پرسونال برندینگ برای مدیران | تکنیکهای برندسازی شخصی در خدمت مدیران شرکتها
تیر 1, 1402پرسونال برندینگ برای بازیگران | نکات راهنمای بازیگران برای ایجاد برند شخصی
تیر 1, 1402پلتفرم های مناسب برای پرسونال برندینگ | برندسازی شخصی در بهترین پلتفرمهای دنیا
پلتفرم های مناسب برای پرسونال برندینگ؛ انتخاب از میان بهترینها
پرسونال برندینگ یکی از مهمترین مولفههای مارکتینگ یا بازاریابی در دنیای امروز کسبوکارها است. افراد زیادی به دنبال برندسازی شخصی خود در پلتفرمهای مختلف هستند اما نمیدانند که کدام یک از این پلتفرمها مناسب پرسونال برندینگ برای آنها است. از جمله این پلتفرمها میتوان به اینستاگرام، فیسبوک و پینترست اشاره کرد. هر کسبوکاری بسته به مشخصات و حوزه کاری خود میتواند در انواع این پلتفرمها پرسونال برندینگ انجام دهد اما لزوما هر پلتفرمی برای برندسازی شخصی مناسب نیست و افراد و صاحبان کسبوکارها باید با پلتفرم های مناسب برای پرسونال برندینگ آشنایی داشته باشند. در این مطلب با انواع پلتفرمهای مناسب برای برندسازی شخصی بهصورت کامل آشنا میشویم.
اهمیت پرسونال برندینگ در دنیای امروز
برند رستورانی کیافسی (KFC) تنها به خاطر کیفیت بالا و طعم بینظیر مرغهای سوخاری خود به یک برند جهانی تبدیل نشد. بلکه لوگو و نحوه ارائه محصول به مشتریان بود که توانست این برند را به یکی از برندهای برتر و ماندگار در صنایع غذایی دنیا تبدیل کند. علت اصلی موفقیت این برند و بسیاری از کسبوکارهای دیگر، برندسازی شخصی قدرتمند آنها است. در دنیای کسبوکارهای امروز پرسونال برندینگ دیگر محدود به لوگو یا نحوه ارائه خدمات محدود نمیشود و کسبوکارها باید با فعالیت در بسیاری از پلتفرمها، مخاطبین بسیاری را به سمت برند خود جذب کنند.
این کسبوکارها باید بتوانند در ضمیر ناخودآگاه مشتریان و افراد عادی برند خود را پیادهسازی کنند تا آنها با شنیدن نام خدمات یا محصولی که این کسبوکارها ارائه میدهند، بهصورت خودکار و غیرارادی به یاد این برندها بیفتند. به همین خاطر در دنیای امروز که با رشد تکنولوژی و گسترش اینترنت همراه بوده است، افراد باید از پلتفرمهای مختلف اینترنتی مانند یوتیوب و لینکدین برای پرزنت کردن و پروموت کردن برند خود استفاده نمایند. برندسازی شخصی مولفهای است که میتواند مانند سوخت برای موشک رشد کسبوکار شما باشد. به همین خاطر باید به آن توجه لازم را داشته باشید.
چرا باید در پلتفرمهای مختلف برندسازی شخصی کرد؟
طی یک دهه اخیر شبکههای اجتماعی نقش بسیار پررنگی در زندگی تمام افراد داشتهاند. امروزه این شبکهها یک عضو اصلی زندگی هر شخص بهشمار میآیند و افراد ساعتها در فضای این شبکهها مشغول گشتوگذار هستند. برخلاف باور بسیاری از افراد، شبکههای اجتماعی فقط محدود به اینستاگرام یا تلگرام نیستند و تنوع بسیار بالایی دارند. برای مثال شبکه لینکدین یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین شبکهها در فضای کسبوکار بینالمللی است.
شما با انجام برندسازی شخصی در تمام این پلتفرمها میتوانید برند خود را به شکلی معرفی کنید که تعداد زیادی از جمعیت جهان شما را بشناسند. به همین خاطر است که تمام افراد دارای کسبوکارها باید با پلتفرم های مناسب پرسونال برندینگ آشنایی داشته باشند. در ادامه با دلایل انجام برندسازی شخصی در پلتفرمهای مختلف آشنا میشویم.
