ابزارهای تشویق مصرف کننده به خرید
خرداد 4, 1398طراحی سایت در خدمت برندسازی
خرداد 4, 1398چگونه بازاریابی آنلاین انجام دهیم؟
اینکه شما تصمیم گرفتهاید بازاریابی آنلاین را جایگزین بازاریابی سنتی کنید بسیار عالی است. بازاریابی آنلاین یا بازاریابی اینترنتی نوعی بازاریابی است که ارتباط بین شما با مشتری احتمالی را از طریق ارتباطات سنتی برقرار نمیکند بلکه از طریق ابزارهای اینترنتی این ارتباط برقرار میشود.بازاریابی آنلاین بانامهای دیگری مثل آنلاین مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی شناخته میشود و با دیجیتال مارکتینگ متفاوت است. در بازاریابی آنلاین شما کاهش هزینهها و برقراری ارتباط بسیار آسان با مشتری خواهید داشت. برخی از ابزار بازاریابی آنلاین شامل موارد زیر است:
موثرترین تاکتیکها برای بازاریابی آنلاین
سئو در بازاریابی آنلاین
سئو یکی از قدرتمندترین ابزار بازاریابی آنلاین است که بهوسیله آن شما میتوانید در صفحه اول موتورهای جستجو، کسبوکار خود را به مشتری ارائه دهید. کافی است کلیدواژه مرتبط باکارتان را انتخاب نموده و در مورد آن محتوای مناسب بنویسید و ببینید که چطور در صفحه اول موتورهای جستجو قرار میگیرید.موتور جستجویی مانند گوگل که بالای هفتاد درصد از سهم بازاریابی آنلاین را به خود اختصاص داده است، میتواند ارتباط دهنده خوبی بین شما و مشتری احتمالی باشد و آن را تبدیل به مشتری بالقوه کند. به این مثال توجه کنید: هنگامیکه برای انواع لوازمآرایشی در گوگل جستجو میکنیم، با موارد مختلفی روبهرو میشوید که بالاترین سرچ را توسط کاربران گوگل داشته. این نکته به ما یادآور میشود هنگام تولید محتوا حتماً از کلمات ذکرشده در بالاترین آمار جستجو استفاده کنیم. در بازاریابی آنلاین به روش سئو بهترین محتوا میتواند بهترین جایگاه را برای ارتباط با مشتری شما ایجاد کند. در مثال بالا اگر نام کل محصولات آرایشی و نام برندها عنوان شود مطمئناً در بهتر شدن رتبه سایت به شما کمک خواهد کرد.بازاریابی آنلاین دارای روشهای زیادی برای ارتباط با مشتری است ولی تولید محتوا قدرتمندترین روشی است که میتواند سریعترین راه معرفی شما به مشتریان احتمالی باشد.
برای بازاریابی و برندینگ از طریق سایتهای اینترنتی و موتورهای جستجوگر، از عناوینی مانند سئو یا بهینهسازی موتورهای جستجوگر استفاده میشود. سئو در اصل میتواند کمک کند که در اینترنت بهتر دیده شوید و زودتر پیدا شوید. در اصل سئو به معنای دارای اهمیت شدن در صفحات اینترنت و قرار گرفتن در بالای لیست میباشد. قطعاً شما هم هنگامیکه به یک سایت مراجعه میکنید، در هنگام جستجو اکثراً اولین و بالاترین پیشنهادات موتورهای جستجوگر را باز میکنید و به آن وارد میشوید.حالا اگر شما بخواهید کالایی بفروشید یا بازاریابی انجام دهید بهترین کار این است که به بالای این لیست خود را بکشانید تا راحتتر موردتوجه خریداران واقع شوید.
