکثر برندها دو یا سه فونت را برای طراحیشان انتخاب میکنند تا الهامبخش مارک تجاریشان باشد، فونتی که بهعنوان فونت اختصاصی شما انتخاب میشود باید با دقت و بازتابی از شخصیت منحصربهفرد شما باشد، درواقع فونت باید تکمیلکننده برند ، حرفهای و جاری در انتخابهای روزمره باشد. تایپوگرافی، فونت و استایل است که برای مطالب نوشتاری در مورد محصولات و خدمات استفاده میگردد. اگر دقت کرده باشید تغییر فونت، یک مطلب را بسیار دچار تغییر میکند. باید به جوانب مختلف تایپوگرافی برای ایجاد هویت بصری برند استفاده برد. قطعاً فونت که برای سایت، کاتالوگ، روی بستهبندی محصول و… استفاده میشود باید باهم متفاوت باشد. مثلاً فونت روی محصول باید طوری انتخاب شود که خوانا باشد، اما فونت روی سایت به دلیل وجود نور کمتر از این حساسیت برخوردار است. همچنین میتوان از استایل خاصی برای استفاده در کاتالوگها و بنرهای تبلیغاتی بهره برد و هویت بصری برند را بهتر جلوه داد. در این صورت با یک تیر میتوان دو نشان زد، یعنی هم با نوشتن اطلاعاتی زیاد را در مورد محصول به نمایش میگذارند و هم میتوان جلوههای هویت بصری برند را تقویت کرد. حتی اگر یک مطلب را با فونت و استایل خاصی روی یک بیلبورد قرارداد، افراد بیشتر تمایل دارند که آن را بخوانند تا زمانی که با یک فونت ساده عرضه شود.
تصویر
یک بخش مهم از هویت بصری شما تصاویر هستند، هر عکس ، آیکون ، دکمه و یا گرافیک میتواند بیانگر هویت شما باشد، آیکونها و دکمهها فرصتی برای شما هستند تا بتوانید آنچه درون برند شماست نشان دهید. تصاویر بهطورمعمول برای یک برند به شکلی اختصاصی طراحی میشوند ولیکن اگر شما این امکان را ندارید از تصاویری استفاده کنید که خط فکری مناسب و همراستایی را دنبال کنند، بهطور مثال یک استایل مشابه یا یک راستای رنگ مشابه. و نکته مهمتر اینکه از تصاویری که یک احساس عمومی و یا واضحی را به نمایش میگذارند دربرندتان اجتناب کنید، شما باید راهی برای جدا کردن نام تجاری خودتان داشته باشید. از تصاویر فاقد محتوا و یا با درونمایهای از برندهای دیگر اجتناب کنید، در عوض از تصاویری که واقعی به نظر میرسند استفاده کنید، افراد معتبر، مکانها و وسایل واقعی؛ بهترین تصاویر نشاندهنده دیدگاه منحصربهفرد شما هستند آنها نشان میدهند که افراد درزمانی که به برند شما فکر میکنند چگونه به نظر میآیند.
تأثیر بستهبندی محصول در ایجاد هویت بصری برند
هنگامیکه به یک محصول نگاه میشود اولین چیزی که به چشم میآید و دیده میشود، بستهبندی محصول است. اگر یک محصول دارای کیفیت یکسان و چندین بستهبندی به بازار عرضه شود به خوبی میتوان دید که بستهبندیهای خاص و زیباتر بیشتر فروش خواهند داشت و دربرند سازی نیز به رشد این مسئله کمک زیادی میکنند. در طراحی بستهبندی محصول نیز میتوان از عوامل طبیعی و ساده نیز کمک گرفت؛ این عوامل به خوبی با فطرت انسان سازگارند و قدرت جلبتوجه بیشتری دارند. برای طراحی بستهبندی محصولات و خدمات بهتر است که از مشاوران خبره و هنرمند کمک گرفت.
تایپوگرافی مناسب در جهت تولید محتوا و ایجاد هویت بصری برند
ایجاد یک سبک بصری یکپارچه و مشخص در عناصر بصری مختلف برند
بهتر است که در هنگام ایجاد و تولید هویت بصری برند، که متشکل از چندین عنصر برای این کار است، از سبک بصری یکپارچه و مشخص استفاده شود. یعنی در عناصر مختلف ازجمله: لوگو، بستهبندی محصول یا خدمات، تبلیغات رسانهای و اینترنتی و… از این سبک استفاده شود تا افراد هرجایی که با برند برخورد کردند این عناصر بصری را ببینند و درنهایت در ذهن آنها نهادینه شود. این موضوع باعث تکرار یک سبک بصری در چندین جای مختلف میشود و حالتی یکپارچه را ایجاد میکند. و این تکرار باعث میشود که در ذهن افراد بیشتر بنشیند.
