تکنیک های پرسونال برندینگ | با این تکنیکها شهرت و اعتبار را در آغوش بگیرید
خرداد 20, 1402استراتژی های پرسونال برندینگ | چگونه خود را بهعنوان یک برند معرفی کنیم؟
خرداد 20, 1402قوانین طلایی پرسونال برندینگ | قوانینی که برند شخصی شما را در مرکز توجه قرار میدهند
قوانین طلایی پرسونال برندینگ؛ راهنمای ایجاد برند شخصی
پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی یک رویکرد ویژه و موثر در بازاریابی است که در آن فرد تجربه، محبوبیت، دانش و تخصصی منحصربهفرد را از طریق نوعی از فعالیت برندینگ به دیگران نشان میدهد. پرسونال برندینگ به افراد دارای کسبوکار فردی و نیز به شرکتهای کوچک و بزرگ کمک میکند تا در بین رقبا برجسته و متمایز شوند و بتوانند بیشترین اقتدار و نفوذ را در حوزه کاری خود داشته باشند. اما اقدامات ما برای پرسونال برندینگ، چگونه موفق خواهند بود؟ برای دستیابی به این موفقیت، قوانینی وجود دارد که ما به آنها قوانین طلایی پرسونال برندینگ میگوییم. در این مطلب با این قوانین آشنا میشویم.
چرا به قوانین طلایی پرسونال برندینگ نیاز داریم؟
از یک زاویه دید گسترده میتوان بگوییم تقریبا هرکسی برای خودش یک برند شخصی دارد. این برند همان تصویری است که ما با حرفها، اقدامات و نشانههایی که از خود بهجا میگذاریم در ذهن دیگران ایجاد کردهایم. اما چند درصد از این برندهای شخصی تاثیرگذار هستند؟ چند درصد باعث شهرت بیشتر صاحبان آنها شدهاند؟ چگونه میتوانیم کاری کنیم که به یک الگو در یک حوزه خاص مبدل شویم؟ و چگونه میتوانیم از مزایای برندسازی شخصی بهره ببریم؟ قوانین طلایی پرسونال برندینگ همان موضوعات و نکات کلیدی هستند که در صورت رعایت آنها میتوانیم یک برند شخصی جذاب و تاثیرگذار ایجاد کنیم. یک برند شخصی که برای توسعه فعالیتهای حرفهای ما ابزاری بسیار کاربردی است.
آشنایی با قوانین طلایی پرسونال برندینگ
هرکسی که در دنیای اینترنت و خارج از آن توانسته باشد یک برند شخصی موفق و صاحب شهرت با مخاطبان بسیار ایجاد کند، میتوانید تجارب کلیدی خود را در قالب قانونها و راهکارهایی موثر در برندسازی شخصی به ما انتقال دهد. با این حال ما در این مطلب از مقالات معتبر منتشر شده در سایتها و رسانههایی چون فوربس و corporate edge و businessesgrow بهره گرفتهایم تا قوانینی را مطرح کنیم که از تجارب برترین کارشناسان کسبوکار و بازاریابی ریشه گرفتهاند. در ادامه با این قوانین آشنا میشویم.
قانون طلایی “تمرکز پیام” در پرسونال برندینگ
شاید شما هم این ضربالمثل را شنیده باشید که میگوید: دوست همهکس، دوست هیچکس نیست! مشابه همین مساله در پرسونال برندینگ نیز اهمیت و مصداق دارد. شما نمیتوانید همهچیز و برای همهکس باشید. زیرا در این صورت دیگر برند شخصی شما نه تنها کارایی، بلکه جذابیت خود را از دست میدهد. یکی از دلایل این امر این است که مردم از افرادی که تصور میکنند همهچیز را میدانند و افرادی که خود را در همه زمینهها متخصص عنوان میکنند خوششان نمیآید.