پیشینه سئو چگونه بوده است؟
در ابتدای ورود به دنیای اینترنت و ایجاد موتورهای جستجوگر، هنگامی جستجویی در سایتهای اینترنتی انجام میگرفت، صفحهای نمایانگر میشود که مطالب و سایت را بر اساس حروف الفبا نشان میداد. ممکن بود یک سایت با تعداد زیاد بازدیدکننده و کلمات کلیدی مناسب به علت قرار گرفتن در انتهای حروف الفبا، در قسمت انتهایی لیست قرار گیرد. اما با پیشرفت فنّاوری موتورهای جستجوگر دارای الگوریتم متفاوتی شدند؛ این موتورها توانستند به خوبی بر این مسئله تمرکز کنند که کدام مطلب بیشتر موردتوجه افراد است و کلمات کلیدی به نحوی مناسبتر در آن قرارگرفته است. ازاینرو مطالبی با این شرایط در ابتدای صفحه قرار گرفتند و این مسئله باعث شد که سئو به وجود آید و مهندسان نرمافزار و محتوا درصدد این برآیند که مطالب خود را چگونه میتوانند در بالای این لیست قرار دهند. به همین علت بود که سئو کاران بهشدت مورد استقبال قرار گرفتند و تعداد زیادی شغل نیز در این زمینه به وجود آمد.
اهداف سئو چیست؟
برای اینکه یک مطلب یا صفحه یا سایت در ابتدای لیست موتورهای جستجوگر قرار گیرد. سئو دستبهکار میشود. موتورهای جستجوگر که بیشترین مطالب در مورد کلمات جستجو شده توسط فرد را پیدا میکنند آنها را در بالاتری قسمت قرار داده و میتوان به آنها دسترسی داشت. به این دلیل است که سئو موردتوجه قرارگرفته است. بهینهسازی سایت و صفحه در موتورهای جستجوگر میتواند شانس بازدید کردن افراد را به سایت بالا ببرد. البته زمان بسیار مسئله مهمی در سئو و بهینهسازی است. ممکن است به نسبت کلمات کلیدی و یا درخواست این کلمات کلیدی توسط کاربران، هفتهها و حتی ماهها طول بکشید که پروسه سئو و بهینهسازی بهصورت کامل و مناسب صورت گیرد.
اما چگونه میتوان در سئو و بهینهسازی موفق بود؟
بعد از شروع بهکار یک سایت بسیاری از کاربران نمیدانند چگونه این بهینهسازی را انجام دهند. سئو و بهینهسازی سایت با راهکارهایی ساده قابلاجرا است و میتوان با بهکارگیری این راهکارها در بهینهسازی و سئو موفق بود.
چه مسائلی در بهینهسازی سئو مؤثر است و کارایی دارد؟
- لینکهای ورودی به سایت بهتر است که بهینه شوند.
- بهینهسازی و بهبود حاصل کردن در ساختار سایت جهت سئو انجام گیرد.
- کلمات کلیدی را بهصورت مناسب باید در عنوان و متن محتوای سایت بهکار برد.
- استراتژی URL در جهت بهینهسازی و سئو سایت
- کدهای ورودی به سایت باید بهینهسازی گردند.
- لینکهای ورودی که میتوان در سایتهای دیگر انجام داد نیز باید بهصورتی استاندارد بهینهسازی شوند. هرچقدر این لینکها بیشتر باشند احتمال پیدا کردن صفحه را هنگام جستجو در اینترنت بالاتر خواهد برد.
- پردازش متن جهت سئو سایت و بهینهسازی موتورهای جستجوگر صورت میگیرد.
- بهینهسازی محتوا برای سایت باید صورت بگیرد تا پروسه سئو موفق باشد این بهینهسازی بهگونهای انجام میشود که کلمات کلیدی موجود در متن به تعداد مناسب باشد و چگالی استانداردی داشته باشد.
- استفاده از عنوان خوب که دارای کلمات کلیدی مناسب باشد میتواند به بهینهسازی سئو کمک کند.
چک لیست سئو و بهینه سازی سایت
بازاریابی آنلاین در سالهای گذشته همواره دچار تغییراتی شده است، اما بااینحال سئو هیچوقت از قلم نیفتاده و همواره بهعنوان یکی از مؤثرترین راهکارهای بازاریابی آنلاین مطرح بوده است. این روش مفیدترین راه برای موفقیت سایت هست. سئو یک استراتژی بازاریابی مقرونبهصرفه است چراکه کاربرانی که بهصورت آنلاین به دنبال محصول هستند هدف قرار میگیرند و در صد بالایی منجر به خرید میشوند. وقتی سایت شما بهواسطه سئو در صدر نتایج جستجو قرار میگیرد، برای گرفتن کلیک از کاربران نیازی به پرداخت هزینه به گوگل ندارید. مطالعه چک لیست سئو و بهینه سازی سایت میتواند با دادن آگاهی بیشتر به شما به موفقیت درزمینه سئو و بهینهسازی و داشتن فروشی بالا بسیار مؤثر واقع شود.
