قوانین طلایی پرسونال برندینگ | قوانینی که برند شخصی شما را در مرکز توجه قرار میدهند
خرداد 21, 1402ابزارهای پرسونال برندینگ | 7 ابزار برندسازی شخصی که به استراتژی شما کمک میکنند
خرداد 21, 1402استراتژی های پرسونال برندینگ | چگونه خود را بهعنوان یک برند معرفی کنیم؟
استراتژی های پرسونال برندینگ | چگونه خود را بهعنوان یک برند معرفی کنیم؟
ایجاد و توسعه برند شخصی با استراتژی های پرسونال برندینگ
ایجاد برند شخصی کاربردها و مزایای فراوانی دارد. برخی افراد از آن برای راهاندازی یک کسبوکار فریلنسری و انفرادی استفاده میکنند. برخی دیگر میخواهند مورد توجه کارفرمایان برای استخدام قرار بگیرند و برخی دیگر نیز میخواهند بهعنوان یک صاحبنظر مورد توجه رسانهها و مردم باشند. با این حال ایجاد برند شخصی بدون آشنایی با استراتژیهای برندسازی شخصی کاری دشوار است. بههمین دلیل در این مطلب با استراتژی های پرسونال برندینگ آشنا میشویم.
برند شخصی چه چیزهایی را در معرض دید قرار میدهد؟
یک برند شخصی از بسیاری جهات شبیه به یک برند شرکتی است. برند شخصی نشان میدهد که شما چه کسی هستید، چه کاری انجام میدهید، با چه مهارتهایی، چه ارزشهایی پذیرفتهاید و با چه روشی آن ارزشها را بیان میکنید. همانطور که نام تجاری یک شرکت به انتقال ارزش آن به مشتریان و متمایز شدن از رقبا کمک میکند، یک برند شخصی نیز همین کار را برای افراد انجام میدهد و به انتقال هویت منحصربهفرد و ارزش واضح به کارفرمایان یا مشتریان بالقوه کمک میکند. همچنین بهطور خلاصه میتوان گفت: “برندسازی شخصی همان داستان شخص است.”
معرفی برترین استراتژی های پرسونال برندینگ
استراتژی برندسازی شخصی، طرحی است برای افزایش شهرت شخص، کار و تخصص شما و رساندن شما از گمنامی نسبی به جایگاهی که بهخوبی در معرض توجه دیگران قرار بگیرید. این استراتژی توصیف میکند که امروز کجا ایستادهاید و میخواهید در آینده به چه سطحی ارتقا پیدا کنید.
استراتژی پرسونال برندینگ همچنین تاکتیکها، ابزارها و مهارتهایی را که برای رسیدن به هدفتان نیاز دارید، از جمله تقویم روزانه تولید محتوا و برنامههای روزانه کار برندسازی شخصی را به تفصیل بیان میکند.
به یاد داشته باشید که استراتژی برندسازی شخصی مدرن بهشدت در بازاریابی محتوا ریشه دارد. در واقع، بیشتر مهارتها و ابزارهای یک نقشه راه برندسازی شخصی، اجزای بازاریابی محتوا هستند، اما طوری سامان داده میشوند که برای ساختن برند شخصی شما به کار گرفته شوند. در ادامه با برخی از استراتژی های پرسونال برندینگ آشنا میشویم.
خودشناسی؛ از مهمترین استراتژی های پرسونال برندینگ
برای ساختن یک برند شخصی که انعکاس دهنده هویت شخصی و حرفهای شما باشد، ابتدا باید بدانید که چه کسی هستید. با استفاده از مهارتهای خودشناسی فهرستی از نقاط قوت و ضعف خود تهیه کنید. برای شروع میتوانید پاسخ این پرسشها را برای خود یادداشت کنید:
- در چه زمینههایی مهارت دارم؟
- در کدام زمینههای کاری برتر هستم؟
- چه چیزی به من انگیزه میدهد؟
- دیگران از کدام ویژگیهای من تعریف کردهاند؟
- در کدام پروژهها مجبور بودهام از دیگران کمک بگیرم؟
- کدام کارها انرژی زیادی از من میگیرند؟
- برای کدام پروژهها میتوانم ساعتها بدون احساس خستگی وقت بگذارم؟
اگر پاسخ دادن به برخی از این سوالات برای شما سخت است، از دوستان، خانواده و همکاران بپرسید که چگونه شما را توصیف میکنند. هنگامیکه از جنبه های مختلف شخصیت خود آگاهی پیدا کردید، میتوانید تصمیم بگیرید که چگونه آنها را به اجزای برند شخصی خود تبدیل کنید. همچنین بهخاطر داشته باشید که برند شخصی شما، مانند بسیاری از برندهای شرکتی، با رشد شغلی شما تغییر خواهد کرد. بنابراین بهترین استراتژی این است که حوزه خاصی را انتخاب کنید که میخواهید روی آن تمرکز کنید و اجازه دهید در طول زمان تکامل یابد.
