ویژگیهای طراحی هویت برند
آذر 2, 1397راهکارهای کلیدی یک بازسازی برند
آذر 2, 1397بهترین مدلهای بازاریابی نوین
با پیشرفت کیفی و کمی تولید خدمات و محصولات مختلف بسیاری از تولیدکنندهها و توزیعکنندگان به فکر راهی مناسبتر برای بازاریابی افتادند تا بتوانند در این رقابت پیشرفت داشته باشند و بتوانند فروش خوبی داشته باشند ازاینرو کمکم مدلهای مختلف از بازاریابی نوین تدوین و به مرحله اجرا درآمد. بازاریابی نوین مانند تبلیغات قدیمی و از مد افتاده نیست و بیشتر میتواند توجه افراد را به خود جذب کند. بازاریابی نوین مبتنی بر دو مقوله روانشناسیهای جدید و تکنولوژیهای نوین صورت میگیرد. این مدلهای بازاریابی نوین هم میتواند در فضای دیجیتال و مجازی به وجود آید هم در فضای رسانهای؛ اما باید ازلحاظ روانشناسی موردبررسی قرار گیرد.
مسائلی که در بازاریابی نوین مد نظر قرار می گیرد:
- تبلیغات کلیشهای و قدیمی دیگر نمیتواند بین مشتریان جایی داشته باشد و میتوان گفت چندان از نظر افراد قابل باور نیست
- در هیج صورتی از تبلیغات و شعارهای تبلیغاتی رقیبان استفاده نکنید. زیرا در هنگام مقایسه دید مشتریان نسبت به محصولات مورد نظر به شدت تخریب میگردد.
- باید مشتری مطمئن باشد خریدی که انجام میدهد به نسبت بقیه محصولات مشابه، مزیت های دیگری دارد.
- صداقت اصلی مهم است که باید در هنگام بازاریابی و تبلیغات در نظر گرفته شود؛ زیرا در نهایت مشتری از کیفیت و کارایی محصول مطلع می گردد.
- در صورت استفاده از فضای مجازی ، از گروه های پر اعضا استفاده کنید تا شانس خرید از محصولات مورد نظر بالا برود
باید سعی شود همواره سایت و محتوای آن بهروز شود. - علت به وجود آمدن این محصول و نیاز مشتریان، مهمترین مسالهای است که در بازاریابی نوین باید مورد توجه واقع شود
- در بازاریابی نوین از شخصیت شناسی بازار هدف میتوان بسیار بهره برد و میتوان از این طریق مطابق با نیاز هر شخصیت، محصول خود را به گونهای متفاوت عرضه کرد و توضیح داد. زیرا هر فرد با توجه به مشخصات شخصیتی خاصی که دارد، با دیدی متفاوت به محصولات نگاه میکند.
- یکی از متدهای بسیار پرکاربرد میتواند استفاده از مزیت های پنهان یک محصول یا خدمات باشد.
مزیتهای پنهان چیست؟
بیشتر مشتریان یک محصول به دلیلی غیر از دلایلی که در جامعه میتوانند علناً اعلام کنند اقدام به خرید یک محصول میکنند. مثلاً خرید یک برند خاص به دلیل مطرح بودن آن در جامعه، یا استفاده از یک محصول به دلیل جلبتوجه دیگران و بالا بردن حس اعتمادبهنفس فرد صورت میگیرد. این مزیتها بهعنوان مزیتهای پنهان در بازاریابی نوین مدنظر قرارگرفته میشود و توانسته نظر مشتریان را جلب کند. عنوان کردن این مطلب بهصورت واضح و روشن در بازاریابی نوین میتواند ازنظر روانشناسی خیلی جالب به نظر نرسد اما اگر در تبلیغات، بهصورت غیرمستقیم این مسائل به نمایش گذاشته شود قطعاً تأثیر به سزایی در جلبتوجه مشتریان دارد. در بسیاری از تبلیغات و بازاریابی نوین از این روش بهصورت بسیار ماهرانهای استفاده میگردد.