پاسخ به این سؤالات میتواند به موفقیت درزمینه سئو و بهینهسازی و داشتن فروشی بالا بسیار مؤثر واقع شود. سئو یک روش بازاریابی بسیار مناسب و نوین است که توانسته در سالهای اخیر موردتوجه اکثر شرکتها واقع شود. همچنین با بالا رفتن روزافزون افرادی که در سایتهای مختلف پرسه میزنند و ترجیح میدهند که خریدهای خود را بهصورت آنلاین انجام دهند سئو برای برند سازی مهم و ضروری میشود. دیگر مانند قدیم نیازی به ورق زدن تعداد زیادی کتاب برای پیدا کردن جواب سؤالها نیست و میتوان بهراحتی با یک جستجوی ساده در اینترنت جواب هر سؤالی را پیدا کرد. پس سایتهایی که میخواهند بازدیدکننده بیشتری داشته باشند باید بتوانند با سئو و بهینهسازی به خوبی تأثیرگذار بر موقعیت خود در اینترنت باشند. یکی از مزیتهای قرار گرفتن یک سایت در بالای لیست موتورهای جستجوگر، استفاده برای برندینگ و تبلیغات از این سایت است و این موضوع باعث درآمدزایی بیشتر توسط این سایت خواهد شد. همچنین محصولات و خدماتی که روی این سایت قرار میگیرند بیشتر موردتوجه و بازدید قرار میگیرد و فروش بیشتری را میتوان از طریق این سایتها دید.
پس محتوای تولیدشده و قرار دادهشده در سایتها میتواند در سئو بسیار مؤثر باشد و باید توسط فردی حرفهای و دارای تخصص و آشنایی با سئو این کار انجام گیرد. هرکدام از راهکارهایی که در بالا عنوان شد میتواند یک گام ،سایت یا صفحه را به بالاتر از موقعیت کنونی خود ارتقا دهد و همینطور در صورت رعایت نکردن این مسائل میتواند سایت را به درجههای پایینتر سوق دهد. بهینهسازی پروسهای زمانبر است و داشتن صبر و تحمل و استفاده از سئو برای این منظور برای هر سایتی که نیاز به موفقیت و پیشرفت را در خود حس میکند وجود دارد.
بازاریابی آنلاین با استفاده از موتورهای جستجو
این نوع بازاریابی نیازمند صرف هزینه است. شما باید با کلیدواژههای مربوط به کسبوکار خود به مدت محدود، جایگاهی در صفحه اول گوگل خریداری نمایید. معمولاً رتبههای اول تا سوم بین ۵۰ تا ۶۰ درصد از بازدیدها را به خود اختصاص میدهند و بهاینترتیب شما میتوانید چند برابر هزینهای که جهت تبلیغ پرداختنمودهاید، به دست آورید. این روش در بازاریابی آنلاین یکی از بهترین روشها است و میتواند ترافیک سایت شمارا بالا ببرد، با بالا رفتن ترافیک سایت رتبه شما در گوگل بهبود پیدا میکند و شاید کمتر نیاز به خرید تبلیغات در صفحه اول گوگل داشته باشید.
بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ
بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ یکی دیگر از روشهای بازاریابی آنلاین است. شاید فکر کنید این روش بهصورت فرستادن ایمیلهای دست جمعی و بیهدف اجرا میشود ولی اشتباه میکنید. روشی که در ذهن شماست، از روشهای قدیمی است ولی روش جدید ایمیل مارکتیگ بهصورت زیر است. مثلاً شما یک شرکت تبلیغاتی هستید. برای بازاریابی آنلاین و روش ایمیل مارکتینگ باید بدانید که کار درزمینهٔ تبلیغات برخلاف کسبوکارهای دیگر، بسیار وسیع است و چندین جنبه دارد.ابتدا اقشار مختلف جامعه را در گروههای مجزا تقسیمبندی کنید. اگر برای شخص ایمیل میزنید، نام او را عنوان کنید و اگر برای شرکت یا مؤسسات این کار را انجام میدهید، نام مدیریت را عنوان کنید. سپس اگر بنری دارید ضمیمه کنید و متن نامه را هم بنویسید. در این ایمیل باید سعی کنید مشتری جهت کار با شما رغبت نشان دهد مثلاً پیشنهاد یک دوره تبلیغ پنجاهدرصد تخفیف یا چند روز تبلیغ آزمایشی و یا هر راه دیگری که در موسسهی شما قابل انجام است.
