استراتژیهای تبلیغاتی ۱ | دیوید سَکسبی
اردیبهشت 26, 1397استراتژی های تبلیغاتی ۳ | دیوید سَکسبی
اردیبهشت 26, 1397استراتژیهای تبلیغاتی ۲ | دیوید سَکسبی
همانطور که در قسمت قبل سخنرانی دیوید سَکسبی، از تأثیر خلاقیت بر روی روند کار و تبلیغاتتان صحبت به میان آمد و اینکه چگونه میتوان تأثیرگذار بود، اشاره شد هم اینک قسمت دوم سخنرانی او را در ادامه ویدئو بالا ببینید و محتوای متنی آنرا در ادامه بخوانید:
در بازار باید منحصربهفرد باشید. باید پیشنهاد فروش منحصربهفرد داشته باشید. بتوانید به سؤالاتی از این قبیل پاسخ دهید: چگونه میخواهید اطلاعات را در اختیار مشتری بگذارید؟ میخواهید با او قرار بگذارید، چگونه رفتار کنید تا او دعوت شما را بپذیرد؟ تاکنون اشخاص زیادی به شما پیشنهاد یک قرار دوستانه را دادهاند ولی شما دعوت همه را نپذیرفتهاید. کسی که دعوتش را پذیرفتید چه ویژگیهایی داشته است؟ حتماً پیشنهاد خوبی داده است و با بقیه فرق داشته است.
مهم نیست در ذهن شما چه میگذرد. مهم این است که مشتری چه فکری میکند. اگر مشتری پیغام شما را درک نکند، مطمئناً از شما خرید نمیکند. بیل گیتس را همه میشناسیم. ارزشهای شرکت او چیست؟ مهمترین مشخصهی شرکت مایکروسافت چیست؟ بله درست حدس زدهاید، ویندوز. ویندوز مهمترین محصول شرکت مایکروسافت است. ازلحاظ ارزشی فرق این شرکت با صدها شرکت دیگر که نرمافزار تولید میکنند، چیست؟ پاسخ شرکتکنندگان در بحث این بود که:
- محصولش منحصربهفرد بود.
- استفاده از آن آسان بود.
- یک گام به جلو بود.
- دارای نوآوری بود.
استیو جابز را میشناسید؟ مدیر شرکت اپل و رقیب شرکت مایکروسافت بود. آیا او توانست تمام بازار را در اختیار بگیرد؟ خیر. آیا بیل گیتس تمام بازار را در دست گرفت؟ بازهم جواب خیر است. پس چگونه با هم رقابت میکنند؟ با پیام منحصربهفرد، برند منحصربهفرد و محصول منحصربهفرد. اینطور بود که معروف شدند. پیامتان را از طریقی که کاملاً منحصربهفرد است به بازار منتقل کنید و در این کار نوآوری داشته باشید و با رقبا فرق داشته باشید.
بستهبندی از موارد مهم دیگر است. برند شما باید بستهبندی مناسبی داشت باشد. شکل ظاهر محصول میتواند حتی صدا و یا بو را نیز به مشتری انتقال دهد مانند بستهبندی یک عطر. لوگوی هر برند از عوامل متمایزکننده آن است. حتماً لوگوی مناسبی داشته باشید که چیزی را به مشتری یادآوری کند.
برند BMW را در نظر بگیرید. این برند موفق ایجاد ارزش کرده است و معتقد است مشتری شریک او است. محصولاتش شخصیت دارد. سبک کار خاصی دارد. از مزایای این محصول چیست؟ تکنولوژی بهروز، سرعت بالا، مهندسی خوب آلمانی، ایمنی، زیبایی، خدماتی که حتی از مرسدس بنز هم جلوتر است. این شرکت معتقد است که محصول باید در بالاترین حد کیفیت باشد و اصلاً محصول متوسط را نمیپذیرد و همه باید از یک ماشین متعالی برای رانندگی استفاده کنند.
نیازهای اساسی بشر چیست؟
۱. به خودتان و مردم افراد خود نگاه کنید. چرا لباس شیک میخرید؟ چون احساس بهتری دارید و حس میکنید خاص هستید. دوست دارید دیگران دربارهی لباس شما نظر خوبی داشته باشند.
۲. امنیت عاطفی. دوست داریم در امنیت باشیم. جامعه امن میخواهیم. از خودروی امن استفاده کنیم، دوست داریم با افرادی در ارتباط باشیم که اشخاص امن و بیخطری هستند.
۳. ارضای شخصیتی. باید توجیه کنیم و بپذیریم که چه کسی هستیم. تمام تلاشهایی که انجام میدهیم مانند تغذیه بهتر، ماشین بهتر، رفتار بهتر و … برای ارضای شخصیت درونی ماست. باید بتوانید به هر روشی که میتوانید، خودتان را بیان کنید. چگونه خود را در دنیا مطرح میکنید؟ شرکت اپل با خلاقیت، از تولیدکنندگان و هنرمندان و یا سازمانهای تبلیغاتی استفاده میکند؛ مانند سایر شرکتها که آنها نیز از آژانسهایی مانند آژانس تبلیغاتی ۱۲۸ استفاده میکنند.
۴. احساس ریشهها؛ یعنی به کسانی که احساس عاطفی داریم، نزدیکتر باشیم. برای مثال: آیا شما به ایرانی بودن خود افتخار میکنید؟ بله. شما تاریخ و تمدن طولانی دارید و در طول تاریخ ویژگی مهم خود را حفظ کردهاید. شما شور و اشتیاق دارید. با دیگران مهربان هستید و من مانند دیگر همکاران از خدا متشکرم که در اینجا هستم. شما هم باید به آن افتخار کنید و این معنی غرور نسبت به خود است.