توجه به رنگهایی که دربرند مورداستفاده قرار میگیرند
رنگ تأثیر زیادی بر روحیه انسان دارد. برای اینکه یک هویت بصری مناسب را در لوگو ایجاد کنید میتوانید با ترکیب رنگی مناسب با محصولات و خدمات خود بهره ببرید. همچنین از تن رنگی استفاده ببرید که برای افراد معمول جامعه مناسب باشد و بتواند ذوق آنها را برانگیخته کند. اگر تناسبی بین برند و رنگ وجود داشته باشد بسیار میتواند مؤثر واقع شود. همچنین این رنگ باید در تمام ابعاد هویت بصری برند بهکار رود و به همراه دیگر سبکها و عناصر بهصورت یکپارچه مورداستفاده قرار گیرد.
سعی کنید در طول زمان رشد و تغییرات خود نوعی یکپارچگی را در هویت بصری برند حفظ کنید.
ممکن است یک کمپانی از تعداد زیادی محصول برخوردار باشد و یا در طول زمان تغییرات در محصولات کمپانی خود داشته باشید. درست است که هویت بصری مربوط به کمپانی و برند است و در محصولات نمایان است؛ اما باید تمامی عناصر را در تکتک آنها بهکار برد و بهگونهای خدمات و محصولات کمپانی را طراحی کرد که بعد از مدتی افراد جامعه با دیدن ظاهر و بستهبندی یک محصول خودبهخود به یاد برند شما بیفتند.
طراحی گرافیک درواقع تبلیغات و بازاریابی نیست بلکه نشاندهنده ذات و شخصیت برند شماست تا موجب شود دیگران درباره شما قضاوت درست داشته باشند و از حدس و گمان پرهیز کنند، از همه آنچه گفته شد در کنار هم استفاده کنید تا دیگران شمارا به خاطر بسپارند.
برند شما از دید رقبا چگونه به نظر میرسد؟ چگونه هویت برندتان را در یک رویه ثابت و منسجم مشخص میکنید بدون آنکه بخواهید صحبتی راجع به آن داشته باشید؟ و چرا ساخت هویت بصری برند موفق اهمیت دارد؟ در مورد تعاریف برند، اطلاعات گمراهکننده و گیجکننده زیادی وجود دارد. در ادامه میخواهیم تا در کنار هم با ۷ راهکار و نکته کلیدی، این رویه را بشکنیم.
شخصیت برند چیست؟
شخصیت برند شما بستگی به تصویری که دیگران از برند شما در ذهنشان هست دارد و درواقع به معنای آن چیزی است که آنان از شما درک میکنند. یک شیوه و مقیاس در بلندمدت اینجاست که بتوانید برندتان را بهعنوان یک فرد مشاهده کنید، بهعنوان یک قدم جلوتر بیایید برندمان را بهعنوان یک دوست به دیگران معرفی کنیم و بهجای آنکه مخاطبانمان را بهعنوان یک جمعیت نامعلوم و بدون چهره در نظر بگیریم تمرکزمان را بر روی یک فرد قابلاعتماد با این هدف که آن را بهعنوان یک دوست ایده آل معرفی کنیم بگذاریم. برای رسیدن به این منظور باید تأثیر مثبتی از او در ذهن و نحوه دید مخاطبان بگذاریم، بیشتر افراد باکسانی دوست میشوند که شخصیتی مشابه با آنها داشته باشد و شما هم باید اینچنین رفتاری را در نظر داشته باشید و ارزشهای یکسانی را با او داشته باشید، میتوانید زندگیشان را غنیتر کنید و در این راه ثابتقدم باشید. خوب شاید تصور شما اینجاست که این نکات خوب است ولی چه ارتباطی با هویت بصری پیدا میکند؟
چکلیست شخصیت برند
شخصیت برند مجموعـه ویژگیهای انـسانی اسـت کـه به نحوی بانام تجاری مرتبط میشوند.شخصیت برند نشاندهنده طرز گفتار و رفتار یک برند است. بهبیاندیگر روش حرف زدن و طرز رفتـار برنـد بـا مـردم اسـت. ایـن موضــوع بــه معنــای وارد ساختن صــفات و ویژگیهای شخصیتی انسان به درون ذات برند بهگونهای کـه بتـوان آن را از برندهای دیگر متمایز ساخت. این صفات و ویژگیها از طریق اشخاصـی کـه برنـد را نماینـدگی میکنند و نیـز تبلیغات، بستهبندی و سایر عوامل درگیـر معنا میشود و انتقال مییابد. ویژگیهای شخصیتی برند معانی نمادین یا ارزشهای احساسی ایجادمی کنند کـه میتواند بـه ترجیحـات برنـد مصرفکنندگان کمـک کنـد امـا مصرفکنندگان اغلـب تمایل به اسـتفاده از برنـدهای باشخـصیت قـوی دارنـد تـا بتوانند با آن رابطـه برقرار نموده و شخـصیت خـود را بـه نمایش بگذارند. شخصیت ارزش ویژه برند است و گرایش برند را مشخص می کند و عامل ایجاد تمایز در بین برند ها می باشد.