چک لیست ایمیل مارکتینگ
هدف از ایمیل مارکتینگ، این است که پیام کمپانی خود را به مخاطب هدفمان برسانیم. برای تبدیلشدن افراد هدفگیری شده به موقعیت فروش، کافیست که محتوای درستی در تبلیغات خود بکار برد و به نیاز و چالش مخاطب خود بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم پرداخت. افراد پس از باز کردن یک ایمیل، سؤالی مطرح میکنند: در این ایمیل چه چیزی برای من وجود دارد؟ ایمیل مارکتینگ در حین اجرای کمپین تبلیغاتی، به شما اطلاعاتی را ارائه میدهند که به خوبی میتواند شمارا در تصمیمگیریهای بعدی یاری کند. تمامی رفتارها و علایق مشتریان و میزان جذابیت محتوا از طریق اندازهگیری نرخ بازشدن و نرخ کلیک، قابلیت تحلیل و بررسی را دارد و این ابزار برای بهبود ارتباطات با مخاطبان بسیار نتیجه بخش است. برای اینکه از جذاب بودن ایمیلتان مطمئن شوید چک لیست ایمیل مارکتینگ را دانلود و مطالعه کنید.
بازاریابی آنلاین بهوسیله تبلیغات کلیکی
این روش بازاریابی به این صورت است که شما با سایتهای معروف یا کانالهای معروف در شبکههای اجتماعی قراردادی میبندید و به ازای تعداد کلیکی که روی تبلیغات خورده هزینه پرداخت میکنید. البته این روش بازاریابی آنلاین در تمامی کسبوکارها جوابگو نیست و شاید هزینه پرداختشده هم نتوانید جبران کنید. در این راهکار جهت تبلیغات شما باید یک بنر جذاب یا یک ویدئوی مشتریپسند بسازید تا حس کنجکاوی را در مشتری احتمالی به وجود آورید و او جهت برطرف نمودن حس کنجکاوی خود، بر روی تبلیغات شما کلیک کرده تا آن را ببیند. شاید کمتر پیش بیاید که تبلیغات کلیکی بتواند مشتری احتمالی را به مشتری بالقوه تبدیل کند ولی در کل روش بدی نیست.
بازاریابی آنلاین در شبکههای اجتماعی
احتمالاً با بازاریابی شبکههای اجتماعی آشنا هستید. این نوع بازاریابی یکی از قدرتمندترین روشهای بازاریابی آنلاین است و کافی است با کانالهای پرجمعیت قراردادی ببندید تا بتوانید محصول خود را همراه با لینک محصول در سایتتان، در آن کانال به نمایش بگذارید. در این صورت مشتریان احتمالی یا افرادی که محض کنجکاوی روی لینک کلیک کنند میتوانند وارد سایت شما بشوند و این بسیار خوب است. چراکه در این صورت ترافیک سایت شما بالا میرود و رتبه سایت در موتورهای جستجو به نفرات اول نزدیک میشود، به عبارتی رنک سایتتان بهبود پیدا میکند. البته با مسائل پیشآمده در کشور ما بازاریابی آنلاین با این روش مثل سابق قدرتمند نیست و باید روشهای دیگر جایگزین کرد. به یاد داشته باشید که اگر این روش را انتخاب میکنید حتماً در کانالهای مرتبط تبلیغات داشته باشید. مثلاً اگر کار شما درزمینهٔ فروش داروهای گیاهی یا عطاری هست حتماً در کانالهای مرتبط پزشکی و گیاهان دارویی یا کانالهای بهداشت و سلامتی این کار را انجام دهید تا مخاطبان خاص این کانال، مشتریان بالقوه شما شوند.
