ایمیل مارکتینگ حرفه ای
دی 17, 1401پرسونال برندینگ | معرفی 10 اصل که برای برندسازی شخصی در 2022 کارساز است
دی 17, 1401چگونه متن تبلیغاتی عالی بنویسیم؟
میخواهید متن تبلیغاتی عالی بنویسید اما نمیدانید چطور باید این کار را انجام دهید؟ تمام متون تبلیغاتی در ذهن شما جا گرفته ولی نمیتوانید آن را روی کاغذ بیاورید؟ ممکن است بخواهید متن تبلیغاتی بنویسید ولی نمیدانید این متن را بلند بنویسید یا کوتاه؟ برای دریافت پاسخ به سؤالاتتان مقاله زیر را مطالعه کنید.
متن تبلیغاتی چیست؟
تبلیغات از مهمترین موارد در هر کسب و کاری است. هر مدل تبلیغاتی که داشته باشید حتماً نیاز به متن تبلیغاتی عالی خواهید داشت. این متن باید کامل و جامع باشد و حوصله خواننده را سر نبرد. نوشتن یک متن تبلیغاتی به عوامل مختلفی بستگی دارد. اینکه هدف شما از تبلیغات چیست، موجودیت این متن تبلیغاتی را میسازد. متن تبلیغاتی میتواند در مورد محصول، خدمات و پارامترهای دیگر باشد و موضوعات داخل این متن میتواند کوتاه یا طولانی بودن، رسمی یا غیررسمی بودن و غیره را تعیین کند. در ادامه چهار کلید مهم در نوشتن متن تبلیغاتی را به شما ارائه میکنیم.
کلید اول: خود را بهجای مشتری احتمالی بگذارید!
اگر بتوانید خود را بهجای او بگذارید، مطمئناً چیزهایی مینویسید که او میخواهد بخواند. در این صورت شعارهای خوب، متنهای تبلیغاتی عالی، وعدههای درست و بسیاری از مهارتهای دیگر نصیبتان خواهد شد. شعار یک شرکت بیمه برای فروختن بیمه عمر: فقط با روزی هزار تومان پس از ده سال بازنشسته شوید. گاهی اوقات شما یک فضای تبلیغاتی کوچک در اختیار دارید و اگر نتوانید در این فضای کوچک یک متن تبلیغاتی کوتاه بنویسید، قافله را باخته و فرصت را ازدستدادهاید.
کلید دوم: یک اسکلت محکم برای متن تبلیغاتی داشته باشید.
تابهحال مقاله نوشتهاید؟ آیا قوانین مقالهنویسی را میدانید؟ اگر پاسخ شما منفی است، حتماً برای دوستان و آشنایان خود نامه نوشتهاید. نامه چه اسکلتبندی دارد؟ ابتدا در نامهنویسی، نام خداوند بخشنده و مهربان پسازآن سلام و احوالپرسی نوشته میشود و پس از سلام و احوالپرسی متن نامه را مینویسید. در انتهای نامه امضا و نام و نامخانوادگی نوشته میشود. متن تبلیغاتی هم باید ترتیبی داشته باشد. اگر با ساختار و اسکلت آن آشنایی ندارید، ما همه قوانین ساختاری را در اختیار شما میگذاریم. در نوشتن یک متن تبلیغاتی باید مقدمه و سپس متن اصلیِ و پسازآن نتیجهگیری را در نظر بگیرید.
مقدمه یک متن تبلیغاتی عالی باید دلیلی برای نوشتن این متن باشد و نشان دهد برای چه منظوری این متن نوشته شده است. متن اصلی یک متن تبلیغاتی باید به خواننده این حس را منتقل کند که چه دلیلی برای خواندن این متن تبلیغاتی دارد و چه سودی از خواندن این متن تبلیغاتی نصیب او میشود؟ در قسمت نتیجهگیری شما میتوانید بیان کنید که محصول و خدمات شما چه مزایایی نسبت به محصولات یا خدمات مشابه دارد. بیان مزایای محصول شما نسبت به محصولات مشابه، سود مشتری خواهد بود. مثلاً ما تنها شرکت تولیدکننده لوازمخانگی هستیم که خدمات پس از فروشمان، بیستوچهارساعته است. کافیست یک تماس با ما داشته باشید تا در اسرع وقت جهت حل مشکل شما مراجعه کنیم. مثلاً با ما اینترنت پرسرعت بدون دی سی را تجربه کنید. سرویس اینترنت ما ده ساعت به صورت آزمایشی و رایگان در اختیار شماست. به همین سادگی بنویسید و متن را با طولانی کردن و توضیحات اضافه پیچیده نکنید. توضیحات اضافه مشتری احتمالی را خسته میکند. به همین دلیل است که متنهای تبلیغاتی در سطل آشغال پیدا میشوند.
متن تبلیغاتی را مانند یک گفتگوی دوستانه بنویسید نه مثل یک نامه اداری زیرا رعایت این کار باعث میشود نهتنها متن شما کوتاهتر شود بلکه دلنشینتر و خودمانیتر به نظر بیاید. اگر متن شما طولانی است، بهتر است دو خط به دو خط استراحت داشته باشد تا خواننده بقیه متن را بدون خواندن دور نیندازد. اگر متن خود را بدون ویرایش در اختیار مشتری احتمالی بگذارید، با غلطهای املایی و انشائی و گرامری، نهتنها برند خود را زیر سؤال میبرید بلکه متن تبلیغاتی شما خواندهنشده به سطل آشغال انداخته میشود. اولین خط از متن تبلیغاتی عالی همواره با فونتهای درشت و پررنگ (تیتر بُلد) نوشته شود. طوری هدلاین را بنویسید که مخاطب اگر نمیخواهد متن تبلیغاتی را بخواند، حداقل هدلاین را بخواند. شاید بگویید در یک جمله هدلاین که نمیشود حتی یک پیام تبلیغاتی گذاشت! مشکلی نیست چراکه شما میتوانید هدلاین را در دو تا چهار جمله هم بنویسید. مثلاً بنویسید: خانمهای خانهدار، از فقر نترسید، با روزی دو هزار تومان خودتان و فرزندتان پس از ده سال بازنشسته شوید و مستمری بگیرید.
