استراتژی های پرسونال برندینگ | چگونه خود را بهعنوان یک برند معرفی کنیم؟
خرداد 27, 1402مثال های پرسونال برندینگ
خرداد 27, 1402ابزارهای پرسونال برندینگ | 7 ابزار برندسازی شخصی که به استراتژی شما کمک میکنند
برندینگ و ابزاراهایی که به شما در این مسیر کمک میکنند
ابزارها بخشی از زندگی روزمره ما هستند؛ از چکش و پیچگوشتی گرفته تا فتوشاپ و اپهای موبایلی همگی به ما کمک میکنند تا هر کاری را به طور احسنت انجام دهیم. در همین راستا، در ساخت و ایجاد برندسازی شخصی نیز ابزارهایی در اختیار دارید که شاید از وجود آنها تا به الان بیخبر بودهاید. در این مطلب قصد داریم شما را با ابزارهای پرسونال برندینگ آشنا کنیم و بفهمیم هر یک از آنها دقیقا چه کاری برای شما انجام میدهند. اما پیش از هر چیزی بهتر است متوجه شویم که داشتن برند شخصی چگونه به شما کمک میکند و چگونه سودمند است.
پرسونال برندینگ چیست و چرا به آن نیاز دارید
برندسازی شخصی تمرینی برای شکل دادن به ادراک عمومی فرد است؛ به این معنا که شخص را به عنوان مرجع خوبی (قابل اعتماد) در صنف خود معرفی میکند، وی را از سایر رقبا متمایز میسازد، تخصص او را برجسته میکند و از همه مهمتر اعتبار او را نزد دیگران افزایش میدهد.
در دنیای اجتماعی که همهچیز با هم گره خوردهاند و تقریبا هر کسی را به صورت آنلاین میتوان جستجو کرد، ایجاد یک پرسونال برندینگ به یک ضرورت تبدیل شده است. همین مسئله کوچک (پرسونال برندینگ) میتواند تفاوت بزرگی در زمانی که قصد گرفتن یک شغل بسیار خوبی دارید و یا از یک بانک و موسسهای وام بگیرید، ایجاد کند. هنگامی که در فضای آنلاین قدرت زیادی داشته باشید، در فضای عادی جامعه نیز میتوانید از آن استفاده کنید.
ابزارهای پرسونال برندینگ کم نیستند؛ از رسانههای اجتماعی نظیر لینکدین، توییتر، یوتیوب و اینستاگرام گرفته تا وبسایت شخصی خود که میتوانید خود را بهتر به دیگران معرفی کنید. همچنین شرکت کردن در سمینارها، نشستها و رویدادها از دیگر ابزارهای پرسونال برندینگ هستند.
در مسیر ایجاد پرسونال برندینگ، شما تنها نیستید و به راحتی میتوانید از ابزارهای رایگان و ارزان بسیار زیادی استفاده کنید و سپس دنبال روشهای گرانقیمت بروید. برای شروع حتی میتوانید از صفحه اینستاگرام خود استفاده کنید، اما یادتان باشد که برای ایجاد بیشترین اعتبار برای خود، بهتر است از اولین پست و اولین تاثیرگذاری ثابتقدم باشید و به بیراهه نروید.
ابزارهای پرسونال برندینگ
همانطور که قول داده بودیم، در این پست شما را با 7 ابزار پرسونال برندینگ آشنا میکنیم. از گوگل آلرتس گرفته تا برنامه تدوین ویدیو Inshot برای گوشیهای موبایل، همگی شما را در ایجاد یک برندسازی شخصی کمک خواهند کرد. آشنایی با این ابزارها به شما کمک میکنند تا از صرف هزینههای زیاد برای برونسپاری آنها جلوگیری کنید و تمام کارهای پرسونال برندینگ را خودتان انجام دهید.
گوگل آلرتس
وقتی صحبت از پرسونال برندینگ میشود، در ابتدا باید بدانید در سطح اینترنت چه ردپایی از خود به جای گذاشتهاید و این که آیا اصلا مردم شما را به عنوان نماینده صنفتان میشناسند یا نه. گوگل آلرتس (Google Alerts) میتواند به شما در انجام این کار کمک کند. برای شروع به Google Alerts بروید، در تب جستجو هر آنچه را که دوست دارید بنویسید تا ببینید چه نتایجی برای شما به نمایش در میآیند.