تعیین کنید که میخواهید با چه چیزی شناخته شوید
برند شخصی شما چیزی بیش از انعکاس همه آن چیزهایی است که امروز هستید. این یک نقشه راه است که نشان میدهد قرار است به کجا برسید یا به چه جایگاهی دست پیدا کنید. کارشناسان علاوهبر درک مهارتها و شایستگیها، ارزیابی نقاط قوت و ضعف خود در زمینه و جایگاهی که قرار است به آن برسید نیز پیشنهاد میکنند. بهعبارت دیگر یکی از استراتژی های پرسونال برندینگ این است که ببینید برای رسیدن به جایگان آینده خود باید در چه زمینههایی رشد کنید و چه مهارتهایی را بیاموزید یا توسعه دهید. در این بررسی، برای 5 یا 10 سال آینده برنامهریزی کنید.
استراتژی تعیین جامعه مخاطبان هدف در پرسونال برندینگ
قبل از شروع به ساختن برند شخصی، باید مشخص کنید که قصد دارید با چه گروه یا گروههایی از مخاطبان در ارتباط باشید یا قرار است خود را در معرض دید چه کسانی قرار دهید. آیا این افراد، رهبران فکری یک حوزه از صنعت هستند؟ آیا میخواهید در یک شرکت خاص به یک مهارت خاص شهرت پیدا کنید؟ میخواهید کارفرمایان و استخدامکنندگان با داستان و مهارتهای شما آشنا شوند؟ آیا بخش قابل توجهی از عموم جامعه را هدف قرار میدهید؟ هرچه زودتر بتوانید جامعه مخاطبان هدف برند خود را تعیین کنید، زودتر و بهتر میتوانید داستان شخصی خود را متناسب با ویژگیهای جامعه مخاطبان بنویسید.
برای مثال، اگر هدف شما ارتباط بیشتر با مدیران و استخدامکنندگان است، میتوانید با ایجاد یا بهروزرسانی صفحه خود در لینکدین شروع کنید. زیرا لینکدین یک شبکه اجتماعی با محوریت کسبوکار است و بسیاری از این افراد در لینکدین فعال هستند.
در مثالی دیگر، اگر شما یک طراح گرافیک هستید و هدف شما از برندسازی شخصی، تحت تاثیر قرار دادن مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید است، میتوانید داستان خود را از طریق یک وبسایت و نیز در شبکههای اجتماعی تعریف کنید و نمونهکارهای خود را در معرض دید دیگران قرار دهید. هرچند این فقط بخشی از کار برندسازی شخصی است.
تحقیق؛ از بهترین استراتژی های پرسونال برندینگ
تحقیق در حوزهای که در آن تخصص دارید و میخواهید در آن پیشرفت کنید یکی از بهترین استراتژی های پرسونال برندینگ است. زیرا شما قرار است سبک شخصی خود را ایجاد کنید و این نیاز به دانش گستردهای دارد. برای این کار شما باید دانش خود را بهروزرسانی کنید و بهترین روش این است که با استفاده از این دانش و ایجاد ایدههای نوآورانه، صدا و محتوایی متفاوت در آن زمینه ایجاد کنید.
