پرسونال برندینگ | معرفی 10 اصل که برای برندسازی شخصی در 2022 کارساز است
خرداد 17, 1402کتاب های پرسونال برندینگ | کتابهایی برای توسعه اصولی یک برند شخصی در کسبوکارها
خرداد 17, 1402ایده های پرسونال برندینگ | معرفی ده ایده جذاب برای ایجاد برند شخصی
پرسونال برندینگ؛ برندسازی شخصی
در هزاره سوم که هر کسبوکاری حداقل ده رقیب قویتر از خود دارد، موفق بودن در بازار نمیتواند بدون ایجاد یک پرسونای کامل از خود دوام چندانی داشته باشد. در همین اوضاع، هستند افرادی که توانستهاند به وسیله پرسونال برندینگ یا همان برندسازی شخصی پلههای ترقی را یکی پس از دیگر طی کنند به طوری که هیچ بحران مالی و اقتصادی نمیتواند کسبوکارشان را مختل کند. راز آنها نه در پشتوانه مالی است و نه در شانس و اقبالشان، این افراد فقط و فقط توانستهاند تصویری از خود ایجاد کنند تا همه به آنها اعتماد کامل داشته باشند. در این مطلب شما را با بهترین ایده های پرسونال برندینگ آشنا خواهیم کرد.
منظور از پرسونال برندینگ چیست
پرسونال برندینگ همان حلقه مفقوده بسیاری از افراد و کسبوکارهایی است که با بیتوجهی به آن رفته رفته از تعداد مشتریان و میزان فروششان کاسته میشود. درست مانند برندسازی محصول، برندسازی شخصی نیز که به قدرت نرم از آن یاد میشود به راحتی میتواند میزان درآمد و موفقیت در کسبوکارتان رونق بدهد. پرسونال برندینگ به تمامی تعریفها و خاطرات مشتریان و اطرافیان از شما مرتبط است که نوع نگاه دیگران نسبت به خودتان را شکل میدهد. با پرسونال برندینگ میتوانید جایگاه اجتماعی بهتری داشته باشید، مهارتهای خود را به درستی به دیگران نشان دهید، با کمترین تلاش بیشترین نتیجه مثبت را بگیرید و در پایان زندگی شخصی و کاری مفیدتری داشته باشید.
اما ایجاد پرسونال برندینگ چیزی نیست که بتوانید یک شبِ از پس آن برآیید، همانطور که افراد کم کم با یک برند و یک محصول آشنا میشوند، شما نیز باید به آنها فرصت دهید تا خودِ اصلیتان را کشف کنند، و بدون هیچ اجباری – و تنها به خاطر موفق بودنتان – شما را دنبال کنند. در این راستا، استفاده از ایده های پرسونال برندینگ به شما کمک میکنند تا این مسیر را هرچه سریعتر طی کنید و از فواید داشتن یک برند شخصی سود ببرید.
ایده های پرسونال برندینگ
توسعه پرسونال برندینگ نیازمند زمان زیادی است، به خصوص هنگامی که فاقد کانالهای ارتباطی آنلاین مانند وبسایت و شبکههای اجتماعی باشید. چه بخواهید محصولات یا خدماتی را از طریق خود (اینفلوئنسر) بفروشید و چه بخواهید خود را به کارفرمایان بزرگ معرفی کنید، برند شخصی شما باید حرفهای، شفاف و از همه مهمتر راستگو باشد.
اگر قصد دارید در دنیای آنلاین امروزی جدی گرفته شوید، باید همین حالا به فکر ایجاد یا گسترش پرسونال برندینگ باشید. خبر خوب این است که شما تنها کسی نیستید که حالا به فکر ایجاد برندسازی شخصی هستید. یادتان باشد برای موفقیت هیچگاه دیر نیست، ایده های پرسونال برندینگ که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت به شما کمک میکنند مانند یه برند معروف در صنف خود بدرخشید.
