چگونه متن تبلیغاتی عالی بنویسیم؟
اردیبهشت 17, 1402ایده های پرسونال برندینگ | معرفی ده ایده جذاب برای ایجاد برند شخصی
اردیبهشت 17, 1402پرسونال برندینگ | معرفی 10 اصل که برای برندسازی شخصی در 2022 کارساز است
برندسازی شخصی در هزاره سوم
پرسونال برندینگ (Personal Branding) به معنای ایجاد یک برند حول یک شخص به جای یک نهاد تجاری است. برندسازی شخصی یا همان پرسونال برندینگ برای کمک به پیشرفت شغلی افراد با قرار دادن آنها به عنوان یک متخصص در یک صنف یا صنعت استفاده میشود. با توسعه برند شخصی خود، میتوانید دنبال کنندگان اجتماعی خود را افزایش دهید، فرصتهای بهتری کسب کنید و میزان فروش محصول یا خدمات خود را افزایش دهید. ایجاد برندسازی شخصی چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد، و شما نیاز به برنامهریزی دقیق و صرف ماهها کار و تلاش بیوقفه دارید. در این مطلب به شما کمک میکنیم تا خودتان تبدیل به یک برند شوید.
چرا باید به فکر ایجاد پرسونال برندینگ باشیم
برندسازی شخصی مهم است چرا که به شما اعتبار افزودهای میبخشد. با ایجاد پرسونال برندینگ به افراد بیشتری اجازه میدهید تا بدانند شما کی هستید و چگونه ارزش افزوده ایجاد میکنید. در همین همهگیری ویروس کرونا، آن دسته از افرادی که به روی برندسازی شخصی خود کار کردهاند، کمترین ضربه را متحمل شدند. آنها به مردم یا حداقل دنبالکنندگان خود این اطمینان را دادهاند تا هیچگاه تنها نماند و بتوانند از راههای مختلف به کسب درآمد بپردازند.
با پرسونال برندینگ قوی به دیگران نشان میدهید که فرد پرنفوذی هستید به طوری که تاثیرگذارتر از شما وجود ندارد! این موضوع باعث میشود فرصتهای بهتری در معاملات تجاری ایجاد کنید (دست بالا را داشته باشید) و برای خودتان یا شرکتی که کار میکنید تولید ثروت کنید. در نتیجه برندسازی شخصی، روشی ایدهآل برای متمایز کردن خود از دیگران در زمینه کاری است.
چگونه میتوان پرسونال برندینگ خود را بهبود بخشید
همانطور که گفتیم، برندسازی شخصی یک شبه بدست نمیآید، هنگامی که کار به روی برندسازی شخصی خود را شروع کردید، دریافت بازخوردها و همسو کردن بیانیه برندسازی با پرسونال برندینگ به شما کمک خواهند کرد. بیانیه برندینگ همان چند جمله کلیدی است که باید از همان ابتدا آن را سرلوحه تمامی کارهای خود قرار دهید. (مثال: من یک مربی بدنسازی هستم که مورد اعتماد باشگاههای سطح شهر و افرادی که نیاز به مربی خصوصی هستند، هستم. من به آنها کمک میکنم تا با صرف کمترین هزینه و زمان به تناسب اندام مناسب خود دست یابند.)
همانطور که در مثال بالا دیدید، برندسازی شخصی تنها برای افرادی که در بخش فروش محصولات مشغول هستند نیست، هر کسی با هر مهارتی که دارد میتواند به بهترین صنف خود تبدیل شود. در ادامه به چند نکته اشاره کردهایم تا بتوانید در این مسیر موفق باشید.
