پرسونال برندینگ برای مشاوران | معرفی متخصصان مشاوره بهعنوان یک برند
خرداد 31, 1402پلتفرم های مناسب برای پرسونال برندینگ | برندسازی شخصی در بهترین پلتفرمهای دنیا
خرداد 31, 1402پرسونال برندینگ برای مدیران | تکنیکهای برندسازی شخصی در خدمت مدیران شرکتها
پرسونال برندینگ؛ بهترین راه برای معرفی مدیران به جامعه مخاطبان
وقتی به مدیران موفقی فکر میکنیم که پرسونال برندینگ قدرتمندی داشتهاند، اسامی مدیران اجرایی مانند ایلان ماسک و اپرا وینفری به ذهن ما خطور میکند. یک برند شخصی برای یک مدیر کارکردی فراتر از یک لوگوی پر زرقوبرق یا یک کارت ویزیت زیبا دارد. پرسونال برندینگ برای مدیران فقط داشتن یک وبسایت با نام شما نیست؛ بلکه چیزی بسیار بیشتر از آن است. برندسازی شخصی به این معنا است که یک مدیر چگونه خود را بهصورت آنلاین و آفلاین به مشتریان کسب و کار یا کارمندانش معرفی میکند. در این مطلب، بهترین روشها و تکنیکهای پرسونال برندینگ برای مدیران را بررسی میکنیم.
مفهوم پرسونال برندینگ برای مدیران
مدیران از برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ برای دیده شدن، کسب شهرت و جلب اعتماد مخاطبان در مورد مهارتهایشان استفاده میکنند. پرسونال برندینگ موضوعاتی از جمله تاثیرگذاری مثبت روی دیگران، جذب مشتری، ارتقای شغلی و سایر اهداف شغلی را دربرمی گیرد. از آنجا که برند شخصی شما تصویری است که شما از خود ارائه میدهید، ارزشهای شما، شخصیت شما و ویژگیهایی که شما را از دیگران متمایز میکند، دربر میگیرد. این یک نوع استراتژی است که بهواسطه آن رضایت کارمندان و مشتریان خود را جلب میکنید.
شما با پرسونال برندینگ، شخصیت خود را برجسته میسازید – نه یک رزومه یا تکهای کاغذ – مدیران در واقع با نشان دادن تجربیات و پیشینه خود، ادعا میکنند که از پس چالشهای خاصی برمیآیند. آنچه در توییتر خود با رویدادهایی که بهصورت آنلاین میزبانی میکنید و به اشتراک میگذارید، راههایی هستند که با آنها پیام برند خود را منتقل میکنید. در نتیجه برند شما بر درک مخاطبان از شما تاثیر میگذارد.
چرا مدیران باید از پرسونال برندینگ استفاده کنند؟
هر برند شخصی، نوعی مزیت رقابتی ایجاد میکند و در نتیجه شما را در میان سایر افراد حرفهای در حوزه کاری خودتان متمایز میکند. شما ممکن است بر فرض مهارتهای مشابهی با مدیران منابع انسانی یا مهندسین نرمافزار داشته باشید، با برجسته کردن مهارتهایی که دارید، نشان میدهید که چطور میتوانید به طرز منحصربهفردی، از پس مشکلات مختلف برآیید. اگر فروشنده هستید، به احتمال زیاد در کنار دیگر اعضای تیم فروش کار میکنید. باید از خود بپرسید که چه چیزی باعث تمایز شما از دیگر همکارانتان شده است. از این رو، پرسونال برندنیگ برای شما بهعنوان یک مدیر فروش میتواند مفید باشد.
بهترین تکنیکهای پرسونال برندینگ برای مدیران
ممکن است شما این ایده را در ذهن بپرورانید که به دنبال ایجاد تحولی جدید در سازمان خود باشید یا اینکه میخواهید در مورد مدیران ارشد فروش انعطافپذیری بیشتری به خرج دهید. پرسونال برندینگ از این اهداف پشتیبانی میکند. شما میتوانید با صرف زمان، برای رسیدن به اهداف شغلی خود، تصویر مناسبی را از خود به مخاطب عرضه کنید. شما بهعنوان یک مدیر حرفهای نباید قدرت این ابزار بازاریابی را دست کم بگرید. پرسونال برندینگ میتواند راهی مفید برای بهبود کسبوکار شما باشد. اگر شما در پرسونال برندینگ عملکرد موفقیتآمیزی نداشتهاید، میتوانید تکنیکهایی که در ادامه میآیند، دنبال کنید.