یک لوگو با یک رنگ انتخاب کنید
از ابتداییترین ایده های پرسونال برندینگ این است که برای خود یک لوگو و یک رنگ خاص در نظر بگیرید که همه اجزای برند را – از سربرگ گرفته تا مُهر و قالب وبسایت – شامل شود. برای انجام این کار لازم نیست یک لوگوی حرفهای طراحی کنید؛ همین که به نمادها، رنگها و تصاویری که هویت شخصی شما را نمایان میکنند اهمیت بدهید و از آنها استفاده کنید کافی است. با ایجاد چنین تم یک دستی، خریداران و مشتریان شما احساس میکنند با یک شخصی – یا بهتر است بگوییم با یک برندی طرف هستند که تمام اجزای آن با هم متحد میباشند.
پس از اینکه لوگو و رنگ مورد علاقه خودتان را انتخاب کردید، از آن در جاهای مختلف وبسایت و شبکههای اجتماعی خود استفاده کنید. از آیکون لودینگ وبسایت گرفته تا واترمارک عکسهایی که در اینستاگرام، پینترست و غیره بارگذاری میکنید، همگی باید لوگو شما را داشته باشند.
در وبسایت خود همه چیز را مرتب نگه دارید
مهم نیست چه سبکی را برای تم یا قالب وبسایت خود انتخاب میکنید، فقط باید به این مسئله توجه داشته باشید که افراد با وبسایتهای شلوغ رابطه خوبی ندارند و این موضوع به شخصیسازی برندتان صدمه میزند. یکی از ایده های پرسونال برندینگ این است که به فکر زمان ارزشمند مخاطبان خود باشید. از اینرو، فروشگاه وبسایت را در جای خود بگذارید، مطالب بلاگی را در یک صفحه مجزا و سایر امکانات را به همین ترتیب سازماندهی کنید.
از طرف دیگر پرسونال برندینگ آنلاین شما باید در عین حال منحصر به فرد باشد و افراد را تشویق به ماندن در صفحات مختلف کند که همه اینها زمانی امکانپذیر خواهند بود که شما تمام اجزا را مرتب نگه دارید. به جای نوشتن، از آیکونهای تصویری استفاده کنید، برای لود شدن سریعتر وبسایت از قالبهای سبکتر استفاده کنید و در فرم نظرسنجی آنلاین سوالاتی درباره با چگونگی عملکرد وبسایت بپرسید تا در صورت وجود مشکل آن را سریعا رفع کنید.
در وبسایت خود همه چیز را ساده جلوه بدهید
مهم نیست که چقدر اطلاعات میخواهید در وبسایت خود به اشتراک بگذارید، باید به این نکته توجه داشته باشید که همه چیز را ساده – بدون ایجاد کمترین آلودگی تصویری – به مخاطب برسانید. ساده نگه داشتن و مرتب کردن وبسایت دو رکن اساسی متفاوت از همدیگر هستند که نقطه مشترک آنها یک چیز است؛ تبدیل کردن مخاطب به مشتری دائم و وفادار.
برخی از وبسایتهای موفق شخصی به خوبی نشان میدهند که چگونه میتوان از یک وبسایتِ ساده و در عین حال جذاب در افزایش قدرت پرسونال برندینگ استفاده کرد. صفحه اول یا لندینگ باید طراحی سادهای داشته باشد و به صورت خلاصه بتواند هر آنچه را که در چنته دارید به رخ مخاطب بکشد.
استفاده از لینکهای برندد
یکی دیگر از ایده های پرسونال برندینگ که به تازگی بسیار مورد توجه قرار گرفته استفاده از لینکهای برندد (Branded Links) به جای لینکهای عمومی است. لینکهای برندد را قبلا در قالب لینکهای کوتاه شده مانند short.ly/5467ik یا goog.le میشناختیم که اصلا پیام خاصی را به مخاطب انتقال نمیدهند. اما به تازگی در شبکههای اجتماعی که با محدودیت تعداد کلمات تایپی مواجه هستیم مانند توئیتر، از لینکهای برند شده استفاده کنیم مانند MyCompany.is/Great که این لینکها به مرور زمان باعث ایجاد ثبات و اعتماد میشود.
