رازهای طلایی مشتری مداری
دی 5, 1398تاثیر بیلبورد در صنعت تبلیغات
دی 5, 1398نوشتن کمپین تبلیغاتی با بازده بالا
یک شعار معروف در کمپانیها و شرکتهای کوچک این است “فقط انجام بده” و این بدترین راهنمایی و مشاوره برای نوشتن کمپین تبلیغاتی است، شما یک آگهی اینجا میگذارید، یک وبسایت تهیه میکنید و در آن تبلیغ میکنید و درجاهای دیگر همین کار را تکرار میکنید، میتوانید هر هزینه و تا هر میزان بودجهای که دوست دارید هزینه کنید ولی برداشت شما و برگشت سرمایه شما تا چه حد خواهد بود؟ این دقیقاً مانند ماهیگیری در زمین خشک میماند، شما کارتان را انجام میدهید ولی ماهی صید نمیکنید، حال اینکه چطور میتوانید قلاب ماهیگیریتان را به یک دریاچه و یا حوضچه ماهی ببرید و ماهی بگیرید؟ در این مقاله راههایی را که لازم است برای رسیدن به یک نوشتنکمپین تبلیغاتی مؤثر طی کنید آوردهایم. کمپین بازاریابی شما به پلان شما در تبلیغات و بازاریابی بستگی دارد
در شکل ایده آل شما باید قبل از به راهاندازی یک کمپین تبلیغاتی پلان و طرحریزی برای کسبوکار خودتان طراحی کنید، برنامه بازاریابی درواقع طرح اصلی بازاریابی در تبلیغات کسبوکارهای کوچک است، این یک تصویر کامل از اهداف و استراتژیهای بازاریابی به شما خواهد داد تا به جذابترین شیوه برای ایجاد راه تبلیغاتی کالا و یا خدماتتان برسید، بهعبارتدیگر کمپین بازاریابی یک تکه کوچک از طرح مارکتینگ و بازاریابی شماست، یک اقدام بازاریابی که برای رسیدن به یک هدف خاص برنامهریزیشده است. زمانی که شما میدانید کمپین بازاریابی شما به یک برنامه و طرح کلی بستگی دارد درواقع میدانید که چه کسانی بازار هدف شما هستند و چگونه میتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید.
چکلیست طراحی کمپین تبلیغاتی
ارزشمندترین منابع (زمان، مردم و پول) همیشه کمیابترین منابع هستند. زمانیک منبع کم و محدود است ، همچنین بهاندازه کافی افراد برای انجام کارها و یا پول کافی برای انجام دادن هر آنچه دوست دارید انجام بدهید وجود ندارد.برنامهریزی کمپین تبلیغاتی کمک میکند تا این منابع محدود را بهطور مؤثری هدف قرار دهید.چک لیست کمپین تبلیغاتی به صاحبان کسبوکار و تیمهای آنها کمک میکند بهترین راهبردها و تاکتیکهای تبلیغاتی محصولات و خدمات شرکت را با جزئیات بیشتری بررسی کنند.در یک مارکتینگ موفق همهچیز بستگی به استراتژیها و سیاستهای شما، برنامهریزی و برداشتن قدمهای درست دارد بنابراین به دنبال یک شیوه رفتاری درست و مثمرثمر باشید تا بتوانید یک کمپین موفق راهاندازی کرده و به پایان برسانید.
۷ راهکار کلیدی برای نوشتن کمپین تبلیغاتی
۱. هدف و پارامترهای کمپین خود را تنظیم نمایید
میخواهید تا کمپین شمارا به چه چیزی برساند؟ اینکه تا آنجا که میتوانید خاص باشید؟ و یا نه! تنها به افزایش فروش فکر میکنید، چه محصولی؟ چه تعدادی؟ چه خدماتی قرار است ارائه شود؟ شما میتوانید پارامترهایی را بهعنوان جزئیات در نظر بگیرید، زمان یکی از معمولترین پارامترهای در نظر گرفتهشده در این مسیر است زیرا کمپینهای بازاریابی در طول زمان تأثیر خود را از دست میدهند. بنابراین یک فرمول هدفمند برای کمپینهای تبلیغاتی این است، در چه مدتزمانی قرار است چه چیزی را بهدست بیاورید، بهطور مثال در سه ماه آینده فروش محصولات زیبایی صورت بهاندازه ۵۰ درصد افزایش بیابد و یا خدمات مسافرتی در هشت هفته آینده بهاندازه ۱۵ درصد افزایش داشته باشد.
۲. معیار سنجش موفقیتتان را تعیین کنید
چه معیاری برای اینکه موفقیتتان را بسنجید انتخاب میکنید ؟ مسلماً در زمانی که شما قرار است یک افزایش ۵۰ درصدی در فروش سهماهه آتی داشته باشید میزان فروشتان معیار سنجش شما خواهد بود ولی این میزان درصورتیکه قرار باشد میزان محبوبیت کالایتان و یا رتبه سئوی سایتتان را افزایش دهید سنجش درستی نخواهد بود، برخی شرکتها دراینباره از نسبت ردیابی تماسهایشان استفاده میکنند. فراموش نکنید برای هر شاخصی که در نظر گرفتهاید برنامهریزی کنید و معیار اندازهگیری پیشرفتتان را در نظر بگیرید.