برای مثال، بهتر است نام خود را به انگلیسی تایپ کنید و دکمه سرچ را بزنید، تمام منابعی که از نام شما در آنها یاد شدهاند برای شما به نمایش در میآیند. حالا بهتر است نام برخی از رقبای خود را جستجو کنید و ببینید که چقدر با آنها فاصله دارید. این اطلاعات – چه خوب و چه بد – به شما به خوبی نشان میدهند که مردم چقدر با برند شخصی شما آشنا هستند و به چه مقدار از نام شما در صفحات خود استفاده کردهاند.
گوگل آنالیتیکس
گوگل همواره ابزارهای پرسونال برندینگ رایگان و شگفتانگیزی را به شما ارائه میدهد که یکی از آنها Google Analytics است. این ابزار تجزیه و تحلیل به شما بینشی در مورد نحوه انجام استراتژی میدهد. این اطلاعات به شما کمک میکنند تا استراتژیهای خود را همانطور که نیاز است تطبیق دهید و جلو ببرید. در این ابزار شما با اطلاعات بسیار مفیدی که در پایین آمدهاند آشنا خواهید شد:
- تعداد بازدیدکنندگان از وبسایت شما
- محل و کشور بازدیدکنندگان وبسایت شما
- نوع دستگاهی که بازدیدکنندگان وبسایت شما از آنها استفاده میکنند (لپتاپ، گوشی یا کامپیوتر)
- بازدیدکنندگان شما بیشتر از چه صفحاتی از وبسایتتان مراجعه کردهاند
ابزار Hootsuite
رسانههای اجتماعی بخش جداییناپذیر پرسونال برندینگ است که به عنوان یک استراتژی بسیار مهم در این راستا به شما کمک میکنند. Hootsuite یکی از ابزارهای پرسونال برندینگ است که به شما امکان میدهد فعالیتهای رسانههای اجتماعی را با برنامهریزی جلو ببرید و اطلاعاتی نظیر اینکه چه پستهایی بازخورد بهتر یا بدتری داشتن بدست آورید.
ابزار Hootsuite یک ابزار مدیریتی است که برای کاربران این امکان را فراهم کرده تا هر صفحه خود را در فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، لینکدین، و حتی وردپرس را تحت یک داشبورد در Hootsuite برنامهریزی کنند و برای ارسال پست به صورت همزمان مورد استفاده قرار میگیرد. برای استفاده از این ابزار کافی است یک حساب کاربری در آن ایجاد کنید. پس از ثبت نام، یک داشبورد به تبهای مختلف برای شما ایجاد میشوند و هر یک از صفحات خود را میتوانید به آن وصل کرده و مدیریت کنید.
برای ایجاد یک پرسونال برندینگ همه فن حریف و بسیار کارآمد شما کاری به جز مدیریت فعالیتهای خود در رسانههای اجتماعی ندارید. ابزار Hootsuite به شما در نشر و مدیریت پستهای مختلف کمک میکند:
- امکان ارسال متن، لینک، عکس و ویدیو برای چندین رسانه اجتماعی تنها با چند کلیک ساده
- انتشار پستها در هر زمان و مکان. با Hootsuite میتوانید پستهایی را به صورت Draft ایجاد کنید و زمانی که به اینترنت دسترسی ندارید یا ممکن است فراموش کنید، این ابزار به صورت خودکار آنها را پست کند. این ویژگی برای افرادی که از طریق رسانههای اجتماعی به دنبال فروش محصول یا خدماتی هستند کاربرد فراوان دارد