بازاریابی آنلاین با مقالهنویسی
این کار شبیه به روشهای ذکرشده در بالا است با این تفاوت که ابتدا با مدیر سایتهایی که مدنظرتان هست قراردادی میبندید و مقالههای مرتبط با سایتهای موردنظرتان را مینویسید، معمولاً هنگام قرارداد اجازه قرار دادن چند لینک در مقاله را میدهند. سپس در قسمتهایی از مقاله، لینک مربوط به سایتتان را قرار میدهید تا بهوسیله آن، خوانندگان مقاله به سایت شما مراجعه کنند و ترافیک سایت بالا برود.
تجارت به معنی کسب درآمد از طریق خریدوفروش یک خدمات یا محصولات است. اما این سالها تجارت به شیوهی سنتی دیگر چندان جوابگوی نیازهای بشریت نیست و افراد دارند از فضای الکترونیک بیشترین استفاده را میبرند. از اینرو توسعه تجارت الکترونیک بسیار بااهمیت شده است و توانسته به خوبی به کمک افراد موفق در عرصه تجارت بیاید. روشهای تجربی زیادی برای توسعه تجارت آنلاین و الکترونیک وجود دارند که به کاربران این امکان را میدهند که روزبهروز بیشتر در این عرصه پیشرفت و ترقی داشته باشند.
مزیت های استفاده از تجارت آنلاین و توسعه این تجارت
- با کمترین زمان ممکن میتوان خریدوفروش خود را در فضای اینترنت و با تجارت آنلاین انجام داد. در این صورت بهراحتی در وقت و هزینههای خود نیز صرفهجویی خواهید کرد.
- نیازی به اجاره یا خرید ملک یا فروشگاهی و انبارداری برای توسعه کسبوکار خود ندارید و میتوانید با یک رایانه ساده نیز بهراحتی خریدوفروش انجام دهید.
- درزمینه تجارت آنلاین مواجهه رودررو با مشتریان نخواهید داشت و در صورت نارضایتی از همدیگر احتمال خشونت و درگیری به صفر میرسد.
- هزینههای رفتوآمد نیز به حداقل میرسد و نیازی به هدر دادن وقت در هیاهوی بازار و بالا رفتن تنش وارد شده به خود ندارید همچنین ترافیک را از برنامه کاری خود کنار خواهید گذاشت.
- و …..
تجارت الکترونیک مزایای دیگر نیز دارد که هرکدام بهنوبه خود میتواند بسیار در رفاه افراد مؤثر واقع شود. این کسبوکار آنلاین میتواند به خوبی در جهت پیشرفت مالی افراد قرار گیرد، اما باید بتوان راهکارهای توسعه آن را دانست تا هرروز نسبت به قبل پیشرفت بیشتری داشته باشند.
روشهای تجربی برای توسعه کسبوکار و تجارت آنلاین و الکترونیک
صداقت را سرلوحه کار خود قرار دهید
شاید استفاده از تبلیغات و اغواگری در اولین مرحله بتواند مؤثر باشد اما بالاخره بسیار مخرب خواهد بود و اعتماد مشتریان را از شما سلب خواهد کرد. زیرا با مصرف خدمات یا محصولات شما خود تست موردنظر را انجام میدهند و کیفیت و کارایی محصولات را ارزیابی میکنند. ازاینرو باید بسیار با مشتریان باصداقت رفتار کرد تا بدانند که برای تولیدکنندهها بااهمیت هستند.
استفاده از تبلیغات مؤثر برای محصولات خود در جهت توسعه تجارت آنلاین
برای اینکه بازار هدف بتواند شما را بشناسد باید کار برندینگ را به خوبی انجام دهید و بازاریابی مؤثر را بر پایه تبلیغات و کیفیت محصولات خود به سرانجام برسانید.اگرچه ممکن است این تبلیغات کم دیده شوند اما میتوانید با استفاده از تبلیغات روی بیلبوردها و بنرها در شهر و ایجاد تبلیغات بصری مناسب خود را در معرض دیده شدن در فضای واقعی و مجازی قرار دهید.
برای محصولات خود تخفیف در نظر بگیرید
برای اینک بتوانید به خوبی فروش خود را بالا ببرید میتوانید در هنگام مناسبتها و رویدادها و یا در زمان اجرای یک تبلیغ از طریق رسانهها یک کد تخفیف خاص را برای افرادی که در آن زمان اقدام میکنند در نظر بگیرید و مشتریان را به خرید از محصولات خود راغبتر کنید. هر چه تخفیفت شما بهتر باشد احتمال فروش در تجارت آنلاین بالا میرود.