کوپر هریس، بنیانگذار و مدیر عامل کلیکلی (Klickly)، میگوید: تصمیم بگیرید پیام کلیدی شما چیست و به آن پایبند باشید. برند شخصی او طی سالهای اخیر دستخوش تغییری چشمگیر شده است. او جلوه این برند را از یک بازیگر زن شاغل به یک یک کارآفرین فناوری تغییر داده است. رمز موفقیت او در این کار، تمرکز بر یک پیام (تخصص، کار یا مهارت) در یک زمان، مدیریت کرده است. متمرکز نگهداشتن پیام برند مزایای گوناگونی که دارد که برخی از آنها را با هم مرور میکنیم:
- تنها از طریق متمرکز نگه داشتن پیام برند است که میتوانید مخاطبان هدف را مشخص کنید
- با متمرکز کردن پیام برند است که میدانید در چه حوزههایی باید محتوا تولید کنید
- با متمرکز کردن پیام برند، دیگران میتوانند این پیام را بهخاطر بسپارند و آن را با دیگران در میان بگذارند
اصالت و اعتبار از مهمترین قوانین طلایی پرسونال برندینگ
دو قانون اصالت و اعتبار از دیگر قوانین طلایی موفقیت در پرسونال برندینگ هستند که با هم و با قوانین دیگر ارتباط دارند. از یک طرف، اگر شما نتوانید از دیگر برندهای شخصی متمایز شوید و سبک خود را ایجاد کنید، مثل یک کپی در میان هزاران کپی دیگر خواهید بود که هیچکدام، خاص و اصل نیستند یا دست کم اینطور بهنظر نمیرسند. از سوی دیگر بدون رعایت اصل صداقت، جایی برای اعتبار و نیز اصالت وجود نخواهد داشت. این صداقت باید در تمامی زمینهها باشد. هم در زمان تعریف داستان زندگی شخصی خودتان، هم در زمان ارائه اسناد مدارک مهارتی و تحصیلی و مجوزهای کسبوکار هم در زمانی میخواهید موعدی را برای ارائه محصول، خدمت یا انجام یک پروژه کاری تعیین کنید. بنابراین تعهد کاری نیز ضمانتی برای اعتبار شما خواهد بود.
ویلیام هریس، کارشناس تبلیغات فیسبوک در Elumynt توضیح داد: “اصیل باشید. این ویژکی مدیریت برند شخصی شما را بهصورت روزانه بسیار آسانتر میکند.” برند شخصی شما باید یک فیلتر روزانه آسان باشد که با استفاده از آن محتوا ایجاد کنید و با آن به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید. جاستین وو، بنیانگذار CoinStats نیز میگوید: «پیش از راهاندازی یک برند شخصی، در صنعت، مهارت یا حوزه کسبوکار خود استاد باشید. سپس محتوای شما به تقویت برند شخصی شما کمک خواهد کرد.”
فرم محتوا و کانال انتشار آن را با دقت انتخاب کنید
محتوا باعث توسعه برند شخصی میشود و انتخاب نوع محتوایی که تولید میکنید یک تصمیم بزرگ است. نکته اصلی این است که محتوا باید بهنوعی باشد که شما آن را دوست دارید زیرا اگر آن را دوست نداشته باشید، بهزودی آن را رها خواهید کرد و این یعنی سردرگمی و حتی مرگ برند شخصی. برخی از مشاوران برندسازی شخصی توصیه میکنند که از همه انواع محتوا برای برندسازی استفاده کنید. اما تنوع در نوع محتوا نباید باعث از همگسیختگی در سبک سایت، سبک اقدامات بازاریابی و نیز سبک برند شود. این موضوع در مورد تنوع کانالهایی ارتباط با مخاطب و کانالهای بازاریابی از طریق برندسازی شخصی صدق میکند و شما نمیتوانید در همهجا حضور موفق باشید.
فراموش نکنید؛ همهچیز بخشی از برند شخصی شما میشود
یکی از دشواریهای برندسازی شخصی در این است که برند شخصی، نه فقط بخشهایی از خودتان که میخواهید دیده شود، بلکه هرآن چیزی را از شما که دیدهشدنی باشد در معرض توجه دیگران قرار میدهد. در بخش بایو توییتر شاید با این جمله برخورد کرده باشید که میگوید: “توئیتها متعلق به من هستند و سیاستهای شرکت را منعکس نمیکنند. “در واقع این جمله در حوزه برندسازی شخصی خندهدار و کاملا غلط است. بهمحض آغاز فعالیت پرسونال برندینگ، همهچیز به هم مربوط میشوند. بنابراین اگر عکسی از کوهنوردی، مهمانی تولد، جمع دوستان یا مطلبی درباره لاغری و تناسب اندام منتشر میکنید، آگاه باشید که این هم به بخشی از هویت، داستان و پیام برند شخصی شما تبدیل میشود.