اهداف حرفهای خود را بهعنوان یک مدیر روشن کنید
شما باید این پرسش را از خود بپرسید که قرار است چه چیزی را به مخاطبان خود ارائه دهید؟ برند شخصی شما میتواند منعکسکننده جهتگیری فعالیتی باشد که در حال انجام آن هستید. توسعه و تقویت برند شخصی شما، امری زمانبر است و هرگز نمیتوانید فورا به نتیجه دلخواه برسید. بنابراین، این ضروری است که قبل از شروع هر پروژهای، اهداف حرفهای خود را روشن کنید؛ در غیر این صورت احتمالا بر اثر محدودیتهای زمانی، فشار دوچندانی بر شما وارد شود. یک روش آسان برای یافتن هدف پروژه برند شخصی شما این است که از خود بپرسید “چرا این پروژه را انجام میدهم؟”
پاسخ شما به این پرش ممکن است این باشد: به دلیل تخصصی که دارم، شناخته خواهم شد. در مرحله بعد از خود بپرسید: “چرا میخواهم به دلیل تخصص خود شناخته شوم؟” شاید پاسخ شما این باشد: برای تاثیرگذاری در حوزه فروش. اما دلیل این امر ممکن است هرچیزی باشد؛ از تامین هزینههای زندگی تا ارائه خدمات و فروش محصولات به افراد بیشتر. در این مورد هیچکدام از پاسخها اشتباه نیست؛ اما مهم است که انگیزه اصلی خود را شناسایی کنید و درک کنید که آن انگیزه بهخصوص تا چه اندازه برای شما دارای اهمیت است. اگر پس از این پرسش و پاسخها به نتیجه مهمی نرسیدید – انگیزهای که شما را برای کار روی آن ترغیب کند – توصیه میکنیم، آن پروژه را شروع نکنید.
تصویری که میخواهید به مخاطب منتقل کنید را تعریف کنید
در حالت ایدهآل، شما قصد دارید که با استفاده از پرسونال برندینگ، تصویری قدرتمند را به مخاطبان خود ارائه دهید و آنها را به وجد بیاورید. آیا میخواهید که بهعنوان فردی باهوش شناخته شوید یا خلاق؟ همدل یا جسور؟ مدیران در پرسونال برندینگ باید از رویکردهای متفاوتی برای انتقال هریک از این ویژگیها در پیامهای برند خود استفاده کنند.
مدارک آکادمیک شما ممکن است با تصویر برندی که میخواهید به مخاطب القا کنید، مرتبط باشد. اگر آنها به هر نحوی مرتبط هستند، آنها را به مخاطب معرفی کنید. بهعنوان مثال، فرض کنید که میخواهید تصویر یک رئیس حرفهای و باتجربه را به نمایش بگذارید. درصورتیکه مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دارید، این مدرک تحصیلی به شما کمک میکند که تصویر ارائهشده از سوی خود را تقویت کنید و گنجاندن این قبیل مدارک در پروفایل شخصیتان سودمند خواهد بود.
پرسونال برندینگ برای مدیران، این نیست که شما به دنبال جلب رضایت همه افراد باشید. انتخابهای شما در رابطه با تصویر برندی که میخواهید به مخاطب منتقل کنید و اطلاعاتی که در ارتباطات خود روی آنها تمرکز دارید، باید اصیل باشند.
جامعه هدف خود را انتخاب کنید
هدف اصلی از پرسونال برندینگ برای مدیران، معروف شدن است و اینکه شما برای گروه خاصی از مردم شناخته شوید. برای مثال، اگر در زمینه مدیریت استعداد دارید، سایر مدیران و کارفرمایان شما را میشناسند. اگر تاجری هستید که با دادههای اقتصادی سروکار دارید، باید تحلیلگران تجاری را بهعنوان مخاطب هدف خود انتخاب کنید.