تنوع کاربری پلتفرمهای مختلف بالا است
یکی از مهمترین دلایلی که شما باید در پلتفرم های مناسب برای پرسونال برندینگ فعالیت کنید، تنوع بالای کاربری آنها است. برای مثال بسیاری از افراد تنها در برخی از پلتفرمهای آنلاین فعالیت دارند و در شبکههای اجتماعی مشهور فعالیتی ندارند. شما با پرسونال برندینگ در پلتفرم های مناسب برای پرسونال برندینگ میتوانید این قسمت از افراد جامعه را با برندسازی شخصی خود آشنا کنید. همچنین باید اشاره داشت که هرچه تعداد افرادی که با پرسونال برندینگ شما برخورد میکنند بیشتر باشد، احتمال رشد کسبوکار شما بیشتر خواهد بود. به همین خاطر پیشنهاد میکنیم در تمام پلتفرمهای آنلاین پرسونال برندینگ خود را انجام دهید تا احتمال موفقیت کسبوکار شما بیشتر باشد.
پرسونال برندینگ در پلتفرمهای مختلف به برند شما اعتبار میدهد
تصور کنید با برندی برخورد میکنید که در تمام پلتفرمهای آنلاین حضور فعال دارد و در تمام آنها شما میتوانید خدمات و یا محصولات این برند را مشاهده کنید. این امر در ذهن شما اعتماد زیادی نسبت به این برند ایجاد میکند. چرا که تنها برندهای بزرگ و قدرتمند میتوانند در انواع پلتفرمها فعالیت داشته باشند و با مخاطبین و مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. بسیاری از پلتفرم های مناسب برای پرسونال برندینگ این امکان را به کسبوکارها میدهند تا با فعالیت در آنها، برند خود را به شکلی حرفهای پرزنت کنند. به همین خاطر افراد یا کسبوکارها با فعالیت در پلتفرمهای مختلف میتوانند اعتبار زیادی برای برند خود بهدست آورند.
پرسونال برندینگ در پلتفرمهای مختلف بیضرر است!
شاید این تیتر برای شما جالب باشد اما باید به شما بگوییم که پرسونال برندینگ در پلتفرمهای مختلف برای کسبوکار شما ضرری ندارد. از طرف دیگر شما با برندسازی شخصی برای خود یا یک کسبوکار میتوانید درآمد بیشتری کسب کنید. تنها عامل منفی برای پرسونال برندینگ در پلتفرمهای مختلف، هزینه تولید محتوا و طراحی پرسونال برندینگ است که با افزایش سطح درآمد ناشی از محبوبیت و مشهور شدن برند شما بهسرعت جبران میشود.
همچنین باید اشاره داشت که برای افرادی که قصد پرسونال برندینگ برای برند شخصی خود را دارند، حضور بهعنوان یک شخص حقیقی در پلتفرم های مناسب برای پرسونال برندینگ بسیار اهمیت دارد. چرا که شما میتوانید با طیف وسیعی از مشتریان و مخاطبین ارتباط برقرار کنید و نیازهای روز بازار را درک نمایید.
برخی پلتفرمها برای کسبوکار شما طراحی نشدهاند
بسیاری از کسبوکارها و برندها تصمیم دارند تا فقط در یک پلتفرم مانند اینستاگرام فعالیت داشته باشند. درصورتیکه فضا، کاربری و طیف کاربران برخی پلتفرمها لزوما مناسب همه کسبوکارها نیست. شما با تمرکز روی پرسونال برندینگ در یک پلتفرم، شانس مطرحشدن در پلتفرمهای دیگر را از دست میدهید. برای مثال شرکتهای بزرگ صنعتی که محصولات بسیار تخصصی میفروشند، نیازی به پرسونال برندینگ در فضای پلتفرم اینستاگرام ندارند.
این شرکتها میتوانند با طراحی یک پلن مناسب برندسازی شخصی در دیگر پلتفرمها، برند خود را به مشتریان اصلی خود معرفی کنند. باید اشاره داشت که یک تیم قدرتمند بازاریابی میتواند با طراحی یک پلن درست، پرسونال برندینگ این شرکتها را حتی در فضای پرزرقوبرق اینستاگرام نیز بهخوبی انجام دهد.
تنوع بالای پلتفرم های مناسب برای پرسونال برندینگ
همانطور که اشاره شد، پلتفرم های مناسب برای پرسونال برندینگ تنوع بسیار بالایی دارند و کسبوکارها، افراد و برندها قدرت انتخاب بالایی برای انتخاب پلتفرم مناسب کسبوکار یا برند خود برای پرسونال برندینگ دارند. باید اشاره داشت که هر یک از این پلتفرمها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند و نمیتوان گفت که یکی از این پلتفرمها، بهترین پلتفرم برای پرسونال برندینگ هستند. همانطور که اشاره شد فضای هر پلتفرم مناسب پرسونال برندینگ برای برخی کسبوکارها است و کسبوکارهایی که به ارتباط با مشتریان نیازی زیادی دارند، نمیتوانند در فضای برخی پلتفرمها موفق شوند.