استفاده از لینکهای برندد کار بسیار حرفهای به نظر میرسد که حتی برای مخاطبان هم جالب خواهد بود. تحقیقات نشان میدهد که استفاده از این نوع لینکها 39 درصد افزایش نرخ کلیک کردن را به همراه دارند. حتی اگر بتوانید نیمی از مخاطبین جدیدی را که از طریق این ایده پرسونال برندینگ به خود نزدیک کردهاید نگه دارید، در آینده نه چندان دور شاهد رشد کسبوکار و برند خود خواهید شد. پس به جای استفاده از لینکهای کوتاه شده عمومی (مانند buff.ly) مانند یک حرفهای از لینکهایی استفاده کنید که پیام شما را به مخاطبان میرسانند.
تصاویر خود را شخصیسازی کنید
یک ضربالمثل قدیمی وجود دارد که میگوید تقلید صادقانهترین شکل چاپلوسی است، اما این روش هیچ جایگاهی در پرسونال برندینگ ندارد. مهمترین چیزی که در مورد پرسونال برندینگ خود باید به خاطر بسپارید این است قرار است شخصی باشد؛ یعنی مانند آن وجود نداشته باشد. یکی دیگر از ایده های پرسونال برندینگ این است که هرگز از عکسهای استوک و آماده استفاده نکنید. همچنین اگر به دنبال برندسازی هستید، پست کردن عکس از خودتان را هم نباید فراموش کنید. ایجاد تصاویر منحصربفرد به بیان داستان برند شما کمک زیادی میکند.
برخی از افراد موفق در دنیای مجازی تنها به واسطه عکسها و تصاویر زیبا توانستهاند پرسونال برندینگ خود را گسترش دهند. منظور از عکس زیبا این نیست که حتما باید از بهترین دوربین عکاسی استفاده کنید یا بهترین لباسها را بپوشید؛ همین که بتوانید به بیان داستان کمک کنید و احساسات خودتان را به مخاطب القا کنید کافی است.
صدای برند خود را پیدا کنید
یکی دیگر از ایده های پرسونال برندینگ پیدا کردن صدای خود و یادگیری نحوه استفاده از آن برای ایجاد یک برند شخصی موفق است. چه از طریق نوشتن و چه از طریق تصاویر، شما باید تصمیم بگیرید که از دید مخاطبین به چه شکل دیده شوید؛ در حالی که برخی افراد به شما میگویند خودتان باشید، توصیه ما این است که بهترین خودتان باشید تا به هدف خاص خود برسید.
منظور از صدای برند این است که اگر قصد دارید با مخاطبین خود بیپرده باشید، بایستی از همان ابتدا در طرز نوشتن و عکسهای منتشر شده آن را نمایش دهید. یا اگر به المان خاصی علاقه دارید، بهتر است از آن در جای جای برند خود استفاده کنید تا مخاطبین شما در هر جای دنیا که شما را دیدند یاد المان یا صدای برند شما بیافتند. این بهترین کاری است که میتوانید برای ایجاد پرسونال برندینگ خود انجام دهید.
بگذارید تواناییهایتان به جای خودتان صحبت کنند
به عنوان یک شخصی که پرسونال برندینگ قوی دارد باید اجازه دهید تواناییهایتان سخنگو شما باشند. هرچیزی که میخواهید با برند شخصیتان تبلیغ کنید، باید آن را به روشی واضح و مختصر نشان دهید. مخاطبین شما نباید حدس بزنند که شما در چه زمینهای فعالیت میکنید یا هدف وبسایت یا صفحات اجتماعی شما چیست. این موضوع باید در همان چند ثانیه اول (گلدن تایم) بازدید از سایت شما مشخص شود. برای مثال، به جای اینکه بنویسید من معمار هستم، من تحصیلات عالیه دارم، من به شغل خودم عشق میورزم، خیلی راحت با چند جمله جذاب و مختصر میتوانید پیام خود را واضح به مخاطب برسانید.