بنابراین، شما باید مخاطب اصلی را ایجاد کنید. برای مثال وقتی شما محصولی را تولید میکنید، باید افرادی باشند که آنها را از شما خریداری کنند. بهاینترتیب، با کسب درآمد کافی، از این راه میتوانید بهمرور کسبوکار خود را در سطح بینالمللی نیز توسعه دهید.
جزئیات برنامه پرسونال برندینگ خود را بهعنوان یک مدیر، بهطور دقیق مشخص کنید
شما بهعنوان یک مدیر باید از خود بپرسید: کار چطور و طی چه زمانی انجام خواهد شد؟ پروژهها دارای جریانی طبیعی هستند. وقتی پروژه به میانه راه میرسد، گروههای کاری متوجه میشوند که بهسرعت در حال نزدیک شدن به ضربالاجلها هستند و در نتیجه استرس کار افزایش مییابد.
از این رو، تنظیم یک برنامه منظم برای پروژه برندسازی شخصی شما نیز مهم است. چراکه این برنامه تضمین میکند حتی در مواقعی که فشار کار افزایش پیدا میکند، مهمترین وظایف شما از رادار خارج نمیشود. بهعنوان مثال، شما میتوانید در یک روز و ساعت مشخص از هفته، یک بررسی وضعیت هفتگی را در پروژه پرسونال برندینگ خود داشته باشید؛ یا اینکه پستهای وبلاگ خود را هر هفته در همان روز منتشر کنید. این عادتهای کوچک به شناسایی بهتر برند شما کمک میکند.
برای پرسونال برندینگ یک لوگوی شخصی برای خود ایجاد کنید
لوگو ممکن است ظاهرا جزئیاتی کوچک باشد؛ اما باعث ایجاد تمایز بزرگی در معرفی شما به مخاطبان ایجاد کند. شما با این کار نشان میدهید که برای خود ارزش قائل هستید و اینکه در واقع در قالب یک برند در حال فعالیت هستید؛ نه فقط یک فرد یا وبسایت. پرسونال برندینگ به معنای شخصیسازی لوگوی شما است.
پلتفرمهای تبلیغاتی خود را برای پرسونال برندینگ انتخاب کنید
با توجه به فراوانی رسانههای اجتماعی و سایر پلتفرمهای موجود تبلیغاتی، شما نمیتوانید همزمان در همه آنها حضور داشته باشید. شما باید تصمیم بگرید که میخواهید روی استفاده از کدام یک از آنها تمرکز کنید. حالت مطلوب این است که پلتفرمی را انتخاب کنید که با تصویر برند شما مطابقت داشته باشد.
بهعنوان مثال اگر مدیر یک شرکت لوازم آرایشی هستید، یکی از پلتفرمهای دیداری مانند اینستاگرام یا یوتیوب به احتمال زیاد میتواند انتخاب خوبی برای مدیران این شرکتهای بهمنظور پرسونال برندینگ باشد. اگر مدیر یک استارتآپهای تک هستید، لینکدین یا توییتر میتوانند گزینههای بهتری برای شما باشند. البته این موضع به این نیز بستگی دارد که شما شخصا از کدام رسانه و پلتفرم راحتتر استفاده میکنید.
وضعیت فعلی پروفایل خود را بررسی کنید
اگر مدتی است که از رسانههای اجتماعی استفاده میکنید، بهتر است هرچند وقت یک بار به محتواهایی که پست کردهاید، نگاهی بیندازید تا اطمینان حاصل کنید که در انتقال تصویری که میخواهید از خود انتقال دهید، عملکرد مناسبی داشتهاید. اگر پست یا محتوایی با تصویر برند شما مطابقت ندارد، آن را با چیز دیگری جایگزین کنید.