همچنین حوزه کاری بسیاری از افراد در زمینههایی است که فقط در برخی پلتفرمها طرفدار دارد. برای مثال بلاگرهای سفر و گردشگری تنها در شبکههای اجتماعی تصویری میتوانند موفق شوند و در پلتفرمهایی که تصاویر در آنها نقش مهمی ندارند، این افراد شانس موفقیت زیادی نخواهند داشت و پرسونال برندینگ آنها شکست میخورد. چرا که افراد نمیتوانند با پرسونال برندینگ آنها ارتباط برقرار کنند و با آن آشنا نمیشوند.
اینستاگرام؛ از پلتفرم های مناسب برای پرسونال برندینگ
یکی از اصلیترین و بهترین پلتفرم های مناسب برای پرسونال برندینگ، شبکه اجتماعی بسیار محبوب اینستاگرام است. افراد زیادی در این شبکه اجتماعی توانستند با پرسونال برندینگ اصولی بهسرعت به یک فرد مشهور تبدیل شوند و کسبوکار خود را ایجاد یا آن را دگرگون کنند. برای مثال اینفلوئنسرهای زیادی در این شبکه اجتماعی فعالیت میکنند که افراد آنها را با یک ویدیو و یا عکس به یاد میآورند و در ضمیر ناخودآگاه افراد قرار گرفتهاند.
همچنین بلاگرهای فعال در این شبکه اجتماعی مثال خوبی برای برندسازی شخصی افراد هستند. باید اشاره داشت که بسیاری از کسبوکارهای کوچک و بزرگ، از جمله کسبوکارهای آنلاین توانستهاند با اجرای اصولی پرسونال برندینگ، در این شبکه اجتماعی به یک کسبوکار بسیار سودده تبدیل شوند و صاحبان خود را موفق کنند.
فیسبوک؛ یک شبکه مجازی ایدهآل برای برندسازی شخصی
شبکه اجتماعی فیسبوک یکی از قدیمیترین و بزرگترین شبکههای اجتماعی است که افراد و کسبوکارها میتوانند از طریق آن یک پرسونال برندینگ اصولی انجام دهند. باید اشاره داشت که این شبکه اجتماعی مبتنی بر تصاویر و عکس است و افراد میتوانند از طریق هر دوی این نوع محتواها، در فیسبوک برندسازی شخصی کنند. برای مثال برخی افراد با نویسندگی در این فضا توانستند به یک نویسنده ماهر تبدیل شوند و کتابهای خود را چاپ کنند.
همچنین بسیاری از شرکتهای دنیا برای ارتباط بهتر با مشتریان و مخاطبین خود از این شبکه اجتماعی استفاده میکنند. باید اشاره داشت که باتوجه به محدودیت استفاده از این پلتفرم در ایران، در حال حاضر سرمایهگذاری برای پرسونال برندینگ در این شبکه اجتماعی خیلی مناسب نیست. چرا که مخاطبین داخلی شما بسیار کم هستند و افراد زیادی با برندسازی شخصی شما آشنا نمیشوند.
یوتیوب؛ پرسونال برندینگ در قالب محتوای ویدیویی
میتوان گفت که در میان پلتفرم های مناسب برای پرسونال برندینگ، شبکه اجتماعی یوتیوب یکی از بهترین پلتفرمها برای برندسازی شخصی است. البته باید اشاره داشت که این شبکه اجتماعی کاملا مبتنی بر ویدیو است و کسبوکارها یا افرادی که توان و شرایط تولید محتوای ویدیویی را ندارند، نمیتوانند در یوتیوب برندسازی شخصی مناسبی انجام دهند. از طرف دیگر طیف وسیعی از افراد و کسبوکارها با تولید ویدیوهای باکیفیت میتوانند پرسونال برندینگ را در عالیترین سطح خود در این پلتفرم آنلاین انجام دهند.
پیشنهاد میشود اگر کسبوکار یا شخص شما پتانسیلی جذاب برای تولید محتوای ویدیویی دارد، فرصت پرسونال برندینگ در یوتیوب را از دست ندهید. همچنین باید اشاره داشت که شما با تولید محتوا و پرسونال برندینگ در یوتیوب میتوانید درآمد نیز کسب کنید. چرا که این شبکه اجتماعی در ازای بازدید ویدیوها، به تولیدکننده آن مبلغی پرداخت میکند.