- ابتدا تحقیق کنید، سپس بیانیه برندسازی خود را ایجاد کنید: در این مرحله باید مخاطبین خود را تعریف کنید و رقبایی که ممکن است در سر راه شما باشند را بررسی کنید
- یک استراتژی برندسازی شخصی بسازید: برای ایجاد تعامل با مخاطبین خود برنامهریزی کنید و برای آینده نه چندان دور خود (مثلا دو ماه، هشت ماه، یا دو ساله) اهدافی را تعریف کنید
- تعامل با برند شخصی خود را واکاوی کنید: مشارکت مثبت را ترویج دهید و برای اظهارات منفی برنامه عملی داشته باشید
- پرسونال برندینگ خود را توسعه دهید: درباره هدف خود برای به اشتراکگذاشتن برند شخصیتان از طریق رسانههای اجتماعی، شبکهها و سایر روشها بگویید. وبلاگنویسی (Blogging)، پادکست و سایر روشها را امتحان کنید و ببینید در کدام پلتفرم بهتر میتوانید برند شخصی خود را تبلیغ کنید تا بیشترین مخاطب را از آن خود کنید
- موفقیتهای خود را جدی بگیرید: با اندازهگیری شاخص عملکرد (KPI) به این موضوع پی ببرید که در مسیری درستی افتادهاید
در چه مواقعی پرسونال برندینگ جواب نخواهد داد
برندسازی شخصی کار اصلا سادهای نیست. اگر زمان کافی و انرژی لازم را ندارید هرگز سراغ آن نروید. دریافت بازخوردهای منفی به صورت آنلان – حتی اگر برنامه منسجمی هم داشته باشید – میتواند شما را زمین بزند. ممکن است گاهی اوقات آرزو کنید که به زندگی گذشته خود برگردید و اصلا سراغ پرسونال برندینگ نروید. اما اگر به نکات زیر دقت کنید، متوجه خواهید شد راهی که شما پیش گرفتهاید اشتباه است و باید در مسیر درست پرسونال برندینگ قدم بگذارید.
- نادیده گرفتن سایر اینفلوئنسرها: احتمال این که شما تنها فرد پرنفوذ در صنف خود نباشید بسیار زیاد است. همچنین ممکن است در ابتدا به این فکر کنید که موفقیت از بین این همه فرد موفق امکانپذیر نیست. لذا هرگز نباید سایر افراد پرنفوذ (اینفلوئنسر) را نادیده بگیرید، بلکه باید تحقیقات خود را گسترش دهید تا ببینید آنها در کدام قسمتها بد عمل کردهاند و شما جای آنها را بگیرید
- نادیده گرفتن مخاطبین خود: هنگامی که حتی دنبالکنندگان محدودی دارید، مطمئن شوید به آنچه که میگویند گوش میدهید. اگر محصولی را تبلیغ میکنید و دنبالکنندگان آن را دوست ندارند، دلیل آن را بیابید. نظرات بعد از هر پست در رسانههای اجتماعی را بخوانید تا به خوبی متوجه شوید که دنبالکنندگان را با خود همسو کردهاید یا خیر. از یک موتور جستجوگر برای جستجوی آنلاین نام خود استفاده کنید، ممکن است چیزی را در مورد خودتان کشف کنید که قبلا در مورد آن نمیدانستید
- تولید محتوای دست دو: خودتان را با صنفی که قرار است در آن مشغول شوید همگام کنید و اگر نویسنده زبردستی نیستید، آن را به کاردان این امر بسپارید و یا مهارت نویسندگی را کسب کنید. در مسیر پرسونال برندینگ ممکن است نیاز باشد تمامی مهارتهای داشته و نداشته خود را بهبود ببخشید. از اینرو، هرگز دست از تولید محتوای درجه یک برندارید
10 اصلی که به شما در 2022 برای پرسونال برندینگ کمک خواهد کرد
شما برای ایجاد، داشتن و یا حفظ برند شخصی مطلوب باید ویژگیهای مختلفی را از طریق کسب دانش، مهارت و تجربه بدست آورید. بدون مهارتهای حرفهای هیچکس نمیتواند در حوزه برندسازی شخصی موفق باشد. در این قسمت قصد داریم شما را با 10 نکتهای که حتما در پرسونال برندینگ به کار شما خواهند آمد آشنا کنیم.
موثق و قابل اعتماد باشید
هنگامی که صحبت از برندسازی شخصی به میان میآید، قابل اعتماد بودن ضروری است. اما قابل اعتماد بودن در پرسونال برندینگ به چه معنا است؟ یعنی خودت باش و ادای اینفلوئنسر دیگر را در نیاور! هر کس خصلت خاص خودش را دارد، ممکن است شما عادت داشته باشید در وسط یک مکالمه مهم سراغ موسیقی بروید!
ممکن است پوشش شما تفاوت زیادی با همردههایتان داشته باشد. مهم این است که پی ببرید چیزی در شما وجود دارد که شما را به یک شخصیت مستقل تبدیل کرده است. برای متمایز شدن در یک سیاره هفت میلیاردی، توجه به ویژگیهای فردی ارزش فراوان دارد. تفاوتهای خود را دست کم نگیرید، آنها را پر و بال ببخشید و در صورت نیاز از آنها استفاده کنید. مردم بیشتر از آنچه که فکرش را بکنید با چنین افرادی بهتر ارتباط برقرار میکنند.
