استراتژیهای تبلیغاتی ۲ | دیوید سَکسبی
اردیبهشت 26, 1397استراتژیهای تبلیغاتی ۴ | دیوید سَکسبی
اردیبهشت 26, 1397استراتژی های تبلیغاتی ۳ | دیوید سَکسبی
همانطور که در قسمت دوم سخنرانی دیوید سَکسبی، از اهمیت فکر مشتری و به چهار نیاز اساسی انسان ها، اشاره شد هم اینک در ادامه به دیگر نیازها و ارتباط آن با فرهنگ که در این قسمت سوم سخنرانی او در ادامه ویدئو بالا می ببینید و محتوای متنی آن را در ادامه بخوانید:
۵. حس قدرت. تا حالا چند بار به شما گفتهاند که چهکاری باید انجام بدهید و شما انجام ندادهاید؟ همهی ما دوست داریم که خودمان مدیر باشیم و برای خودمان تصمیم بگیریم. این ویژگی در نسلهای اخیر پررنگتر شده است بهخصوص بین جوانان امروزی. در آمریکای شمالی به این نسل، نسل ساندویچ میگویند. چون پدر و مادر هردو کار میکنند و همهچیزی را آماده و ساندویچ شده به این نسل تحویل میدهند.
۶. حس دوست داشته شدن. ما همه دوست داریم که دیگران ما را دوست داشته باشند. بهخصوص اگر شخصی ما را عاشقانه دوست داشته باشد، حس متفاوتی خواهیم داشت. با انجام کارهایی مثل لباس مرتب، تمیزی، ظاهری شیک، استفاده از جواهرات و… میخواهیم توجه دیگران را جلب کنیم تا دیگران دوستمان داشته باشند.
۷. ترس از مرگ. همه از مرگ و فناپذیری میترسیم. همه رژیم غذایی را رعایت میکنیم، ایمنی را در همهجا رعایت میکنیم و کارهایی را انجام میدهیم که عمر طولانیتری داشته باشیم چون از مرگ میترسیم.
کانالهای ارتباطی
از طریق کانالهای مختلف ارتباط برقرار میکنیم:
- نمایش تصویری مانند بنر و پرچم. این کانال بهطور بصری ارتباط برقرار میکند. ارتباط تصویری قبل از ارتباط کلامی بوده است. به کودکان توجه کنید. قبل از آنکه بتوانند صحبت کنند، میتوانند با حرکات و اشاره منظور خود را به ما بفهمانند. ما هم از این روش استفاده میکنیم
- زبان بدن. یکی از کانالهای ارتباطی زبان بدن است که با حرکات مفهوم را انتقال میدهیم.
- موسیقی. موسیقی میتواند بسیار قدرتمند عمل کند. اگر در تاریخ دقت کنید میبینید که از زمانهای بسیار دور از موسیقی برای ارتباط استفاده میکردند؛ مانند ارتباط بین مردم دو روستا با ضربههایی که بر روی طبل میزدند. ریتم ضربهها مفهوم خاصی داشتند. این روش بسیار ساده و خلاقانه بود.
ارتباط در فرهنگها
روشهای ارتباطی در فرهنگهای مختلف، متفاوت است. مهمترین عوامل مؤثر در این تفاوت عبارتاند از:
- زبان.
- سبک ارتباط. شیوههای ارتباط باهم متفاوت است. برای مثال ممکن است کسی با صدای بلند صحبت کند. برخی تهاجمی هستند. برخی خجالتی هستند. همین اتفاق در تبلیغات هم وجود دارد.
- سمبلها، رنگها و نشانهها.
- احترام به ارزشهای فرهنگی.
این اصل بسیار مهمی است. برخی از شرکتهای بزرگ، اشتباهات فاحشی در این زمینه داشتهاند. به این تصویر نگاه کنید. این ماشین Chavy Novs است که پرفروشترین ماشین آمریکای شمالی است. این ماشین را برای فروش به مکزیک بردند ولی اصلاً مورد استقبال قرار نگرفت و نفروخت. علتش چیست؟ در اسپانیایی معنی nova، “نرو” است. آیا کسی ماشینی که اسمش “نرو” باشد را میخرد؟ یا به این محصول نگاه کنید. نمونهای از دستگاه فر کنندهی مو است که در آمریکا فروش خوبی داشت اما در آلمان بهخوبی آمریکا نفروخت. تصویر دیگر مربوط به غذای بچه است که در آمریکا میلیونها نمونهی آن به فروش رفت ولی در آفریقا نفروخت و علتش این بود که برچسب روی بسته در مورد محتوای آن توضیح کافی و درستی ارائه نمیداد.
معنی رنگها
رنگها دارای معنی و مفهوم هستند. رنگ سفید برای شما به چه معناست؟ صلح، صداقت، راستی، خلوص نیت. قرمز رنگ چیست؟ استرس، فشار روحی، هیجان، عشق، ترس، گرما، خطر و قدرت زیاد.زرد چه طور؟ گرما، حرارت، احتیاط، تنفر، خورشید و انرژی، خوشبختی. سبز چه طور؟ به من گفتهاند سبز در ایران رنگ خاصی است. سبز سمبل رشد، زمین، پایان خوش و زندگی است. جالب است که خیلی از غذاهای مفید و سالم به رنگ سبز هستند. رنگ ارغوانی چه طور؟ این رنگ برای شما چه مفهومی دارد؟ دوستی، شکلات (به خاطر رنگ بستهبندی اکثر شکلاتها)، اگر به لباس اکثر پادشاهان تاریخ نگاه کنید، میبینید به رنگ ارغوانی است و این رنگ درواقع نشاندهندهی سلطنت است.