راهکارهای کلیدی یک بازسازی برند
فروردین 4, 1398چگونه بازاریابی آنلاین انجام دهیم؟
فروردین 4, 1398ابزارهای تشویق مصرف کننده به خرید
در دنیای امروز، امور بازاریابی، فروش، رضایت مشتری و عوامل ایستایی یک سازمان، بهصورت سنتی اداره نمیشود. ابزارهای تشویق مصرف کننده بهسختی مؤثر واقع میشود چراکه با ازدیاد امور بازاریابی و فروش، دید مشتریان نسبت به این مسئله بازتر شده و متأسفانه به خاطر سوءاستفاده بعضی شرکتها از مشتریانشان، دید بسیار بدی در مورد بازاریابان به وجود آمده است. در این میان ابزارهای تبلیغات و بازاریابی به عنوان ابزاری برای تشویق مصرفکننده نهتنها میتواند ما را از بازاریابیهای جدید نجات دهد بلکه این فرصت را به ما میدهد که با بهدست آوردن رضایت مشتریان، مشتریانِ جدیدی بهدست آوریم.
نمونههایی از رفتار مصرفکنندگان
قبل از اینکه به ابزارهای تشویق مصرفکننده بپردازیم، بهتر است کمی در مورد بعضی رفتارهای مصرفکنندگان بدانیم. به این دلیل که رفتار مصرفکننده ایدههایی در مورد ابزار تشویق مصرفکننده به ما میدهد و از اهمیت خاصی برخوردار است. مراحل رفتار اکثر مصرفکنندگان به این صورت است که ابتدا تحقیقات کافی در مورد اجناسی که برای خرید مدنظرشان است، انجام میدهند. پس از خرید جنس به استفاده از آن میپردازند. درصورتیکه این خرید انتظارشان را برآورده نکرد، آن را کنار میگذارند و درصورتیکه انتظارشان برآورده شد، به دیگران نیز توصیه میکنند.
-
- بعضی مصرفکنندگان از روی لذت تبلیغات و طراحی بستهبندی محصول به استفاده آن میپردازند. مانند یکی از شرکتهای آرایشی بهداشتی با نوع بستهبندی زیبا و اشعار زیبایی که در تبلیغاتش استفاده مینمود، کودکان را ترغیب میکرد والدین خود را وادار به خرید آن محصول نمایند چراکه شکل بستهبندی شامپوهایش شبیه حیوانات ساختهشده بود و شعر زیبایش به دلیل تکرار تبلیغات تلویزیونی، ورد زبان همه کودکان بود.
-
- بسیاری از مصرفکنندگان، معتاد به استفاده محصول یا خدمات هستند. اعتیاد فقط به سیگار و الکل و غیره نیست بلکه افرادی که تماموقت خود را در کافینت به بازی میپردازند نیز در زمره معتادین قرار دارند.
- افرادی هم هستند که خرید افراطی دارند. به این معنی که هر چیزی را که ببینند و خوششان بیاید میخرند حتی اگر در منزل یا محل کار به تعداد زیادی از آن را داشته باشند. بعد از انجام این کار آنها به دلیل اینکه انتخاب منطقی و عجولانهای داشتهاند حتماً پشیمان میشوند.
نقش تبلیغات به عنوان یکی از ابزارهای تشویق مصرف کننده
مصرفکنندگان ممکن است اطلاعاتی در مورد امور تبلیغات شما نداشته باشند، شما میتوانید بهوسیله پیشنهادانی که به نفع مشتریان است، آنها را تشویق به مراجعه به سایت، شبکههای اجتماعی و غیره نمایید. این کار را میتوانید بهوسیله قرار دادن مشخصات سایت یا شبکههای اجتماعی در کارت ویزیت، ایمیل، پیامک و دیگر موارد انجام دهید.
-
- سعی کنید در سایت یا شبکههای اجتماعی علاوه بر محصولات و خصوصیات آنها مواردی که برای مشتری جذاب باشد، قرار دهید.
-
- میتوانید از اخبار روز استفاده کنید و یا از حل معضلات اجتماعی و حل مشکل چاقی بهره ببرید. بهاینترتیب محتوای شما چه فیلم باشد چه متن و عکس، ممکن است به اشتراک گذاشته شود و مشتریان جدیدی برای شما ایجاد کند.