داستانگویی؛ از قوانین موثر در پرسونال برندینگ
اگر برند شخصی شما داستانی را تعریف نمیکند، نیمی از مخاطبان بالقوه خود را از دست دادهاید. آلن گانت، مدیر ارشد استراتژی Skyword و نویسنده کتاب The Creative Curve این موضوع را به بهترین وجه توضیح داده است: “موثرترین استراتژی برندسازی شخصی در دنیای امروز، ایجاد یک روایت واقعی از خودتان است.” درواقع فریادزدن نام برند در شبکههای اجتماعی هم هیچ بازتاب دلپذیری برای شما نخواهد داشت، مگر آنکه بتوانید داستان یا داستانهای برند خود را برای دیگران تعریف کنید.
برای مثال یک روانشناس میتواند ابتدا داستانهایی را از سائل شغلی خودش و نیز تجربیات برخی از بیماران خود با مخاطبان در میان بگذارد و بعد از مدتی با گردآوری همین نوشتهها و افزودن بر آنها کتابی منتشر کند که به احتمال قوی پرفروش خواهد بود. بنابراین داستان برند شخصی یکی از بهترین ابزارها برای جذب مخاطبان بیشتر است. برخی از راهکارهای ایجاد داستان پیرامون برند شخصی را با هم مرور میکنیم:
- نوشتن یک داستان کوتاه موثر که از کودکی شما و علائقتان شروع میشود و به برخی از شکستهای شما میپردازد و در پایان با موفقیتهای حرفهای شما و راه پیش رو خاتمه مییابد
- ایجاد یک کانال برای انتشار محتوای ویدئویی و نشان دادن جنبههایی از کار و زندگی
- ایجاد ارتباط آنلاین با ویدئو از طریق نرمافزارهایی مانند اینستاگرام
- ارتباط شخصیسازیشده از طریق ارسال محتوای صوتی، متنی یا ویدئویی برای مخاطبان
- ارتباط مداوم با مخاطبان هدف و ارائه بخشهایی از داستان برند در هر گفتگو بهعنوان تجربه شخصی تخصصی و راهکار موثر برای مخاطب
ثابت قدم باشید
از دیگر قوانین پرسونال برندینگ میتوان به ثبات قدم اشاره کرد با تمرکز در پیام و تعهد به وعدههای برند در ارتباط است. هرگز از برنامهای که دارید فقط به این خاطر که در کوتاهمدت از آن جواب نگرفتهاید دست نکشید. حتی اگر در حال حاضر از اینکه در مرکز توجه نیستید، حس خوبی نداشته باشید. فیونا یونگ، مدیر و مربی در شرکت ICF ACC مینویسد: “اطمینان حاصل کنید که وعده برند شخصی شما، چه آنلاین و چه آفلاین، ثابت میماند” و سپس میگوید: “شما باید در ارتباطات، جاذبهها و ظاهر خود ثبات داشته باشید. ناسازگاریهای کوچک و بیثباتی میتواند اثربخشی برند شخصی شما را کاهش دهد.”
آمادگی برای شکست
تحمل شکست دشوار است، بهویژه در پرسونال برندینگ. همه ما بهطور کلی میخواهیم از شکست خوردن پیشگیری و دوری کنیم؛ این طبیعت انسان است. با این حال، برای داشتن یک برند شخصی که بالاتر از بقیه باشد، باید آماده چندبار زمین خوردن باشید. والت دیزنی اغلب وقتی از اولین تلاشهای ناموفق خود برای ایجاد یک برند انیمیشن یاد میکرد، میگفت: “من فکر میکنم مهم است که در جوانی یک شکست سخت را تجربه کنید. من از این شکستها چیزهای زیادی آموختم. شکست باعث میشود بهنوعی آگاه شوید که چه اتفاقی ممکن است برای شما بیفتد و آنچه ممکن است اتفاق بیفتد هرگز به اندازه تلاش نکردن ترسناک نیست.” بنابراین بهیاد داشته باشید که بهترین برندها همیشه از آزمون و خطای مکرر، اشتباهات و شکستها ناشی میشوند و نه از کمال آنی.