با رهبران فکری ملاقات کنید
شما باید با نظرات رهبران فکری در زمینه کاری خود آشنا باشید. ابتدا سعی کنید از روش کاری آنها تقلید کنید و سپس روشهایی بهتر را ایجاد کنید. برای شروع این کار بهتر است از این افراد درخواست مصاحبه یا ملاقات کنید. حتی اگر نیاز باشد برای این کار، در قالب دریافت مشاوره هزینه بپردازید، بدانید که ارزشش را دارد. پیش از مصاحبه تمامی پرسشهای خود را یادداشت کنید و همچنین از آنها بخواهید پیشنهاداتشان را با شما در میان بگذارند. سعی کنید سوالاتی را بپرسید که علاوه بر دانش، بینش مورد نیاز را برای شما ایجاد کنند. برخی از سوالات شما ممکن است چنین سوالاتی باشند:
- چگونه وارد این صنعت/رشته شدید؟
- اگر بخواهید از نو شروع کنید، چه اقداماتی را با چه اولویتهایی انجام میدهید؟
- چشمانداز این صنعت/رشته را چگونه میبینید؟
- چگونه دانش خود را بهروزرسانی میکنید؟
- آیا انجمنهای حرفهای هستند که پیشنهاد میکنید به آنها بپیوندم؟
این نوع از مصاحبهها علاوهبر مزایای که گفتیم یک مزیت اضافی هم دارند و آن این که در طول این مصاحبهها ممکن است شما کمی هم در مورد خود صحبت کنید. کاری که دارید انجام میدهید در واقع بخشی از برندسازی شخصی است و نظرات و اقدامات آینده شما را نشان میدهد.
نوشتن یک متن کوتاه برای معرفی و تبلیغ برند شخصی
فرانک کوتیتا، موسس مرکز برندسازی جهانی و استاد فارغالتحصیل دانشگاه نورث ایسترن که یک دوره آموزشی را نیز در این زمینه تدریس میکند، میگوید: “شما باید یک متن مختصر و مفید برای گفتن داشته باشید که خلاصهای از داستان شما است.” از این سخنان کوتاه میتوانید در جلسات کاری، صفحات سایت و گردهمآیی با افراد برجسته و مردم استفاده کنید. این متنها در واقع موجب زمینهسازی برای تبلیغ برند شخصی شما میشوند. با تمرکز بر چند نکته کلیدی شروع کنید؛ مثلا این که بهدنبال یک موقعیت جدید هستید و در یک جایگاه خاص، نقاط قوت ارزشمندی دارید و دستاوردهایی داشتهاید.
تعاملات حرفهای خود را افزایش دهید
همانطور که برند شخصی ایدهآل خود را پرورش میدهید، مهم است که بهطور منظم و موثر دایره ارتباطات خود را گسترش دهید. با شرکت در رویدادهای رسمی و غیررسمی، با همتایان و رهبران فکری حوزه کاری خود ارتباط برقرار کنید. هرچه ارتباطات بیشتری برقرار کنید و در طی این ارتباطات، دریافت و ارسال ارزش بیشتری صورت بگیرد، احتمال بیشتری وجود دارد که برند شخصی شما شناخته شود. با توجه به اینکه 85 درصد از تمام مشاغل از طریق شبکهسازی و افزایش ارتباطات توسعه مییابند، شرکت منظم در اینگونه رویدادها به شما کمک میکند نه تنها برند خود را بسازید، بلکه بهطور بالقوه شرایط شغلی خود را نیز ارتقا دهید. اگر در این رویدادها فرصتی برای برقراری ارتباط مستقیم ندارید، از طریق ایمیل یا لینکدین تماس بگیرید تا گفتگو را آغاز کنید.
استراتژی نظرخواهی از دیگران در پرسونال برندینگ
ارسال فرمهای نظرخواهی از طریق ایمیل برای مشتریان فعلی یکی از روشهای مرسوم برای آگاه شدن از زاویه دید دیگران نسبت به موضوعات مختلفی مانند: شخص شما، برند شما، روندهای کسبوکار و حتی محصولات و خدمات است. راه دیگر این است که از طریق شبکههای اجتماعی از مخاطبان خود نظرخواهی کنید. این روش باعث میشود بتوانید در کنار اطلاعات کمی ناشی از ابزارهای تجزیه و تحلیل سایت و عملکردها، اطلاعات کیفی ارزشمندی را بدون صرف هزینه چندان بهدست بیاورید. بررسی این اطلاعات، نکاتی را در اختیار شما قرار میدهد که از دید شخص شما پنهان ماندهاند.
استراتژی های حضور آنلاین در پرسونال برندینگ
یکی از مهمترین جنبهها در نقشه راه پرسونال برندینگ، حضور آنلاین است. بههمین دلیل باید در این زمینه، وقت، پول و انرژی بیشتری را در نظر بگیرید. کسی میخواهد بهتر دیده شود باید جایی حضور داشته باشد که جامعه مخاطبان هدف او حضور دارند. در زمینه مخاطبان آنلاین، مکانهای مورد نظر عبارتند از: سایت، وبلاگ، انجمنهای آنلاین، پیامرسانها و شبکههای اجتماعی گوناگون.