هویت بصری برند موفق چیست؟
هویت بصری تصویری است که شما از برندتان در ذهن دیگران ایجاد میکنید و از این تصویر استفاده میکنید تا مخاطبانتان را تحت تأثیر قرار دهید. بهعنوانمثال اگر صفحه اینستاگرامتان را با تصاویر فان و سرگرمکننده پرکنید و تصاویر شاد و زیبا را در پسزمینه انتخاب کنید میتوانیم بگوییم که برای شما شادی دیگران مهم است و اگر از تصاویر طبیعت و زیباییهای الهامبخش آن استفاده کنید بهنوعی برای انگیزه و ارزشدهی آنها اهمیت قائلید. شما میتوانید و باید از نشانههای بصری برای نشان دادن ایدههای انتزاعی استفاده کنید. زمانی که مخاطبان از وبسایت شما بازدید میکنند انتخاب رنگ، اندازه متن و خلقوخوی شما در سایت دقیقاً چگونگی احساس برند را به آنها گزارش میکند، به همین علت تصویر و هویت بصری برند بسیار مهم است ، شما میتوانید به شکل آگاهانه بر احساس و ذهن و شخصیت مخاطبتان تأثیرگذار باشید، اگر شکل و تصویری که از خودتان نمایش میدهید با آنچه هستید تطابق نداشته باشد موجب دلسردی و بیاعتمادی بیننده میشود و مخاطب شما را ناامید میکند.
بهعنوانمثال فونت استفادهشده در این تصویر درزمینهٔ حسابداری را در نظر بگیرید.
احساسی که این فونت منتقل میکند یک حس شوخی، فان و طنز است ولیکن چه چیزی در مورد پول وجود دارد که میتواند فان و شوخ باشد و همین باعث میشود که مخاطبان به آن اعتماد نخواهند داشت و این حسابدار موردعلاقهشان نخواهد بود. همانگونه که شما میتوانید ببینید هویت بصری چیزی بیشتر از یک عکس است و درواقع شامل کل مواردی است که مخاطبان از یک تصویر در هنگام دیده شدن برداشت میکنند و همه خصوصیاتی است که در روایت و داستان شما بیان میشود.
چکلیست هویت بصری برند
امروزه یکی از مهمترین دلایل بازسازی برند (rebranding) نیز به خاطر آلودگیهای بصری ناشی از تعدد تصاویر و المانها میباشد که باعث گردیده تا حتی بسیاری از شرکتهای مطرح جهان ازجمله: ماکروسافت، پپسی و حتی در ایران بنگاههای اقتصادی همچون بانک ملت، اسنوا و… به فکر تدوین اساسنامه هویت بصری برند بیافتند. هویت بصری برند نشان میدهد چطور و چگونه یک شرکت میخواهد دیده شود و یکی از قویترین ابزارهای بازاریابی و بیانگر ارزشها و بینش استراتژیک یک شرکت در قالب تصویری ثابت و پایدار است.هویت بصری برند یک نمادی از برند است.برندها مظهر یک ایده بزرگ،یک موقعیت استراتژیک،مجموعهای از ارزشهای تعریف شده و صدایی متفاوت هستند.نمادها ظرفی برای معنای برند هستند. ما باکمک چک لیست هویت بصری برند می توانیم باطراحی هویت برند هود قدرتمندتر شویم. تبدیل یک ایده به ماهیت دیداری مستلزم مهارت،صبر و نظم دقیق است .واقعا مسئولیت بزرگی است که چیزی طراحی شود که صدها هزار بار تولید شود و حدود بیست سال یا بیشتر عمر کند.ایجاد فرمی که ساده چشمگیر،به یادماندنی و مناسب باشد کار سختی است،زیرا ما در محیطی کاملا اشباع شده از تصویرها زندگی میکنیم.
مهمترین سؤالات در مورد طراحی هویت بصری برند موفق
به این سؤالات ساده توجه کنید و با پاسخ به این سؤالات یک هویت بصری مطابق با هویت برندتان طراحی کنید:
مخاطبان شما چه کسانی هستند؟
زمانی که شما مخاطبتان را نشناسید و ندانید که با چه کسی صحبت میکنید، نمیدانید چگونه و با چه زبانی میتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید، سن، جنس، شغل، وضعیت ازدواج، قومیت، نژاد و غیره از مسائلی است که شما باید برای شناخت مخاطبتان در نظر بگیرید، بهطور مثال اگر قرار است تا یک شامپوی شیمیایی تولید کرده و بفروشید باید به نژاد و قومیت مخاطبانتان توجه کنید. از شبکههای اجتماعی استفاده کنید و ببینید چه کسانی در سطح و موضوعات مربوط به شما فعال هستند، چه خواستههایی دارند و چه قشری از جامعه پوشش داده میشود، سنشان و جنسیتشان و به لحاظ سطح اجتماعی در چه شرایطی هستند.