-
- اگر شرکت تولید یا پخش مواد غذایی دارید و به روش سنتی عمل میکنید، میتوانید چند دستور غذایی بهصورت ویدیویی یا بهصورت عکس بهوسیله سیدی، دیویدی، یا فلش با هر خرید به مشتریان ارائه دهید و یا محتویات شما شامل خواص مواد غذایی که در لیست فروش شرکت قرار دارد، باشد.
-
- اگر مایلید ابزارهای تشویق مصرفکننده در شرکت شما بهروز باشد، میتوانید همه موارد بالا را در سایت خود و یا در شبکههای اجتماعی خودتان قرار دهید.
-
- فرض کنید که شما تولیدکننده نرمافزارهای آموزشی کنکور هستید. در این صورت چنانچه به روش سنتی عمل میکنید، میتوانید مشاوره رایگان حضوری، تحلیل سؤالات کنکور سالهای گذشته، مطالب روانشناسی کنکور و موارد دیگری را در سیدی، دیویدی، فلش قرار داده و با تحویل سفارش به مشتری هدیه دهید.
- چنانچه ابزارهای تشویق مصرفکننده را بهروز انتخاب مینمایید، میتوانید از مشاوره آنلاین، رفع اشکال رایگان، روانشناسی کنکور جهت کاهش استرس بهصورت آنلاین و غیره داشته باشید که بسیار موردتوجه واقع میشود. در ضمن در مورد نرمافزارها، معمولاً پشتیبانی بهموقع محصولات بهعنوان قدرتمندترین ابزار تشویق مصرفکنندگان است.
پیشنهادات تشویقی
به یاد داشته باشید که مصرفکننده باید دلیلی جهت خرید مجدد محصولات یا معرفی مشتریان به شما داشته باشد. این دلیل میتواند جوایز نقدی، قبول تبلیغات در شبکههای اجتماعی شرکت و حتی سایت شرکت و هر کاری که مرتبط با موضوع کاری شرکت باشد.
-
- قرار دادن کوپن تخفیف در بستهبندی محصولات و یا هنگام خرید این کوپن به نسبت خرید به مصرفکنندگان اهدا شود.
-
- میتوانید با یکی از مراکز خرید یا رستورانها و یا فستفودهای معروف، قرارداد ببندید که مشتریان به ازای درصد خریدی که دارند از تخفیفات این مراکز استفاده کنند.
-
- به ازای لایک در شبکههای اجتماعی به آنها امتیازی تعلق بگیرد که بهوسیله این امتیازات بتوانند خرید خوبی از شما داشته باشند.
-
- اگر شما شرکت تولید یا پخش مواد غذایی دارید، میتوانید بهعنوان ابزارهای تشویق مصرفکننده به نسبت خریدی که از شما دارد، پکیجی از محصولات خود را در نظر بگیرید، البته این کار بهنوعی یک تیر دو نشان است چراکه این پکیج ممکن است بهدست آشنایان مصرفکنندگان برسد، پس تبلیغ محصول شما هم هست.
- میتوانید از مصرفکنندگان بخواهید یک جمله بهعنوان شعار تبلیغاتی ارائه بدهند و جوایز ارزندهای برای نفر اول تا سوم در نظر بگیرید.
به مصرفکنندگان خود اطلاعات دقیق بدهید
شما میتوانید با اطلاعات دقیقی که در مورد محصولات خود به مصرفکننده میدهید، یکی دیگر از ابزارهای تشویق مصرفکننده را بهکار ببرید. بهوسیله شبکههای اجتماعی، ساخت ویدئومارکتینگ، تبلیغات محیطی و موارد دیگر تبلیغاتی، محصول خود را بهطور کامل همراه با کاربرد آن به مصرفکنندگان معرفی کنید. این امر جهت تشویق آنها به خرید مجدد، مثمر ثمر خواهد بود. شما یک شرکت تولید یا پخش لوازم آرایشی بهداشتی دارید، میتوانید در مورد هر یک از محصولاتتان توضیح کامل بدهید و مزایای محصول خود را نسبت به محصولات دیگر بیان کنید و حتی نحوه استفاده از محصولات و یا خط تولید آن را به نمایش بگذارید تا از ابزار تشویق مصرفکننده، به نحو احسنت بهره برده باشید.