طراحی سایت در خدمت برندسازی
مهر 4, 1398رازهای طلایی مشتری مداری
مهر 4, 1398چگونه بازاریاب حرفهای استخدام کنیم؟
امروزه به دلیل گسترش کسبوکار و به اصطلاح زیادشدن دست در هر کاری بخصوص فروش، مدیران شرکتها به دنبال استخدام بازاریاب کاربلد یا همان نیروی مفید بازاریاب هستند ولی بیشتر آنها در استخدام، سردرگم میشوند.متأسفانه اکثر افرادی که به بازاریابی رو میآورند، کسانی هستند که تجربه و اطلاعات در این کار ندارند و تنها به دلیل اینکه روابط عمومی خوبی دارند، فکر میکنند نیروی مفید بازاریاب هستند.درصورتیکه برقرار کردن ارتباط اولیه با مشتری احتمالی، لازمه روابط عمومی خوب است ولی کافی نیست. برای ادامه کار ، یک نیروی مفید بازاریاب باید در امور دیگری هم تبحر داشته باشد.
نیروی مفید بازاریاب باید دارای خصوصیات زیر باشد:
نیروی مفید بازاریاب ازلحاظ شخصیتی دارای روابط عمومی بالا، دارای هوش بالا، ظاهر مرتب و گشادهرو، هوش هیجانی خوب، دارای خلاقیت و اعتمادبهنفس و همچنین تن صدای مناسب است.نیروی مفید بازاریاب ازلحاظ سابقه و ازلحاظ تجربه، بهتر است دارای سابقه مفید بازاریابی و اعتبار در بازار باشد. در این صورت، شما یکقدم جلوتر از رقیبان خود خواهید بود.
افرادی که جهت استخدام بازاریاب مراجعه میکنند به دو دسته تقسیم میشوند:
۱ – برای بازاریابی ساخته نشدند و نمیتوانند نیروی مفید بازاریاب باشند، این افراد یا بسیار آرام و بریدهبریده و بدون هیچ اشتیاقی صحبت میکنند یا سریع و پرخاشگرانه حرف میزنند و عجولاند.
۲ – میتوانند بهعنوان نیروی مفید بازاریاب باشند که این افراد به دو دسته مبتدی و باتجربه تقسیم میشوند.
افرادی که باتجربه هستند، از زیروبم کار مطلع هستند و فقط نیاز به آموزش درزمینهٔ محصول دارند.
افرادی که مبتدی هستند و باید آموزشهای بازاریابی و آموزشهای خصوصیات محصول را باهم داشته باشند.
چکلیست استخدام نیرو
چکلیست استخدام نیرو به شما کمک میکند که چطور با صرفهجویی در زمان با بررسی افراد تأثیرگذار مناسبترین نیرو را در کسبوکار خود استخدام کنید. امروزه به دلیل گسترش کسبوکار در هر کاری مدیران شرکتها به دنبال استخدام نیروی کاربلد یا همان نیروی مفید هستند ولی بیشتر آنها در استخدام، سردرگم میشوند.در فرآیند استخدام سازمان برای شناسایی متقاضیانی بادانش ، مهارت، توانایی و ویژگیهای برتر تلاش میکند. در این روند سازمان برای نیل به اهدافش، اقدام به استخدام نیروی کار جدید میکند و یا موقعیت کاری، کارکنان فعلی را تغییر میدهد.
در این مقاله به سؤالات و مواردی اشاره میکنیم که شما باید هنگام استخدام نیروی مفید بازاریاب، به آنها توجه کنید.
سؤال اول : بازاریابی یعنی چه؟
بیشتر افراد به این سؤال جواب درستی نمیدهند چون اصلاً نمیدانند معنی بازاریابی چیست. اینها همانهایی هستند که فکر میکنند روابط عمومی خوب برای بازاریابی کافی است!!!! نیروی مفید بازاریاب پاسخ میدهد “بازاریابی یعنی کمک به فروش محصول شرکت و کمک به کسانی که نیاز به محصول شما دارند” و پاسخهایی مشابه آن. این افراد کسانی هستند که تعریف درستی از بازاریابی دارند. بعضی پاسخ میدهند، بسته به محصول شما دارد. اول باید محصول را بشناسم تا بتوانم تعریف ارائه بدهم. این پاسخ یعنی طفره رفتن از سؤال شما.
سؤال دوم: اگر شما تنها فرد بازاریاب این شرکت باشید و درآمد حاصل از بازاریابی صفر باشد چه میکنید؟
اگر فرد، متکی به خود باشد، برایش مهم نیست که تنها نیروی مفید بازاریاب باشد یا با چند نفر کار بازاریابی را انجام دهد. اگر صرفاً جهت درآمد برای استخدام بازاریاب آمده باشد، اهل ایدهپردازی نباشد، درآمد صفر را قبول نمیکند. در غیر این صورت یک نیروی مفید بازاریابی، میگوید: سعی میکنم راهی برای فروش بالا پیدا کنم.