خریداران خود را به مشتریان وفادار تبدیل کنید
برای اینکه بتوانید مشتریانی رو به رشد داشته باشید باید بهگونهای عمل کنید که بیشتری رضایت را افراد از محصولات شما داشته باشند. ازاینرو بالا بردن کیفیت محصولات و قیمتی مناسب و برآورده کردن نیاز و انتظارات مشتریان از محصولات شما باعث میشود که یک خریدار به یک مشتری وفادار تبدیل شود. در این صورت روزبهروز تعداد مشتریان شما بیشتر شده و تجارت آنلاین و موفق خواهید داشت.
ایجاد بستر اعتمادسازی و امکان بازپسگیری کالا
در تجارت آنلاین بسیاری افراد نمیتوانند اعتماد لازم را داشته باشند و نگران این مسئله میباشند که پس از دیدن محصول برای خرید آن پشیمان شوند، از اینرو باید بستری را فراهم کرد که این افراد بهراحتی اقدام به خرید کنند. یکی از راهکارهای مؤثر در این زمان، ایجاد امکان بازپسگیری کالا است. به همین علت میتوان با این کار تعداد مشتریان بیشتری را بهمنظور توسعه تجارت آنلاین خود بهکار برد.
استفاده از گزینه خرید مستقیم و بدون واسطه از تولیدکنندهها
بدون شک خریدی مستقیم و بدون واسطه میتواند برای تأمین کالاهای موردنیاز برای مشتریان شما بسیار سودمندتر از زمانی باشد که شما از واسطهها خرید انجام میدهید. برای تجارت آنلاین بهتر است که دست واسطههای فروش را کوتاه کرد تا بتوان بهراحتی و هزینه کمتر محصولی اصل را بهدست مشتریان خود رساند تا آنها نیز از محصولات دریافتی و قیمت آنها رضایت داشته باشند.
سئو و بهینهسازی برای سایت و صفحه خود انجام دهید
برای اینکه در موتورهای جستجوگر، سایت یا صفحه شما به بالای لیست وارد شود، میتوانید از سئو کمک بگیرید و با بهینهسازی این کار را انجام دهید. در این صورت هنگامیکه فردی محصولات یا خدمات که شما ارائه میدهید را جستجو میکند، شما در اولین اولویتهای او برای بررسی و خرید خواهید بود در این صورت شانسی بیشتر برای استفاده از خدمات و محصولات شما توسط آنها دارید.
بههرحال تجارت آنلاین میتواند بسیار موفقیتآمیز باشد و با توسعه آن با راهکارهایی که در بالا عنوان شد، با صرف زمانی کم بسیار اثربخش خواهد بود و شمارا به سود خوبی خواهد رساند. تجارت آنلاین باکمی صبر و تحمل میتواند شمارا در بین رقیبانتان مطرح کند و بعدازاینکه برندینگ انجام گرفت و شما به یک برند شناختهشده تبدیل شدید دیگر نیازی بهصرف انرژی زیاد برای این کار نیست و تجارت آنلاین شما بهصورت توسعهیافته درخواهد آمد. این موضوع مانند شروع بهکار یک ماشین در ابتدا میتواند کمی مشکل باشد و هنگامیکه این توسعه صورت گرفت به خوبی پیش خواهد رفت.
چک لیست بازاریابی اینترنتی
بازاریابی اینترنتی شامل مجموعه قدرتمندی از: ترافیک وبسایت، نرخ تبدیل مخاطب به مشتری (Conversion Rate)، تعداد اشتراکها (Subscriptions) و تعداد صفحات بازدید شده مثالهایی از سنجش بازگشت سرمایه (ROI) در بازاریابی اینترنتی هستند که با توجه به اهداف کمپینهای بازاریابی اینترنتی در نظر گرفته میشود.بازاریابی اینترنتی امکان محاسبهی میزان بازگشت سرمایه (ROI) به فعالیتهای اینترنتی را میسر میسازد. برخلاف بازاریابی سنتی، نرخ بازگشت سرمایهی تخصیصیافته برای فعالیتهای بازاریابی اینترنتی بهراحتی قابلپیگیری است.