- در ابزار Hootsuite یک بخش اختصاصی برای گزارشهای تحلیلی وجود دارد که مانند Facebook Insights و Instagram Insights عمل میکند. در این بخش میتوانید متوجه شوید چه پستهایی بیشترین Reach را داشتهاند و دلیل آنها چه بوده است. برای مثال ممکن است مجبور شوید زمان نشر پستها را تغییر دهید
نرم افزار Asana
سازماندهی کردن یکی از کلیدهای موفقیت در پرسونال برندینگ است. نرم افزار آسانا به عنوان یکی از کاربردیترین ابزارهای پرسونال برندینگ به شما کمک میکند تا تمام برند و تیم خود را در مسیر درست هدایت و نگه دارید. این نرم افزار به خوبی گردش کار (Workflow) را مدیریت میکند و تسکها را سازماندهی میکند. به عنوان مثال در نرم افزار آسانا، شما میتوانید برای هر تسکی شخصی را در نظر بگیرید و ببینید که شخص در انجام وظیفه خود تا چه حد جلو میرود. نرم افزار آسانا همچنین ویژگیهایی دارد که برای بهبود پرسونال برندینگ بسیار حائز اهمیت هستند:
- با امکان پیوست کردن (Attachment) در دل آسانا، دیگر نیازی به ایمیل نخواهید داشت. همچنین میتوانید پیامهای ضروری خود را بدون نیاز به داشتن ایمیل افراد به آنها بفرستید
- با امکان دیسکاشن (Discussion) در نرم افزار آسانا، دیگر نیازی به ایجاد گروههای مختلف در اپلیکیشنهای اطلاعرسانی مانند واتساپ یا تلگرام نیست. با تیم خود میتوانید در هر لحظه و مکان چت کنید و کار آنها را پیگیری کنید. همچنین دیگر نیاز نیست برای یافتن پیامهای قبلی ایمیل خود را زیر و رو کنید، کافی است کلمه مورد نظر را جستجو کرده و سریعا به تاپیک مورد نظر دستیابید
- ایجاد استاتوس یا موقعیت. موقعیتها به شما اجازه میدهند همه اعضای تیم را به صورت لایو ببینید و مشاهده کنید که هر کس درحال انجام چه وظیفهای است. پیبردن به اینکه چهکسی در کجای پروژه در حال انجام وظیفه است، به شما اجازه میدهد با فرد یا افراد ارتباط برقرار کنید بدون اینکه لازم باشد ایمیلهای قبلی خود را چک کنید
- سینک کردن آسانا با سایر نرم افزارهای مدیریتی نیز امکانپذیر است. شما به راحتی میتوانید آسانای خود را با Slack، Salesforce و Microsoft Outlook ادغام کنید تا به نحو احسنت از آسانا به عنوان یکی از ابزارهای پرسونال برندینگ استفاده کنید
نرم افزار کانوا
اگر میخواهید در فضای دیجیتال دیده شوید و برندسازی شخصی کنید حتما به تصاویر خارقالعاده نیاز دارید. هیچ یک از ما دوست ندارد که وارد یک سایت شویم و نوشتههایی با فونتهای عادی ببنییم. هیچگاه از قدرت تصاویر بصری جذاب و یونیک در رسانههای اجتماعی و وبسایت خود غافل نشوید. نرم افزار کانوا به عنوان یکی دیگر از ابزارهای پرسونال برندینگ به شما کمک میکند تا به صورت رایگان و کاملا ساده تصاویر زیبایی را خلق کنید و از آنها در صفحات اجتماعی خود استفاده کنید.
کانوا (Canva) در واقع یک اپلیکیشن بسیار جادویی و فوقالعاده برای افرادی است که قصد دارند طرحهای بصری متفاوتی را ایجاد کنند اما تسلط چندانی به فتوشاپ و سایر نرم افزارها ندارند. استفاده از این اپ در گوشیهای هوشمند و کامپیوترهای شخصی امکانپذیر است. ویژگیهای منحصر به فرد کانوا را در ادامه آوردهایم.