تاثیر مثبت ایجاد کنید
بعد از اینکه برند شخصی خود را در یک دوره زمانی توسعه دادید، دو راه برای ادامه کار وجود دارد؛ از روی شانههای کسانی که به شما کمک کردهاند بالا بروید و یک پشت پا هم نثارشان کنید و یا یک جامعه قوی از افراد و شبکه پرشمار از کسانی بسازید که با شما همکاری داشتهاند.
جیکوب شویرتز، رئیس مشارکتهای اجتماعی در WeWork، که با بسیاری از اینفلوئنسرهای برتر جهان، از جمله شخصیت گریم، میشل فان، کار کرده است، میگوید: “مهم نیست شغل فعلی شما چیست، در هر زمان روی چه پروژهای کار میکنید یا چه اولویتهایی دارید، همیشه این را در نظر داشته باشید که شما همان برند خودتان هستید و این برند ماحصل تاثیری است که بر دیگران میگذارید. همچنین به یاد داشته باشید که تنها چیزی که ما داریم اعتبار خودمان است و این نیز برند ماست، پس برای یکدیگر عالی باشید!” حفظ نگرش مثبت و کمک به دیگران فقط به رشد سالم برند شما در بلندمدت کمک میکند.
ارائه بینش در کنار اطلاعات؛ از دیگر قوانین طلایی پرسونال برندینگ
یکی از راهکارهای پیشبینی در مورد موفقیت یک برند شخصی این است که با بررسی فعالیتهای برند شخصی در سایت و شبکههای اجتماعی به این نکته دقت کنید که این برند آیا اطلاعات را منتقل میکند و یا بینش را ایجاد میکند. این دقیقا مشابه نتیجهگیری از همان ضربالمثلی است که میگوید: جای این که به مردم ماهی بدهید، به آنها ماهیگیری یاد بدهید.
اطلاعات بهسادگی از طریق محتوا قابل انتقال هستند، اما نتیجه این انباشت دادهها در ذهن مخاطب چه خواهد بود؟ اگر شما ندانید هدف شما از پرسونال برندینگ چیست، در این زمینه نیز هیچ استراتژی مشخصی نخواهید داشت. شما از طریق انتخابهای مشخص از میان اخبار برند و کسبوکار و نیز ارائه برخی از اطلاعات و نکات کلیدی باید بینشی را در مخاطب ایجاد کنید که هم برای زندگی و کار مخاطبان شما مفید باشد و هم شما را بهعنوان فردی متخصص با یک سبک کار ویژه و ایدههای نوآورانه و متهورانه معرفی میکند و البته واقعبینی را هرگز از یاد نبرید. زیرا شما قرار است به وعدههای کاری خود نیز عمل کنید.
قوانین طلایی دیگر موفقیت در پرسونال برندینگ را جستجو کنید
موفقیت چه در پرسونال برندینگ و چه در دیگر عرصههای کار و زندگی فقط یک استراتژی و فرمول ندارد. قوانین طلایی موفقیت در پرسونال برندینگ نیز همواره تکامل و ازدیاد هستند. از دیگر قوانین طلایی موفقیت در برندسازی شخصی میتوان از توجه به معیارهای کیفی در کنار معیارهای کمی اشاره کرد. زیرا آنچه نرمافزارهای تجزیهوتحلیل سایت و شبکههای اجتماعی به ما میگویند فقط بخشی از واقعیت را در اختیار ما قرار میدهد و باید به نظرات و پیشنهادات خود مخاطبان نیز بههمان اندازه دقت کنیم. با استفاده از خدمات مشاوره شرکتهای معتبر فعال در این زمینه و نیز مشورت با برندهای شخصی موفق نیز میتوانید به فهرست قوانین موفقیت در پرسونال برندینگ، چند مورد دیگر اضافه کنید.