بازاریابی نوین از چه ابزارهایی میتواند استفاده کند:
برای پیدا کردن مشتری و مطرح کردن محصول و خدمات بین مشتریان به صورت بازاریابی نوین، می توان از ابزارهای مختلفی که در این زمینه وجود دارند استفاده برد که به آنها اشاره شده است:
- استفاده از سایتهای پر بازدید برای بازاریابی نوین
- ارائه کد تخفیف هنگام تبلیغ و بازاریابی در شرایطی خاص
- استفاده از فضای مجازی و شبکههای اجتماعی در جهت بازاریابی نوین برای محصولات و خدمات خود
- در بازاریابی نوین از محتوا بسیار استفاده میگردد. این محتوا باید به گونهای مناسب و استاندارد تولید گردد و بتواند علاوه بر اینکه محصول را تفسیر میکند، کاملا بیطرفانه انجام گیرد و به گونهای غیر مستقیم برای محصول بازاریابی انجام دهد.
- رسانههای عمومی میتوانند در بازاریابی نوین به صورتی جدید و با استفاده از روشهایی مانند توضیح کامل و ارائه تخفیف محصول موثر واقع شوند.
ارجاع به سایت شما از دیگر سایت های پر بازدید:
در بازاریابی نوین از طریق اینترنت باید بتوانید سایتی مناسب و مفید برای خود طراحی کنید. زیرا افراد زیادی در فضای اینترنت روزانه وارد میشوند و مدتهاست که این فضا در بین تولیدکنندهها و مشتریان بااهمیت میباشد. بازاریابی نوین در این زمینه میتواند بسیار موفق باشد. میتوان بهراحتی از سایتهای دیگر که ممکن است ممبر بیشتری داشته باشند و بازدیدکنندههای بیشتری را به سمت خود جذب میکنند، به سایت خود ارجاع داد و تعداد بازدیدکنندگان از سایت خود را به مقدار زیادی بالا برد. کانالهای مختلف و ایجاد گروههایی که بتوان در آن محصول را به خوبی به جمعیت زیادی نشان داد بسیار اهمیت دارد و میتواند در بازاریابی نوین کمک شایانی به افراد کند.
بازاریابی نوین بین دو کسب و کار مجزا اما در ارتباط با هم:
کسبوکارهایی وجود دارند که میتوانند از محصولات هم استفاده کنند یا محصولات و خدمات هم را به فروش برسانند. میتوان بازاریابی نوین را بین دو کسبوکار با همچو شرایطی انجام داد و با ایجاد ارتباط بیشتر بین این دو کسبوکار به خوبی محصولات را به همدیگر عرضه کرد و بازاریابی را انجام داد.
بازاریابی نوین بر اساس رویدادها:
رویدادهای مختلفی وجود دارد که میتوان بهراحتی بر اساس آن بازاریابی صورت گیرد و از این رویدادها استفاده برد. در زمانهایی که مناسبتهای خاص مانند عید نوروز، ماه مبارک رمضان و … وجود دارد میتوان محصولاتی مناسب و با بستهبندی در رابطه با این مناسبتها بازاریابی خوبی را انجام داد. یکی دیگر از رویدادهایی که میتوان بهصورت ابزاری برای بازاریابی نوین استفاده شود، بازاریابی بر اساس فصل و نیازهای مربوط به آن میباشد. با درکنارهم قراردادن این تکنیکها میتوان بازاریابی نوین و استاندارد با بهرهوری زیادی را به جریان انداخت.