لینکدین؛ برندسازی شخصی برای افراد برجسته و ممتاز
بیشتر پلتفرم های مناسب برای پرسونال برندینگ که با آنها آشنا شدیم، فضای بسیار عمومی و غیرتخصصی داشتند. درصورتیکه پلتفرم لینکدین یک شبکه تخصصی برای افرادی است که میخواهند استعدادها و رزومه کاری خود را در آن منتشر کنند. افراد ممتاز، نخبه، دانشمندان و مدیران با اشتراک اطلاعات خود در این پلتفرم میتوانند یکی از حرفهایترین روشهای پرسونال برندینگ را انجام دهند. به همین خاطر در نظر بسیاری از افراد، لینکدین یکی از پلتفرم های مناسب برای پرسونال برندینگ بهشمار میآید.
پینترست؛ از پلتفرم های مناسب برای پرسونال برندینگ
شبکه اجتماعی پینترست که ساختار آن شباهت بسیار زیادی به اینستاگرام دارد، پلتفرمی مناسب برای پرسونال برندینگ است. باید اشاره داشت که این پلتفرم تنها برای کسبوکارهایی مناسب میباشد که توانایی تولید محتوای تصویری بسیار باکیفیت را دارند. برای مثال کسبوکارهای فعال در حوزه تولید مبلمان یا طراحی دکوراسیون داخلی میتوانند با عکاسی اصولی از محصولات یا خدمات خود، در پینترست برندسازی شخصی را به شکلی کاملا اصولی انجام دهند. باید اشاره داشت که افراد هم میتوانند در این پلتفرم پرسونال برندینگ انجام دهند. برای مثال بلاگرهای سفر یا اینفلوئنسرهایی که پرسونال برندینگ آنها مبتنی بر تصاویر است، توانایی برندسازی شخصی در پینترست را خواهند داشت.
وبلاگ یا وبسایت شخصی؛ از پلتفرم های مناسب برای پرسونال برندینگ
یکی از پلتفرم های مناسب برای پرسونال برندینگ، وبلاگ یا وبسایت شخصی شما یا کسبوکار شما است. وبلاگها و وبسایتها از سنتیترین پلتفرمها برای پرسونال برندینگ هستند. شما میتوانید در یک وبسایت با دستی باز برندسازی شخصی خود را مطابق با اصول خود انجام دهید. در این پلتفرمها شما دیگر به رعایت قوانین شبکههای اجتماعی نیازی ندارید و همچنین میتوانید انواع محتواهای متنی، تصویری و یا ویدیویی را در این پلتفرمها برای برندسازی شخصی خود منتشر کند.
پیشنهاد میشود علاوهبر برندسازی شخصی در پلتفرمهای دیگر، یک وبسایت یا وبلاگ اختصاصی نیز داشته باشید تا بتوانید برند یا شخص خود را به شکلی حرفهای معرفی کنید. در دنیای امروز هر کسبوکار یا فرد مهمی باید یک وبسایت اختصاصی داشته باشد.
توییتر؛ پرسونال برندینگ با نویسندگی حرفهای
یکی دیگر از پلتفرم های مناسب برای پرسونال برندینگ، شبکه اجتماعی توییتر است که باوجود مسدود بودن دسترسی آن برای کاربران ایرانی، این کاربران حضور فعالی در آن دارند. این شبکه اجتماعی مبتنی بر متن است اما میتوان عکس یا ویدیو نیز در آن قرار داد. با این حال تولید محتوای متنی خلاقانه که با فضای توییتر تناسب داشته باشد میتواند برای شما یک برندسازی شخصی حرفهای در این شبکه اجتماعی به همراه داشته باشد. به همین خاطر پیشنهاد میکنیم تنها درصورتیکه خدمات، محصولات و یا برند شما پتانسیل تولید محتوای متنی خلاقانه را دارد، در این پلتفرم نیز پرسونال برندینگ انجام دهید.
پلتفرم های مناسب برای پرسونال برندینگ؛ دست شما برای انتخاب باز است!
شما بسته به برند خود میتوانید در انواع پلتفرمهای آنلاین پرسونال برندینگ انجام دهید. تعداد پلتفرم های مناسب برای پرسونال برندینگ بسیار زیاد است اما همانطور که عنوان شد هرکدام از آنها کاربران متفاوتی دارند و افراد باید بسته به نوع محصولات، خدمات و برند خود، بهترین پلتفرمها برای پرسونال برندینگ را انتخاب کنند. پیشنهاد میشود در تمام پلتفرمهای مطرح برندسازی شخصی انجام دهید و بعد از مدتی با بررسی روند رشد برند خود، تصمیم به ادامه فعالیت خود در این پلتفرمها بگیرید و بهترینهای آنها را انتخاب نمایید تا درصد موفقیت شما افزایش پیدا کند.