۳. بودجه کمپین تبلیغاتی خود را تعیین کنید
چه میزان هزینهای برای تبلیغاتتان در نظر گرفتهاید؟ این میزان هزینه در انتخاب راه و شیوه تبلیغات شما تأثیر زیادی خواهد داشت به طور مسلم تبلیغات در شبکههای اجتماعی نسبت به تبلیغات در تلویزیون محلی بودجه متفاوتی لازم خواهد داشت. تنها به استراتژیهای رایگان تبلیغاتی تکیه نکنید، البته قطع مسلم اینطور نیست که همه تبلیغات رایگان بیتأثیر و بیفایده باشند ولی درعینحال هر تبلیغی به بودجه احتیاج دارد ، حتی اگر این بودجه تنها زمان باشد و شما میتوانید از زمانتان بهتر استفاده کنید. همیشه اول فکر کنید، بهترین راهی که میتوانید به مشتریانتان برسید چیست؟ این روشها بهطورمعمول چه میزان هزینه خواهند داشت؟ آنگاه پول و وقت خود را صرف نوشتن کمپین تبلیغاتی نمایید.
۴.استراتژیهای بازاریابیتان را برای برقراری ارتباط با مشتریانتان انتخاب کنید
ایمیل مارکتینگ؟ ایمیل مستقیم؟ تبلیغات آنلاین پرداخت در هر کلیک ppc ؟ به این توجه کنید که مشتریان شما در کدام مسیر قرارگرفتهاند، بهطور مثال اگر شما تبلیغات رادیویی را انتخاب کنید و مخاطبان شما از آن دسته افرادی نباشند که به رادیو گوش میکنند مسلماً پولتان را به هدر دادهاید. بنابراین ترجیحات مشتریانتان را در نظر بگیرید و ببینید از چه طریقی میتوانید بهترین نتیجه را برای نوشتن کمپین تبلیغاتی بگیرید.
۵. یک خط زمانی و برنامه عملیاتی تعیین کنید
بنویسید که دقیقاً در چه زمانی و چهکاری باید انجام بدهید ، اینطور نیست که شما لزوماً ملزم به رعایت جزئیات باشید ولی این خط زمانی بهاحتمال زیاد به شما کمک میکند تا شانس بیشتری در رسیدن به موفقیتهای برنامهریزیشده خودتان داشته باشید. بهطور مثال شما در حال فروش یک نوع صندلی دوچرخه هستید که راحتی بیشتری را برای مشتری خواهد داشت، حال قرار است یک مسابقه دوچرخهسواری در ماه سپتامبر برگزار شود و شما میتوانید اولین اسپانسر این مسابقه دوچرخهسواری باشید و همچنین میتوانید در یک مدتزمان تعیینشده مثلاً در اواخر ماه اوت یک پیش مسابقه برگزار کنید. یک سری آگهیهای تبلیغاتی در روزنامههای محلی در ماه ژوئن، یکی در ماه ژوئیه و یکی بعد از سپتامبر که مثلاً جمعاً ۶۲۵ دلار هزینه خواهد شد. این یک کمپین تبلیغاتی ساده است و میتواند در عین سادگی مؤثر باشد.
در یک نمونه دیگر فرض کنید که در یک مسابقه محلی اشخاصی هستند که تمایل دارند به ازای دریافت یک صندلی راحت دوچرخه، پیراهنی را با آرم و نام برند شما بپوشند، شما میتوانید در صفحه فیسبوک و یا توییتر آنها نحوه کار را تشریح و به آنها اطلاع بدهید و در روز مسابقه میتوانید درباره پیشرفت کار برای او توئیت کنید به همین سادگی و با مبلغ کمتر از ۲۰۰۰ دلار، به همین دلیل کمپین شما باید بتواند از توییتر و فیسبوک استفاده کند.
۶. کارتان را انجام بدهید
حال میتوانید کارتان را شروع کنید، به هر راه و شیوهای که کمپین و پلان شما تنظیمشده است اقدام کنید، هر بار به جدول برنامه ریزی خودتان بازگردید و موارد انجامشده را تیک بزنید، این باعث سازماندهی کار شما و داشتن احساس خوشایند و اطمینانبخش نسبت به کارتان میشود.
۷. نتایج بهدستآمدهتان را بررسی کنید
پس از اتمام نوشتن کمپین تبلیغاتی زمان آن رسیده که نتایج را بررسی کنید و معیارهای اندازهگیری کارتان را بررسی کنید، ببینید کار به چه شکلی انجام شده است، به این شکل درصد موفقیتتان را ثبت کنید و نقاط ضعف و قدرت کارتان را بررسی کنید. اگر لازم است یک تلنگر بزنید و کارتان را دوباره تکرار کنید. هنگامیکه نتایج کمپین تبلیغاتیتان را بررسی میکنید میتوانید چشمانداز و استراتژی کارتان را در سالهای آتی در نظر بگیرید، برفرض کار فروش شما پس از اسپانسر شدن ۴۶ درصد افزایش نتیجه و آمار داشته است آیا قرار است آن را برای سال بعد مجدداً تکرار کنید؟
نمونه دکوپاژ تبلیغات
برای انجام یک پروژه تبلیغاتی شما باید با جزییات اجرایی هر بخش به خوبی آشنا باشید تا بتوانید در مورد نحوه اجرای آن و ابزارهای مورد نیاز تصمیم گیری کنید،که اصلاحا به آن دکوپاژ تبلیغاتی گفته میشود که صفر تا صد یک پروژه تبلیغاتی با جزییات کامل در آن قرار میگیرد.شما می توانید در اینجا با یک نمونه دکوپاژ تبلیغاتی آشنا شوید و حتی به کمک آن برنامه تبلیغاتی کسب و کار خود را بنویسید.
[cp_modal id=”cp_id_89de1″] [/cp_modal]
در یک مارکتینگ موفق همهچیز بستگی به استراتژیها و سیاستهای شما، برنامهریزی و برداشتن قدمهای درست دارد بنابراین به دنبال یک شیوه رفتاری درست و مثمرثمر باشید تا بتوانید یک کمپین موفق راهاندازی کرده و به پایان برسانید.