به مشتریان خود بگویید که چطور با شما در تعامل باشند
هدف شما از افزایش تعداد بازدیدکنندگان چیست؟ آیا میخواهید شما را در اینستاگرام دنبال کنند؟ روشن کنید که مخاطبان چطور میتوانند با شما در تماس باشند و میتوانند چه کارهایی برای دریافت بیشتر خدمات انجام دهند.
به این نرتیب، شما در نگاه مخاطبان خود بهعنوان یک متخصص قابلاعتماد ظاهر خواهید شد. در نتیجه هر آنچه از مشتریان، دنبال کنندگان یا مخاطبان خود انتظار دارید، به دست خواهید آورد. در نهایت، در پرسونال برندنیگ باید ثابتقدم باشید. مسیر پیشرفت یک مسیر مستقیم نیست، بلکه جادهای پرپیچوخم است و موفقیت در آن بستگی به این دارد که شما چطور با مخاطبان خود تعامل داشته باشید. آنچه بسیار مهم است این است که شما با پرسونال برندینگ برای تحقق اهداف بلندمدت، کنترل حرفهای امور را به دست خواهید گرفت و مسیر پیشرفت را بهخوبی طی خواهید کرد.
وبسایت خود را بهروز نگه دارید
اگر بهعنوان یک مدیر حرفهای، به ایده پرسونال برندینگ متعهد هستید، ایجاد یک برنامه زمانبندی برای ارسال محتوا و پست در وبسایت شرکت شما، اقدامی مهم و ارزشمند است. ارسال پستها بهصورت روزانه، هفتگی یا ماهانه، همگی میتوانند اهداف قابل قبولی باشند.
اینها مراحلی هستند که مدیران میتوانند در راستای تحقق اهداف پرسونال برندینگ برای ایجاد یک تصویر قوی از برند خود انجام دهند. اگر علاقهمند هستید که ظرفیت کسبوکار خود را به حداکثر برسانید، ارزش آن را دارد که پیشنهادات بالا را امتحان کنید و در جهت پرسونال برندینگ از آن استفاده کنید.
یک عکاس حرفهای استخدام کنید
یکی از اقداماتی که برای پرسونال برندینگ مدیران دارای اهمیت است، قرار دادن عکسهای حرفهای در وبسایت خودتان است که با این کار در واقع خودتان را جدی میگیرید. شما نهتنها میتوانید از این عکسها در وبسایت خود استفاده کنید، بلکه احتمالا بتوانید برای رویدادهای سخنرانی، روابط عمومی و توزیع نیز استفاده کنید.
در پرسونال برندینگ ممارست داشته باشید
همانطور که محتواهای جدیدی را در وبسایتها، وبلاگها و رسانههای اجتماعی پست میکنید، دائما باید پستهای خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید با تصویری که میخواهید منتقل کنید، همراستا هستند. اگر میخواهید که بهعنوان یک رئیس قدرتمند شناخته شوید، هرگز نباید از زبان محاورهای در ارتباطات خود استفاده کنید. همیشه باید زبانی صریح و قوی را به کار ببرید که تصویر برند شما را تقویت کند. اگر هم میخواهید بهعنوان فردی دلسوز شناخته شوید، از روی بیفکری مطلبی را بیان نکنید.
پرسونال برندینگ؛ یک تضمین شغلی برای مدیران
اکثر مدیران حرفهای، ارزشِ داشتن یک برند شخصی قوی را درک میکنند. اگر بهعنوان یک مدیر قصد پیشرفت دارید، باید خود را بهنوعی از سایر رقبای خود متمایز کنید. در صورتی که شما دارای یک برند شخصی قوی باشید، مخاطبان نیز به تعامل با شما ترغیب خواهند شد. در واقع، یک برند شخصی قوی نوعی تضمین شغلی است. برای پیشرفت در پرسونال برندینگ، بهترین راه این است که بهروزترین اصول مدیریت پروژه را در برندسازی شخصی به کار ببرید. از جمله این اصول میتوان به شناسایی اهداف پروژه، تصویرسازی مناسب از برند شخصی، شناسایی جامعه هدف و برنامهریزی دقیق برای پرسونال برندینگ اشاره کرد.