خودتان را از بقیه جدا کنید
عمدتا اغلب ما این اشتباه را مرتکب میشویم که به جای اینکه حقیقت را به مخاطبین خود بگوییم، آنچه را که آنها دوست دارند بشنوند، میگوییم. این موضوع زمانی هم که شما در تلاش ایجاد پرسونال برندینگ هستید، صادق است. ممکن است تا الان به دلایل مختلفی از برجسته شدن میترسیدید و از الگوهای تکراری و وامگرفته شده استفاده میکردید. اما در پرسونال برندینگ جایی برای ترسیدن وجود ندارد.
با نگاهی به صفحات اجتماعی پرمخاطب به این قضیه پی خواهید برد که افراد موفق هیچگاه از دیگران تقلید نکردهاند، فقط در برخی موارد از آنها الگو گرفتهاند. برای اینکه خودتان را از بقیه جدا کنید، بهترین راه این است که ابتدا خودتان را بشناسید و شالوده پرسونال برندینگ خودتان را بر اساس آن بچینید. برای مثال، هیچ دو اینفلوئنسر موفقی در صنعت گردشگری پیدا نخواهید کرد که مشابه هم کار کنند؛ هر شخص زاویه دید خود را دارد و مسائل را از دید خود با مخاطبین به اشتراک میگذارد.
با مخاطبین خود روراست باشید
اگرچه ممکن است نخواهید تاریکترین رازهای زندگی خود را برای همه مردم جهان فاش کنید، اما قطعا دوست دارید با مخاطبین خود ارتباط سازندهای برقرار کنید. مخاطبین شما بسته به صنفی که در آن فعالیت میکنید از افراد معمولی جامعه تا مدیران شرکتهای معتبر جهان را شامل میشوند. یکی دیگر از ایده های پرسونال برندینگ این است که با مخاطبین خود راحت و روراست باشید. مردم با افرادی که بدون پرده از مشکلات و نقطه ضعفهای خود حرف میزنند بهتر ارتباط برقرار میکنند.
مهم نیست تعداد مخاطبین شما در حال حاضر چقدر است، مهم این است که چگونه با آنها ارتباط برقرار میکنید. روراست بودن و وفادار بودن به خودتان فقط در دراز مدت به موفقیت شما کمک میکند. برای مثال، مولی موگرن، یکی از شناخته شدهترین نویسندههایی که به بسیاری از افراد برای گسترش پرسونال برندینگ کمک کرده است، در صفحه اول وبسایت خود با فونت بزرگی نوشته است که: من از خیلی چیزها در دنیا میترسم. همین جمله به نظر ساده میتواند طیف وسیعی از افراد را به مخاطبین شما تبدیل کند.
متنوع و منحصر به فرد باشید
ممکن است فکر کنید هنگام ایجاد یک برند شخصی فقط میتوانید روی یک موضوع تمرکز کنید. علایق شما از جمع کردن تمبر تا پختن غذاهای خوشمزه و کم کالری متفاوت هستند و دقیقا همین نکته است که شما را به یک فرد خاص تبدیل کرده است. علایق متنوع شما بخشی از چیزی هستند که شما را منحصر به فرد کرده است. ایده های پرسونال برندینگ را با این موضوع به پایان میرسانیم که به احتمال زیاد میتوانید راهی پیدا کنید تا علایق متنوع خود را به نحوی به برند شخصی خود اضافه کنید.
با برندسازی شخصی به خود و دیگران احترام میگذارید
در این مطلب شما را با ایده های پرسونال برندینگ آشنا کردیم که ممکن است با برخی از آنها آشنا بوده باشید. اما مرور این نکات برای ایجاد پرسونال برندینگ خالی از لطف نیست. در حین ایجاد برند – در هر صنف و زمینهای که علاقمند هستید یا دانش کافی دارید – به قانون 80/20 توجه کنید. این قانون به شما میگوید که در هر پست اعم از نوشتاری، تصویری یا ویدیویی بایستی 80 درصد را به اطلاعات منحصربفرد اختصاص بدهید و تنها 20 درصد را برای جلب نظر و ترغیب کردن مخاطب برای خرید یا هر چیز دیگری کنار بگذارید. اگر از این قانون نانوشته پیروی نکنید، رفته رفته با افت مخاطب روبهرو خواهید شد.