بازاریابی رویدادی چیست؟
بازاریابی رویدادی، یکی از استراتژیهای بازاریابی است که باعث ارتباط فیزیکی نزدیکبین شرکت و مشتری احتمالی شرکت است. آیا میدانید چرا این نام را برای این روش بازاریابی انتخاب کردهاند؟ به دلیل اینکه روش بازاریابی رویدادی، فقط در رویدادهای خاص و روزهای خاصی که مناسبتی دارند برگزار میشود. مثلاً اعیاد که روزهای خاصی هستند و میتوان در آن روزها جشن برپا کرد یا مسابقات ورزشی و کنسرتها که مراجعهکنندههای خاص خود را دارند. البته برخی برندها روش سنتی را میپسندند. روشهایی مانند تبلیغات رادیویی و تلویزیونی و چسباندن تراکت و بنرهای بزرگ در محل جشنها و دیگر تبلیغات سنتی. البته بازاریابی رویدادی هیچوقت نباید جایگزین بازاریابی سنتی شود اما باید روشی برای بازاریابی سنتی به شمار بیاید. ولی در این میان، برندهایی که مالکین آنها بهروز هستند، معمولاً از برنامههای جشن استفاده میکنند تا بتوانند در بین افراد و گروههای ویژهای حضور یابند و با آنها ارتباط ( رودررو) Face to Face برقرار کنند. در این برنامهها ضمن ارج نهادن به مشتریان احتمالی، محصول و خدماتشان را معرفی میکنند و از مشتریان احتمالی بهوسیله بازاریابی رویدادی، مشتریان بالقوه میسازند.
آنها با تقدیم هدایا و نمونههای رایگان از محصولات، این احساس را به مردم میدهند که این جشن فقط تبلیغاتی نیست بلکه جهت تقدیم یک حس خوب و مفرح برای آنها نیز هست و آنها تنها اشخاصی هستند که از این موقعیت استثنائی بهره بردهاند. اولین موردی که در بازاریابی رویدادی مهم است، شناسایی اشخاصی است که در بازار هدف شما (جمعیت صحیح) قرار میگیرند و دعوت آنها به این رویداد است. مهمتر از آن این است که بتوانید خاطرهای خوب برایشان بسازید که همواره این خاطره در ذهنشان باقی بماند.
آیا بازاریابی رویدادی بازگشت سرمایه دارد؟
از میان هزاران روشی که جهت بازاریابی وجود دارد، بازاریابی رویدادی جزو بازاریابیهایی است که اگر درست انجام شود، بازگشت سرمایهای صد درصد دارد. چنانچه برندها، رویداد مناسبی انتخاب کنند. جمعیتی که جهت دعوت به رویداد انتخاب میکنند، همان بازار هدفشان باشد. ارتباط صحیح رو در رو با مدعوین داشته باشند و از هدایای تبلیغاتی استفاده کنند. بازگشت سرمایه حتمی است.
چطور برنامه بازاریابی رویدادی ایجاد کنیم؟
اینکه برای رویدادها برنامه بازاریابی در نظر بگیریم اصلاً مناسب نیست. درصورتیکه باید برای بازاریابی محصولمان رویداد بسازیم. بازاریابها باید برای برنامههای بازاریابی رویدادی، بهطور مستقل رویدادی بسازند و در این رویداد سازی سه مرحله را در نظر بگیرند. ابتدا باید بنا به ارزش برندی که میخواهد برایش بازاریابی رویدادی بسازند، در نظر بگیرند. باید بدانند که هدف از این بازاریابی رویدادی ی چیست و چه چیزی را میخواهند به مخاطبشان انتقال دهند. یک مثال از شرکت کوکاکولا میتواند این بحث را روشنتر کند. همانطور که میدانید شرکت کوکاکولا پیشگام صلح جهانی است و همیشه سعی نموده تا بهوسیله دستگاههای فروش که در مکانهای مختلف نصبکرده، تبلیغ همراه با شادی را به مخاطبانش هدیه دهد و آنها را از نوشابههای الکلی منع کند. این بهترین شیوه اجرای بازاریابی رویدادی بود که شرکت کوکاکولا میتوانست انجام دهد. مرحله بعدی در برنامهریزی برای بازاریابی رویدادی نیاز مخاطبان شرکت را فراموش نکنید و بر اساس نیازشان طوری برنامهریزی داشته باشید که بالاترین بازده را بگیرید.