غیر از سایت که یک ضرورت کلی برای پرسونال برندینگ بهشمار میآید (هرچند در مواردی پرسونال برندینگ، بدون آن نیز ممکن است) در مورد شبکههای اجتماعی باید تصمیمگیری کنید. با تحقیق در مورد جامعه مخاطبان هدف و نیز نظرخواهی از شماری از این مخاطبان میتوانید تعدادی از شبکههای اجتماعی را که مخاطبان شما در آنها حضور بیشتری دارند، انتخاب کنید. در ادامه با ویژگیهای برخی از این شبکههای اجتماعی آشنا میشویم.
شبکه اجتماعی اینستاگرام
اگرچه ممکن است اینستاگرام را بهعنوان یک ابزار شغلی و یک شبکه اجتماعی با محوریت مشاغل تصور نکنید، اما میلیونها فریلنسر، مشاغل خانگی، شرکتهای بزرگ و کوچک و صاحبان صنایع در این نرمافزار دارای اکانت هستند و بخشی از مان خود را در طول روز به مشاهده پستها میپردازند. این برنامه همچنین بستری است تا برند حرفهای خود را در قالبی خلاقانه و بصری معرفی کنید و توسعه دهید. اینستاگرام بدون شک یک منبع مفید برای کسانی است که در زمینههای بازاریابی دیجیتال با خلاقیت بالا در حال فعالیت هستند و میتوانند محتواهای مختصر و مفید و جذاب اینستاگرامی را تولید و منتشر کنند.
پلتفرم لینکدین
لینکدین یک شبکه اجتماعی مبتنیبر مشاغل است. اگرچه شاید در ایران میزان بهرهگیری از این شبکه اجتماعی برای کاریابی کمتر از کشورهای دیگر باشد، با این حال بسیاری از رهبران فکری صنایع و علوم مختلف و نیز بیشتر شکرتهای بزرگ و کوچک در این سایت دارای پروفایل و انواع محتوا هستند. لینکدین همچنین بهترین ابزار برای افزایش ارتباطات در زمینههای شغلی است.
پلتفرم توییتر
از توییتر میتوانید برای برجسته کردن برند شخصی، ارائه بخشهایی از داستان برند خود و نمایش مهارتهای خود در قالبت متنهای مرتبط و کوتاه استفاده کنید. همواره بهیاد داشته باشید، توییتهای شما مانند قطعاتی از پازل برند شخصی شما هستند که تصویر کلی این برند را به معرض نمایش میگذارند. برای توسعه برند شخصی همچنین از قابلیتهای بازتوییت داستانهای برندهای برتر و نظرات رهبران فکری حوزه کار و تخصص خود استفاده کنید.
دیگر پلتفرمهای شبکههای اجتماعی
علاوه بر لینکدین، اینستاگرام و توییتر، پلتفرمهای دیگری نیز وجود دارند که ممکن است بخواهید از آنها برای توسعه و تبلیغ برند شخصی خود استفاده کنید. برای مثال، یوتیوب برترین شبکه اجتماعی برای آپلود محتواهای ویدئویی برند شما است که میتواند از انواع موشنگرافی، فیلمهای تبلیغ و معرفی برند یا فایل ویدئویی مصاحبه و سخنرانی باشد. تیک تاک یک شبکه اجتماعی دیگر و جوانپسند با ویژگیهای خلاقانه است که برای برخی از مشاغل مناسب است. اسنپ چت نیز شبکه مناسبی برای برندهایی است که بخش اعظم مخاطبان آن را جوانان تشکیل میدهند.
با استراتژی های پرسونال برندینگ سقف پرواز برند را افزایش دهید
موفقیت در پرسونال برندینگ کاری دشوار با فرآیندی بهیادماندنی و شیرین است. وقت یاد کردن از دشواریها و زمانی که هنوز نتوانسته توجه دیگران را به برند خود جلب کنید همواره به یاد داشته باشید که شما در دامنه کوهی بلند ایستادهاید. کوهی که قله آن، همان جایگاهی است که میتوانید آن را بهدست آورید و اگر خیلی زود دلسرد شوید، چشمانداز قله را از دست خواهید داد. استراتژی های پرسونال برندینگ همچون نقشه مسیرهای رو به قله هستند که کار شما را آسان میکنند. همچنین با استفاده از این استراتژیها در مدت زمانی طولانی میتوانید سقف پرواز خود را افزایش دهید و جایگاهی بلندتر از آنچه تصور داشتید را بهدست آورید.