سؤال سوم: ایده جدید دارید؟
در مورد محصولتان توضیح کوچکی بدهید و از او یک ایده جدید برای تبلیغ محصول بخواهید. مثلاً کار ما تولید نرمافزار آموزشی است. شما چه پیشنهادی برای تبلیغات دارید؟ اگر باهوش باشد، میپرسد: چه نرمافزار آموزشی؟ نرمافزار کنکور. برای کنکوریها و کسانی که سال دوازدهم تحصیل میکنند، اقدام میکنیم. چطور؟ شمارهها را پیدا میکنیم و با آنها تماس میگیریم. دیگر چه راهی به ذهنتان میرسد؟ اگر راه دیگری پیشنهاد کرد، میتواند نیروی مفید بازاریاب برای شما باشد. اگر نتوانست راه دیگری پیشنهاد کند، کار با این نیرو کمی دشوار است و نیاز به آموزش دارد.
سؤال چهارم: تبلیغات غیر از بازاریابی تلفنی؟
در مورد تبلیغات غیر تلفنی از او سؤال کنید. بپرسید پیشنهادی دارد؟ پیشنهادهایی مثل پخش تراکت و بیلبورد یا آگهینما و از این قبیل به ذهن هرکسی میرسد.ممکن است پاسخ دهد تبلیغ در مجلات مشاوره دانشآموز، هدیه به کتابخانه مدرسه، صحبت با آموزشوپرورش و غیره در آن صورت او نیروی مفید بازاریاب شما خواهد بود. در استخدام بازاریاب درنگ نکنید.
سؤال پنجم : کنجکاوی یا ترس؟
اگر نیروی مفید بازاریاب در هنگام مصاحبه از شما در مورد محصولتان سؤال پرسید، دقت کنید از روی کنجکاوی است یا از روی ترس. مثلاً میپرسد: در تمام فصول سال فروش دارید؟ این سؤال از روی ترس است چون فکر میکند ممکن است فروشش پایین باشد. پس این شخص نیروی مفید بازاریاب نیست. اگر از شما بپرسد: نرمافزار شما آپدیت هم دارد؟ چقدر به نظرات مشتری اهمیت میدهید؟ پشتیبانی نرمافزار شما چطور است؟ و سؤالاتی از این قبیل، بدانید که او نیروی مفید بازاریاب برای شما است.
سؤال ششم : اولویت مشتریها
شما در حال صحبت با یک مشتری جدید هستید و مشتری قدیمی ناراضی تماس میگیرد، چه میکنید؟ این سؤال بسیار مهم است. ممکن است پاسخ دهد صحبتم را با مشتری جدید ادامه میدهم و بعداً با مشتری قدیمی تماس میگیرم!! اگر نتوانستید تماس بگیرید ؟ اگر گوشی را برنداشت؟ آنقدر تماس میگیرم که جواب بدهد!! این تصوری کاملاً اشتباه است. چراکه او خود را در پاسخگویی به مشتری ناراضی ناتوان میبیند. نیروی مفید بازاریاب پاسخ میدهد: از مشتری جدید عذرخواهی میکنم و از او وقت جدیدی برای تماس جدید میگیرم و به مشتری قدیمی جواب میدهم. در این صورت بپرسید: چرا؟ چون یک مشتری ناراضی میتواند تبلیغات بدی برای شرکت داشته باشد ولی اگر راضی شود میتواند علاوه بر تبلیغات مثبت، مشتری هم معرفی کند. اگر این جواب را شنیدید، در استخدام بازاریاب درنگ نکنید زیرا او میتواند نیروی مفید بازاریاب شما باشد.
سؤال هفتم : کدام قسمت از شرکت درگیر تصمیمگیری بازاریابی میشود؟
این سؤال یک سؤال دوپهلو است. پاسخ به این سؤال از طرفی نشان میدهد که شخص تا چه حد به همکاری بخشهای دیگر اهمیت میدهد و از طرف دیگر نشان میدهد که شخص چقدر وابسته به تصمیمگیری دیگران است. نیروی مفید بازاریاب این پاسخ را میدهد که همه بخشهای شرکت بهنوعی در امر بازاریابی مفید فایده هستند. ولی این واحدها فقط جهت تصمیمگیری ایفای نقش دارند و ما بازاریابان جهت واحد اجرایی ایفای نقش داریم. البته چون مستقیماً با مشتریان در تماس هستیم، ارائه ایدههای جدید هم با ماست و تصمیمگیری بابت اجرایی شدن آن با واحدهای دیگر است. در این صورت این پاسخ، پاسخ درست یک نیروی مفید بازاریاب است.
سؤال هشتم : سنجش EQ شخص؟
هنگامیکه او را انتخاب کردید، بهعنوان آخرین سنجش، به او بگویید که نیروی کارآمدی نمیتواند باشد و از او خداحافظی کنید. اگر دارای هوش هیجانی پایین باشد و اعتمادبهنفس پایینی هم داشته باشد، تشکر میکند و میرود. در غیر این صورت میپرسد چرا؟ سؤال او نشاندهنده هوش هیجانی بالا و اعتمادبهنفس فوقالعاده اوست. پس او نیروی مفید بازاریاب شما است.