چگونه ارزش برند خود را ارائه میدهید؟
شما باید بدانید که چه چیزی باعث میشود مخاطبان ایده آل خودتان را جذب کنید، چه جای خالی در زندگی آنها وجود دارد که شما میتوانید آن را پرکنید، چرا مخاطبان باید به شما اعتماد کنند و چرا باید از شما خرید کنند و شما چگونه میتوانید نام تجاریتان را به آنها نشان دهید؟
هویت برند را چگونه تصور میکنید؟
زمانی که مخاطبتان را شناختید چگونه به آنها پیشنهاد میدهید ، چطور شخصیت برندتان را مشخص میکنید؟ استفاده از رنگها و تصاویر میتواند برای این تصویرسازی و ارائه شخصیت به شما کمک کند.برای این بخش پیشنهاد ما مراجعه به دوسایت حرفهای میباشد: اول، سایت Color Run هست که نمونهای از سایتهای با رنگ های فانتزی و انرژی بخش است و دومی که کاملا در مقابل سایت قبلی قرار دارد، وبسایت Land Rover است مه یک سایت با تم طراحی کاملاً جدی و با پرستیژ است. این دو نمونه سایت با کمک طراحی ، تصاویر و همچنین پالت رنگی که انتخاب کردهاند توانستهاند تا تصویر شخصیت خود را بهخوبی به نمایش بگذارند.
احساسی که به مخاطبتان منتقل میکنید چیست؟
تصور کنید یک سایت با دستگاههای لاغری نمیتواند تصویری از انواع و اقسام غذاهای چرب و خوشطعم را به نمایش بگذارد، در عوض نمایش دو کاراکتر شخصیتی درشتاندام و لاغراندام که ابتدا وانتهای استفاده از دستگاهها را به نمایش میگذارند مناسب است، به این شکل این احساس را به بیننده منتقل میکنند که آنها میتوانند به این دستگاه برای لاغر شدن اعتماد کنند.
چگونه روایت و فلسفه وجودی خود را به تصویر میکشید؟
Armstreet متخصص در طراحی لباسهایی با طرح قرونوسطی، رنسانس و لباسهای فانتزی است که از طریق عکسهایی با پوشش و مدل لباسهای خود، کار فروش آنها را به انجام میرساند، مدلی که با پوشیدن لباس آنها و در یک پسزمینه رؤیایی و الهامبخش که البته بهصورت محو ترتیب دادهشده یک راه عالی برای بیان روایت آنهاست. این شرکت فلسفه وجودی خود را تصویرسازی میکند تا بتواند هویت بصری برند موفق خود را بهنمایش بگذارد.
در حقیقت هر آنچه را که شما از خودتان به نمایش میگذارید، ازجمله ثبات، سادگی، شلوغی، قابلفهم بودن، تصاویر و پستهای شبکههای اجتماعی و غیره برابر هویت بصری برند موفق شما خواهد بود بنابراین درباره آنچه هستید و آنچه قرار است دیگران از شما دریافت کنند به خوبی تحقیق و بررسی نمایید و سپس برندتان
هویت بصری برند مسئلهای مهم در برندینگ است که باید ماهرانه موردتوجه قرار بگیرد و از آن استفاده شود. به همین علت است که میتوان سالها با یک سری عناصر ذهن افراد را بهسوی یک کمپانی جلب کرد و حتی اگر درجایی چیزی شبیه این عناصر بصری دیده شود ناخودآگاه فکر فرد به سمت آن برند خواهد رفت. داشتن یک هویت بصری تأثیرگذار میتواند به مقدار زیادی بر تمایل افراد به استفاده از محصولات یک برند کمک کند و هنگامیکه قلب فردی تمایل به استفاده از یک برند داشته باشد کمتر به دنبال ایراد گرفتن از مشخصههای دیگر برند مانند کیفیت میباشد و حساسیت او نسبت به آن کمتر میشود. البته این مسئله به معنای دستکم گرفتن کیفیت نیست بلکه نشاندهنده برطرف شدن ایرادگیری در هنگام استفاده از برند است.
2 دیدگاه
جناب طاهری عالی بود . دست مریزاد داری با اطلاعات خوبتون با توجه به اینکه کتابهای زیادی در حوزه بازاریابی و برندینگ مطالعه کردیم باز هم حرفهای شما این اطلاعات را برای ما پررنگ تر میکنه که بیشتر به چه نکاتی دقت بیشتری کنیم
سپاس از شما