استراتژی های تبلیغاتی ۳ | دیوید سَکسبی
اردیبهشت 26, 1397استراتژیهای تبلیغاتی ۵ | دیوید سَکسبی
اردیبهشت 26, 1397استراتژیهای تبلیغاتی ۴ | دیوید سَکسبی
همانطور که در قسمت قبل سخنرانی دیوید سَکسبی، به اهمیت کانال های ارتباطی و ارتباط در فرهنگ های مختلف، اشاره شد هم اینک قسمت چهارم سخنرانی او را در ادامه ویدئو بالا ببینید و محتوای متنی آن را در ادامه بخوانید:
رنگ آبی چه طور؟ آسمان، دریا، قدرت، خدا، من متوجه شدهام که در ایران رنگ فیروزهای، رنگ مذهبی و خاصی است. بیشتر گنبدها به این رنگ است. قهوهای چه طور؟ سلامتی، شکلات، اعتماد، زمین، خیلی از فرشها در فرهنگ شما قهوهای است، رنگ ثبات هم هست. معنی رنگ نارنجی چیست؟ رنگ شادی و خوشحالی است، آتش، هیجان، خوشحالی. رنگ مثبت بودن و خوب بودن هم هست. خاکستری نشانه چیست؟ فناوری. خاکستریرنگی است که در بسیاری از کامپیوترها و فناوریهای جدید استفادهشده است. همینطور رنگ پرستیژ است. در بسیار از ماشینها و ساعتها استفادهشده است. بهاصطلاح رنگ باپرستیژی است.
به این تصاویر نگاه کنید. به فونتی که برای کلماتی مانند مردانه و یا Fun استفادهشده است دقت کنید. فونت باید با محتوای کلمه هماهنگ باشد. کلمهی مردانه را باید با فونتی که صلابت بیشتری را نشان میدهد، تایپ کنید. در صورت انتخاب نادرست، فونتها پیام اشتباهی را به بیننده منتقل میکنند. علائم یا سمبلها همیشه در تاریخ بشر استفادهشده است. (تصاویری بهصورت تکرنگ از برندها و علائم را نمایش میدهد) به این علائم نگاه کنید. همهی شما معنی این علائم را میدانید و آنها را میشناسید. حتی لازم نیست رنگ آنها را بدانید.
(تصویر لوگوی یک بانک را نشان میدهد) بانکی در کانادا وجود دارد که در دهه ۸۰ با مشکلاتی برخورد کرد. نرخ بهرهی این بانک ۱۵ درصد و برای وام مسکن ۲۵ در صد بود. نرخ بهره خیلی بالابود. از مشکلات دیگر این بود که وام دادن فقط در شعبهی اصلی امکانپذیر بود و کسی که در غرب کانادا بود، برای دریافت وام میبایست به شرق کانادا برود و این کار بسیار سخت بود؛ بنابراین تصمیم میگیرند بانکی به نام بانک غرب کانادا تأسیس کنند. این تصویر هم لوگوی این بانک است که رشتهکوههایی در لوگو استفادهشده است و نشاندهندهی طبیعت غرب کاناداست؛ اما کار به اینجا ختم نشد. آنها میخواستند به مشتری بفهمانند که برایشان ارزش قائل هستند. بهره را کاهش دادند و به مشتری گفتند بهرهی واقعی شما هستید. این جمله به شعار تبلیغاتی آنها تبدیل شد.
رمز موفقیت در تبلیغات و انتخاب یک شعار خوب
کلماتی وجود دارند که رمز موفقیت در تبلیغات و انتخاب یک شعار خوب هستند مهمترین آنها عبارتاند از:
- کشف
- دوست داشته شدن
- نتیجه: مشتری میخواهد نتیجه خریدش خوب باشد.
- مجانی و رایگان: همه امکانات رایگان را دوست دارند.
- ایمنی
- ضمانت: گارانتی و خدمات بعد از فروش به مشتری احساس خوبی میدهد.
- جدید: هیچکس از چیز قدیمی خوشش نمیآید و همه به دنبال کالا و خدمات جدید هستند.
- منحصربهفرد بودن
- پسانداز: همه میخواهند در پول و زمان خود صرفهجویی و آن را پسانداز کنند.
- سلامتی: خیلیها برای ورزش وقت میگذارند چون سلامتی آنها برایشان بسیار مهم است.
- اثبات: اگر موفقت یک کالا اثباتشده باشد، راحتتر آن را میخریم.
- شنیدن نام خودمان: اگر شخصی بهطور مستقیم نام شما را به زبان بیاورد، مطمئناً احساس بهتری خواهید داشت.
- ترس: مشتریان همیشه میترسند. از ترسهایشان با آنها صحبت کنید. مشتریان همیشه از اینکه خرید نامناسبی داشته باشند، میترسند. آنها دوست ندارند دیگران به آنها بگویند، خرید خوبی نداشتهاید و پولتان را هدر دادهاید.
- شوخی و بذلهگویی: اگر انسان شوخی باشید، فروش بیشتری خواهید داشت.
- ارزش و قیمت: این دو با هم متفاوت هستند. قیمت چیزی است که بابتش پول میپردازید و ارزش، نتیجهی خرید است. با خود میگویید آیا این خرید ارزشش را داشت؟ آیا چیز مناسبی خریدهام؟ یا چیز اضافهای خریدهاید.
- در دسترس بودن: شما همیشه دوست دارید از فروشگاههایی که در دسترس شما هستند خرید کنید و خرید از این مراکز برای شما راحتتر است.
- حسگر: با چشم، گوش و حس بویایی خرید میکنیم. در برخی مواقع، به خاطر بوی خوبی که حس میکنید، خرید میکنید. در آینده تبلیغات به این سمت میرود که بوی محصولات در تبلیغات استفاده شود. البته در حال حاضر نیز از این ترفند استفاده میکنند. وقتی کسی از کنار نانوایی عبور میکند و نان تازه میخرد، به خاطر بوی نان است.