یک مثال زنده از تهران امروز: یکی از شرکتهایی که دستگاه قند همراه با نوار آن میفروخت، در یک نمایشگاه شیرینی و شکلات، برنامهی شادی ترتیب داد و در آن برنامه دستگاههای قند را بهرایگان به شرکتکنندگانی که دیابت داشتند هدیه داد. نوار این دستگاهها بسیار گران بود. آنها مبلغ نوار را دریافت میکردند و دستگاهها را هدیه میدادند. البته ممکن است این عمل زیاد رضایتبخش نباشد ولی این شرکت سود کلانی کرد چون کسانی که دیابت دارند، مادامالعمر به این دستگاه و نوارهای آن نیاز دارد. به نظر شما آیا بهترین برنامهریزی را طبق نیاز مشتری انجام نداده؟ معمولاً کسانی که دیابت دارند عاشق شیرینی هستند و نمایشگاه شیرینی و شکلات بهترین مکان برای راهاندازی جشن بود. این شرکت توانست رویدادی را در دل رویداد دیگر برنامهریزی کند. مخاطبان این شرکت هم خاطره خوب نمایشگاه و جشن شرکت و هم دستگاه قند رایگان را با خود یدک میکشند. و درنهایت مرحله جلبتوجه است. خیلی جالب میشود اگر ضبط برنامههای تبلیغاتی خود را درجایی که ازدحام جمعیت زیاد است، انجام دهید. این باعث میشود در خاطرهها بمانید. یکی از شرکتهای تولید دستگاههای صوتی تصویری، در یکی از خیابانهای پرجمعیت سوئیس صدها توپ رنگی را به هوا پرتاب کرد و فیلم زیبایی از این توپها درحالیکه توپها به سمت زمین میآمدند، تهیه کرد. مردم با هیجان به این توپها نگاه میکردند و کودکان در حال رقابت درگرفتن توپها بودند. البته بزرگترها هم دنبال توپها میدویدند. این خاطره نام آن شرکت را در ذهنها زنده نگه داشت.
اهمیت روش بازاریابی رویدادی نسبت به دیگر بازاریابیها چیست؟
- بازاریابی رویدادی دارای یک رویداد است که در خاطرهها زنده میماند. این روش بازگشت سرمایه بسیار عالی دارد و ارتباط مستقیم مخاطب با محصول مزیت بزرگی محسوب میشود. این بازاریابی مخاطبان را بیشتر درگیر شناخت محصول میکند.
- امروزه به دلیل رقابتهای زیاد درزمینهٔ بازاریابی، مخاطبان با موارد متنوع زیادی روبرو هستند. در این رقابت شدید و متنوع، آن کسی برنده است که ایدههای خلاقانهای داشته باشد. در بازاریابی رویدادی، شما باید به دنبال راهی باشید که مخاطبان بهترین و خاطرهانگیزترین زمان را در رویدادِ شما بگذرانند. البته بازاریابی رویدادی، به دلیل رابطه نزدیکی که بین مخاطب و شرکت برقرار میشود، خاطرهانگیز خواهد بود.
- تجربه ثابت کرده است که در بازاریابی رویدادی درصورتیکه برنامهریزی اصولی داشته باشد، از هر صدنفری که در رویداد شما شرکت میکنند، ۸۰ نفر در مورد رویدادی که شما به وجود آوردید با اطرافیانشان صحبت میکنند. اگر در رویدادها نیاز مردم را در نظر نگرفتید، شکست میخورید.
- رویدادها موقعیت خوبی برای نظرسنجی مشتریان است و بهتر است از این موقعیت استفاده کنید. در شرایط دیگر شما باید ابتدا محصول را بفروشید و سپس نظرسنجی داشته باشید.
- در رویدادهایی که ایجاد میکنید خبرنگاران را فراموش نکنید. به آنها کمک کنید با مخاطبان شما ارتباط برقرار کنند و با محصول شما عکس بگیرند و بتوانند مقاله تهیهشده خود را کامل کنند. ایمیل خبرنگاران را یادداشت کنید و همواره آنها را از برنامههای رویدادی خود آگاه کنید.