چالش تغییر در فضای بازار ۳ | ریچارد دنی
فروردین 27, 1397چالش تغییر در فضای بازار ۵ | ریچارد دنی
فروردین 27, 1397چالش تغییر در فضای بازار ۴ | ریچارد دنی
۴- ادغام شرکتهای دیگر در شرکت خود.
شرکتهای دیگر را بخرید و با شرکت خود ادغام کنید؛ که بعداً در مورد آن صحبت خواهیم کرد.
به این مثال توجه کنید، به تولد یکسالگی نوهام در غرب لندن میرفتم. متوجه شدم دوربین فیلمبرداری من فیلم ندارد. برای خرید فیلم به مغازهای رفتم. فروشنده از من پرسید یک فیلم بدهم یا یک بسته ۵ تایی؟ گفتم خیر یکی کافی است. او به من گفت قیمت یک فیلم ۷ پوند و ۵ تایی آن ۵ پوند است. او مرا متقاعد کرد که اگر مصرف زیادی دارید، بسته ۵ تایی را بخرید. با من صحبت کرد و پرسید فیلم را برای چه میخواهید؟ گفتم اولین تولد نوهام است. با خوشحالی گفت: باتری دوربین سالم است؟ باتری زاپاس میخواهید؟ قیمتش را پرسیدم، گفت ۶۵ دلار. گفتم خیر نمیخواهم. باتری دوربین من سالم است. خواست باتری دستدومی را به قیمت ۴۵ دلار به من بفروشد که نپذیرفتم. پرسید شارژر به همراه داری؟ گفتم خیر. گفت حیف است وسط مهمانی باتری دوربین تمام شود. نوهی شما فقط یکبار تولد یکسالگی میگیرد.
درست میگفت پس همان باتری نو را خریدم. پرسید: مهمانی در فضای باز است؟ پاسخ دادم بله. خرید یک لنز مناسب به قیمت ۶ دلار را پیشنهاد داد که آن را هم پذیرفتم. به نظر شما برنده این رویداد که بود؟ بله هردو. هم او فروش خوبی داشت و هم من خرید خوبی کردم. هم فیلم را باقیمت بهتر خریدم و هم با تمام تجهیزات لازم به تولد نوهام رفتم. فروشنده هم بهجای فروش یک فیلم، ۵ فیلم، یک باتری نو و یک فیلتر فروخت.
این فروشنده موفق بود، چون از نگاه مشتری به این ماجرا نگاه کرده بود نه از دیدگاه خودش. رمز و راز موفقیت او، شناخت نیاز مشتریان بود.
باید همواره به نیاز مشتری فکر کنیم.