کلید سوم: مشتریان احتمالی را تشویق به خرید نمایید.
چطور میتوانید مشتریهای احتمالی را تبدیل به مشتریهای بالفعل نمایید؟ بهترین روش پاسخ به سؤالاتی است که برای آنها پیش میآید. بزرگترین سؤال مشتریها هم این است: چه سودی برای من دارد که از شما بخرم درحالیکه شرکت همکار شما هم این محصول یا خدمات را دارد؟ آنها حق دارند این سؤال را بپرسند چراکه روزانه در معرض هزاران هزار تبلیغ قرار میگیرند و این سؤال منطقی است که چرا باید شما را انتخاب کند؟ اینجاست که شما باید مزایای محصول یا خدمات خود را به رخ بکشید و مانورهایی به آنها بدهید تا مشتری را متقاعد کنید که خرید از شما به نفع اوست. کمی در تفاوت بیمههای عمر دقت کنید. آنها سود بیمه نمیفروشند بلکه پوششهای بیمهای که ارائه میدهند و سابقه تأسیسشان باهم متفاوت است. رستورانهای بزرگ که غذاهایشان مانند هم سرو میشوند، غذا نمیفروشند بلکه محیط زیبای آن رستوران مزیتی برای مشتری بهحساب میآید.
کلید چهارم: از مشتری دعوت کنید تا اقدامی صورت دهد.
اگر به مخاطبان متن تبلیغاتی نگویید چه چیزی میخواهید و آنها باید چهکاری انجام دهند، آنها هم هیچ کاری نمیکنند(از مشتریان دعوت کنید اقدامی انجام دهند) و فقط متن تبلیغاتی شما را میخوانند و از آن رد میشوند. اگر میخواهید به نمایشگاه بیایند، در متن تبلیغاتی خود این درخواست را همراه با تاریخ و آدرس و تلفن بنویسید. اگر میخواهید با شما تماس بگیرند، این خواسته را در متن تبلیغاتی خود بنویسید و شماره تلفن را قید کنید. اگر میخواهید پیامی در تلفن برایتان بگذارند، شماره پیغامگیر همراه با زمانهای تماس را در متن تبلیغاتی قید کنید. برای خوانندگان خود ضرب العجلی ایجاد کنید که هر چه سریعتر از خدمات شما استفاده کنند یا محصول شما را خریداری نمایند، به نفع آنهاست. احساس گناه نکنید، چراکه اگر محصول یا خدمات شما منحصربهفرد باشد، مشکلی در تطمیع نمودن آنها نیست. اگر تعداد محصولاتتان محدود است یا خدماتی که ارائه میدهید در زمان کوتاهی قابلارائه است حتماً در متن تبلیغاتی خود ذکر کنید.
چکلیست کاربردی برای نوشتن متن تبلیغاتی
هدف از چکلیست نگارش متن تبلیغاتی این است که شما بتوانید با یک متن تبلیغاتی جذاب محصول خود را بهتر و باسرعت بیشتری بفروشید. مسئولیت نوشتن مطالب بروشورها, بیلبوردها, وبسایتها, ایمیلها, آگهیها, کاتالوگها و غیره بر عهده کپی رایترها میباشد. برخلاف اخبار یا نوشتهها, کپی رایتینگ از خوانندگان دعوت میکند اقدامی انجام دهند. این عمل ممکن است انتخاب و خرید یک محصول و یا استفاده از خدمات یک شرکت باشد. به همین دلیل است که اغلب از کپی رایتر با عنوان فروشنده یاد میشود. اگر مخاطبان شما در هر رسانهای، در پنج ثانیه اول چیزی نظرشان را جلب نکند دیگر به آن توجهی نمیکنند، چراکه عنوان مهمترین عامل یک متن تبلیغاتی است که ۹۰ درصد تأثیر یک آگهی محسوب میشود. قبل از نگارش متن تبلیغاتی خود چک لیست زیر را دانلود کنید.
نتیجه
نوشتن یک متن تبلیغاتی کار سادهای نیست نیاز به زمان و مطالعه دارد. اگر تصمیم دارید بهصورت تخصصی در این حوزه فعالیت کنید لازم است علاوه بر کسب اطلاعات دقیق درباره محصول و خدمات ،مطالعهای درباره شناخت کامل مشتریان داشته باشید. به این فکر کنید مخاطبان شما به دنبال چه هستند؟ چه نیازهایی دارند و محصول شما چه کمکی میتواند به آنها بکند؟ اگر نسبت به کارایی محصول خود اطمینان دارید سعی کنید این حس را به کمک جملات به مخاطبان خود انتقال دهید. نیاز نیست از کلماتی استفاده کنید که برای فهم آن نیاز باشد فرهنگستان فارسی را زیرورو کنیم، کلمات باید ساده ولی درعینحال بار احساسی بالایی داشته باشند.