خلاقیت در تبلیغات ۵ | جف رام
اردیبهشت 8, 1397رموز بازاریابی قدرتمند ۱ |جورج توروک
اردیبهشت 8, 1397خلاقیت در تبلیغات ۶ | جف رام
همانطور که در قسمت قبل سخنرانی جف رام، که به گرفتن ایده های هیجان بخش و همچنین معرفی تله های خطرناک در تبلیغات خلاق، اشاره شد هم اینک قسمت ششم سخنرانی او را در ادامه ویدئو بالا ببینید و محتوای متنی آنرا در ادامه بخوانید:
تصویر بعدی، تبلیغات یک شرکت هواپیمایی را نشان میدهد که در کنار چمدان مسافران، یک شانه تخممرغ قرار داده است و پیامی بر روی شانه تخممرغ چاپ کرده است. به این مفهوم که در حملونقل هوایی شرکت ما، حتی تخممرغها هم ترک برنمیدارند. فرض کنید که برند فولکسواگن متعلق به شماست و قرار است یک جنبه آن، مثلاً کولر ماشین را در خیابان تبلیغ کنید. به مدت سی ثانیه با یکدیگر مشورت کنید تا ببینید چگونه میتوان این تبلیغ را انجام داد. خوب! به چه نتایجی رسیدید؟ برخی نتایج عبارتاند از:
- استفاده از بخار، برای نمایش دادن تهویه.
- استفاده از فن و پنکه.
- استفاده از کولرآبی.
هرکدام از اینها میتواند ایده خوبی باشد که باید بهطور خلاقانه به آن فکر کنیم. یک ایده این است: قرار است وقتی کولر فولکسواگن را روشن میکنیم ماشین، خنک شود و با افزایش قدرت کولر، ماشین خنک و خنکتر میشود تا یخ بزند. فولکسواگن یک مجسمه از ماشین یخزدهی خود ساخته است در خیابانهای لندن رها کرده است. این ماشین بهشدت جلب توجه میکند. ایده بسیار جالبی است.
(جم رام در طول این دوره مسابقات کوچکی را بهعنوان آنتراک برگزار میکرد. بهاینترتیب که هر دفعه بخش کوچکی از لوگوی یک برند را نمایش میداد تا حاضران آن را حدس بزنند و جایزهی کوچک و جالبی را بابت حدس درست به برنده اهدا میکرد؛ مانند یک سیب برای برند اپل، ماکت هواپیما برای برند هواپیمایی ایران، شلوار جین برای برند، Levis …)
در بخشهای قبل دو گام اساسی در تبلیغات خلاق و ماندگاری در ذهن را ذکر کرده بودیم: هیجان و محیطزیست؛ اما سومین گام چیست؟
۳- ماندگاری
اگر از شما بخواهیم دو برند برای کفش ورزشی را نام ببرید، چه برندی به ذهنتان خطور میکند؟ ۸۵ تا ۹۰ درصد مردمی که در طی ۱۲ سال گذشته این سؤال را از آنها پرسیدم، نایک و آدیداس را نام بردند. علتش چیست؟ به علت اینکه بیش از بقیه برندها دیده میشوند. از روزنامه گرفته تا خیابان و لباس ورزشکاران و فوتبالیستها… . بهطورکلی هزینه بسیار زیادی شده است تا این برندها در ذهن شما ماندگار شود و شما آنها را به زبان آورید.این ماجرا را برای دو بانک، دو دفتر تبلیغاتی و … تکرار کنید. سعی کنید از مردم در مورد برندتان بپرسید. ببینید چند نفر برند شما را میشناسند؟ اگر مردم شما را بهاندازه کافی نمیشناسند، شما باید برای تبلیغات پرهیجان و خیابانی دستبهکار شوید.