نوشتن کمپین تبلیغاتی با بازده بالا
اسفند 20, 1398پله پله تا اوج با ویدئو مارکتینگ
اسفند 20, 1398تاثیر بیلبورد در صنعت تبلیغات
تاثیر بیلبورد در تبلیغات چیست؟
همه ما تابلوهای تبلیغاتی با عنوان بیلبورد را در سطح شهر و بهخصوص در آزادراهها و بزرگراهها دیدهایم. شاید آنقدر عادت به دیدن بیلبورد داریم که نمیتوانیم شهرمان را بدون آن تصور کنیم. تا چند سال پیش بیلبورد فقط در کلانشهرهایی مثل تهران، اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد دیده میشد ولی امروزه در سرتاسر ایران و در شهرهای کوچک و خیابانهای شلوغ و پررفتوآمد هم این تابلوهای تبلیغاتی دیده میشود. در کلانشهرها حتی بالای ساختمانهای بزرگ هم بیلبورد نصب میکنند.
بیلبورد و تبلیغات بیلبوردی به زیباترین شکل ممکن و با گویایی کامل میتوانند پیام شمارا به مخاطب برسانند. بخصوص اگر بیلبورد دیجیتال باشد. در ایران شرکتهای تولید خودرو و نمایندگیهای آنها بالاترین بهره را از بیلبوردها میبرند بهطوریکه مخاطب تا چند دقیقه بعد از دور شدن از بیلبورد تصویر دیدهشده را بررسی میکند.
چگونه یک بیلبورد بهترین اثرگذاری را دارد؟
رنگ، شکل، شیوه بیان تبلیغ، مکان نصب، کلمات و بسیاری عوامل دیگر در تأثیرگذاری بیلبورد نقش دارند. ازلحاظ رنگ، بیلبورد باید بارنگهای زنده و شاد طراحی شود طوری که از مسافت دور، نظر بیننده را به خود جلب کند و او را منتظر نگه دارد تا به تابلو برسد و از مضمون آن مطلع شود. ازنظر شکل، بیلبورد باید خاص باشد.
ازلحاظ شیوه بیان تبلیغ، بیلبورد باید بیننده را به فکر فروببرد که در گوشهکنار تابلو به دنبال آرمی یا نامی از تبلیغکننده باشد. جدیداً بیلبوردهایی در سطح شهر تهران که نوشتهاند مربی سفیر شد، دیدهاید. این تابلوها افراد زیادی را به تکاپو انداخته بود که بیلبوردی با این محتوا آیا مربوط به فوتبال است یا مربوط به سفیر شدن کیروش و یا شاید مربوط به ارگان دیگری باشد. بسیاری از ادمینهای سایتهای بزرگ و کوچک از این بیلبوردها استفاده کردند و به تحلیل آن پرداختند.ازنظر مکان نصب بیلبورد، باید مکانهای شلوغ و پررفتوآمد را انتخاب کنیم. مکانهایی مثل بزرگراههایی که ماشین بهسرعت از آنها رد میشوند هم جای نامناسبی نیستند ولی در این صورت باید در طراحی بیلبورد طوری دقت کنیم که حتی اگر اتومبیلی با سرعت از کنار بیلبورد رد شد، مفهوم آن را دریافت کند.
کلمات در طراحی بیلبورد بسیار مهم هستند. یک بیلبورد حداکثر هشت تا ده کلمه میتواند در خود جا بدهد تا در مدتزمانی که اتومبیلها از کنار آن میگذرند، بتوانند بیلبورد را بخوانند و یا مفهوم کلی آن را درک کنند. اگر سرعت متوسط اتومبیلها را بین ۴۰ تا ۹۰ کیلومتر در ساعت در نظر بگیریم، تعداد کلمات خواندهشده توسط سرنشینان اتومبیل نهایتاً ده کلمه است.
به نکات زیر در طراحی بیلبورد دقت کنید:
۱ – اولین اشکال و کلماتی که روی بیلبورد طراحی میکنید باید نام و علامت تجاری شما باشد.
۲ – پسازآن، اطلاعات کوتاه و مفید که بتواند افراد را به مراکز خرید راهنمایی کند. در متن تبلیغاتی بیلبورد باید بتوانید ایجاد علاقه برای خرید محصول به وجود آورید. بهتر است فواید محصول را نیز بیان نمایید تا به مشتریان احتمالی بگویید چرا باید برند شمارا انتخاب کنند.
۳ – اگر میخواهید در بیلبورد از اشکال گرافیکی استفاده کنید، حتماً عکسها مرتبط با محصول شما باشد. باید سعی کنید بهقدری گرافیک مفهومی کارکنید که وقتی اتومبیل از بیلبورد گذشت، مجدداً سرنشینان آن برگردند و نگاهی به بیلبورد بیندازند! به یاد داشته باشید هر چه متفاوتتر طرحتان را ارائه دهید، بیشتر موردتوجه واقع میشود. طرح بیلبورد در عین داشتن مفهومی واضح، باید بیننده را به فکر فروببرد.
۴ – جملاتی که بهکار میبرید در بیننده ایجاد امید کند. به این جملات توجه کنید:
-
- با ۲۰۶ تا ۲۵% در سوخت و هزینه صرفهجوئی کنید.
-
- قهوه ماکس ول هاوس خوشمزه تا آخرین قطره
-
- بیمه پاسارگاد سرمایهگذاری با تضمین ۱۰۰۰% برگشت سرمایه
-
- با ۵۰۴۰ دیگه وقتشه به وزن دلخواهت برسی
- بنزین اسو در باک بنزین خود یک پلنگ بگذارید
۵ – درنهایت که طرح بیلبورد بهپایان رسید، از شخصی که در مورد حرفه شما چیزی نمیداند، بخواهید طرح شمارا ببیند و سپس سؤالات زیر را بپرسید. پرینتی از طرح بهاندازه بیلبورد بگیرید و آنها به دیوار آویزان کنید و سپس از او بخواهید حدود پانزده متر از دیوار فاصله بگیرد و به سمت طرح قدم بزند. پس از نزدیک شدن به دیوار، روبرو را نگاه کند و از کنار طرح بگذرد. سپس از او سؤال کنید که چه چیزی از طرح دریافت کرده و چه چیزی در گرافیک طرح برایش نامفهوم بوده است؟ آیا نوشتههای تابلو برایش واضح بود؟ تمامی مطالب را بهراحتی خوانده یا نه؟ آیا بهعنوان بینندهی یک تبلیغ مایل است محصول مورد تبلیغ را بخرد؟یا اگر این کار برای شما پرهزینه است،
نمونه کوچکی از طرح تهیه کنید و از او بخواهید نگاهی بهسرعت به طرح بیندازد و نظرش را به شما بگوید. بدون اینکه طرح را دوباره به او نشان بدهید، بپرسید چه مفهومی با دیدن تابلو درک کرده و سپس بپرسید، چیزی ازنظر او نامفهوم بوده یا نه؟