- استفاده از آن بسیار راحت است و برای افراد تازهکار بسیار سودمند خواهد بود
- نسخه رایگان بسیاری از خواستههای شما را برآورده میکند
- میتوانید به میلیونها عکس، پوستر، و لوگو دسترسی پیدا کنید
- خیلی راحت میتوانید ویدیوها و عکسهای خود را ادیت کرده و لوگوی خود را روی آنها بچسبانید
- امکان بارگذاری پستهای اینستاگرامی بصورت خودکار و زمانبندی شده نیز وجود دارد
هرگاه صحبت از یک برند شاخص میشود، ابتداییترین موضوعی که شما را به یاد آن برند میاندازد، رنگ و لوگوی برند است. رنگ و لوگو به طرز باورنکردنی میتواند در ذهن افراد بماند و هر جا که لوگوی برندی را دیدند ناخودآگاه یاد محصولاتش بیافتند. شما نیز، برای ایجاد یک برندسازی شخصی، باید از المانها، رنگها و لوگوهای خاصی در تمامی فعالیتهای خود استفاده کنید تا افراد شما را با آن لوگو یا رنگ به ذهن خود بسپارند. در این موقع است که میتوان گفت شما دارای یک پرسونال برندینگ هستید چرا که توانستید در ذهن افراد بسیاری بمانید.
استفاده از نرم افزار گرامرلی
اگر قصد دارید در زبان انگلیسی تولید محتوا کنید و یا زبان دومی را برای وبسایت خود در نظر بگیرید، و یا حتی با مشتریان بالقوه خود به زبان انگلیسی چت کنید، بهتر است یا اینکار را انجام ندهید و یا آن را بدون غلط دستورنگارشی انجام دهید. در این راستا، نرم افزار گرامرلی (Grammarly) به شما کمک میکند تا به بهترین شکل ممکن محتوای انگلیسی تولید کنید و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. تا قبل از این، شما میبایست محتواهای خود را به یک فردی که زبان انگلیسی بسیار قوی دارد ارسال میکردید و پس از تصحیح اشتباهاتتان آن را پست میکردید.
گرامرلی به عنوان یکی دیگر از ابزارهای پرسونال برندینگ به شما این امکان را میدهد تا به صورت زنده تمامی نوشتههای خود در زبان انگلیسی را تصحیح کنید بدون اینکه یک ثانیه را هم از دست بدهید. در ایجاد پرسونال برندینگ بینالمللی، برقراری ارتباط با افراد آن هم از طریق زبان انگلیسی بسیار حائز اهمیت است، اما اگر نتوانید توانایی خود را در همان مراحل اولیه به رخ بکشانید، جایگاه متزلزلی پیدا خواهید کرد. استفاده از این نرم افزار به تمام افرادی که زبان انگلیسی قوی ندارند به شدت پیشنهاد میشود. به یاد داشته باشید که تصویر حرفهای و اعبتار شما برای برندسازی مهم است، پس هرگز اجازه ندهید چند اشتباه املایی و دستوری آن را از بین ببرد.
ابزار Brandyourself
ابزار Brandyourself پلتفرمی است که به شما امکان میدهد برند شخصی خود را بسازید، آن را بسط دهید و تاثیر آن را در طول زمان مشاهده کنید. اگر تغییری محسوسی در برند شخصی شما رخ دهد از طریق ارسال نوتیفیکیشن آن را به شما اعلام میکند. در کنار اینها، Brandyourself شما را با نکاتی در مورد چگونگی بهبود دائمی خود در موتورهای جستجوگر آشنا میکند. نسخه رایگان این پلتفرم به شما امکان دنبال کردن سه نمایه (سه صفحه اجتماعی) را میدهد که برای ایجاد یک برندسازی شخصی عالی است.
راز موفقیت شما: استفاده درست از ابزارهای پرسونال برندینگ
ما در این مطلب سعی کردیم ابزارهای مفیدی را که به شما در ایجاد پرسونال برندینگ کمک میکنند آشنا کنیم. اکثر ابزارهای نام برده شده برای ایجاد یک پرسونای قوی از خود شما در بستر اینترنت است. در دنیای دیجیتال – خوب یا بد – هرکاری که انجام دهید تنها با چند کلیک قابل دستیبای است، پس از همان ابتدا سعی کنید چهره خوبی از به نمایش بگذارید تا بتوانید برندسازی خود را آسانتر از پیش بسط دهید.
حضور موفق در دنیای آنلاین برای ایجاد پرسونال برندینگ بسیار حائز اهمیت است، از اینرو تمام ابزارهای پرسونال برندینگ که در این مطلب خواندید مربوط به این حوزه است؛ حوزهای که باید در آن به کیفیت و کمیت تولید محتوا و همچنین جذابیت آن برای مخاطبین توجه داشته باشید.