درباره پرسونال برندینگ خود بنویسید
نوشتن درباره برندسازی شخصی یکی از استراتژیهایی است که توسط بسیاری از اینفلوئنسرهای موفق استفاده میشود. اما این استراتژی چگونه به شما کمک خواهد کرد. ممکن است امروز شما فردی بدون کمترین تاثیرگذاری باشید، اما اگر مرتبا تولید محتوا کنید ظرف یک تا دو سال آینده فالورهای فراوانی را در کنار خود خواهید یافت. برای نوشتن و ایجاد تبلیغات مجازی دو راه پیش روی شما خواهد بود.
ابتدا میتوانید پلتفرم مخصوص خود را داشته باشید و در آن شروع به تولید محتوا کنید. این استراتژی در پرسونال برندینگ به تجربه و مهارت فوقالعادهای نیاز دارد. راه دوم این است که در بلاگهای برتر صنف خود، پست مهمان تعریف کنید. این کار به شما امکان میدهد در حالی که مالک هیچ پلتفرم و صفحه اجتماعی نیستید، سریعتر مخاطبین بالقوه را به خود جلب کنید.
ارزش افزوده ارائه بدهید
وقتی مردم میگویند دنبال کردن فلان اینفلوئنسر ارزش افزودهای برای آنها ندارد، منظورشان چیست؟ معنی آن این است؛ در حالی که شما مشغول محصولات آرایشی هستید، میتوانید در کنار تبلیغات محصولات خود، با کمک فیلمهای آموزشی جذاب در مورد انواع آرایش، پرسونال برندینگ خود را ایجاد کنید. دنبال کنندگان شما نه تنها با محصولات شما آشنا خواهند شد بلکه با روشهای مختلف آرایش کردن نیز آشنا میشوند.
مادامی که برندسازی شخصی شما شکل گرفت، مردم بیشتری به شما برای خرید و استفاده از محتوایتان روی خواهند آورد. در این زمان، بهتر است مقالاتی در مورد سوالات متداول در زمینه آرایش و محافظت از پوست بنویسید. در حالی که مشتری برسر دوراهی خرید از محصولات شما یا رقیبتان است، ارزش افزوده محتواییتان به کمکتان خواهد آمد و مشتری تنها به خاطر محتوای درجه یکتان، شما را انتخاب خواهد کرد.
از کانون توجهات دور شوید!
ممکن است این ایده در ابتدا کمی عجیب به نظر برسد. اما همیشه در کانون توجه بودن میتواند زندگی شخصی شما را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین، به مردم اجازه دهید تا جای خالی شما را حس کنند. برای مثال خواننده آمریکایی تیلور سوئیف را در نظر بگیرید. او قبل از انتشار آخرین آلبوم خود، حدود یک سال هیچ فعالیتی در شبکههای اجتماعی نداشت. جای خالی این خواننده باعث شد تا مردم برای ابراز دلتنگی خود آلبوم آخر او را با اشتیاق بیشتری خریداری کنند.
هنگام ایجاد پرسونال برندینگ متوجه خواهید شد که توجه بیش از حد یک نقطه ضعف به حساب میآید. اشکالی ندارد هر از چندگاهی از کانون توجه فاصله بگیرید تا شخصیت خود را تقویت کنید و با حرفهای تازه وارد عمل شوید.
استوار بمانید
داشتن قوام و استوار ماندن در مسیری که انتخاب کردهاید برگ برنده شما در پرسونال برندینگ است. انسجام به معنی حضور پیاپی در صفحات اجتماعی نیست، بلکه منظور این است که ظاهر و باطن خود را با پیامی که ارسال میکنید همگام سازید. اگر افراد از تکراری بودن موضوع پستهای شما مینالند، حتما مسیر درستی را انتخاب کردهاید.
اگر شما در صنف طلا و جواهرآلات یک شخص پرنفوذ هستید، اجازه ندارید در مورد خصوصیات یک دوچرخه خوب مطلب پست کنید. این موضوع انسجام کلی برند شما را به خطر میاندازد. اگر خواننده مورد علاقه شما از ژانر پاپ به سبک جاز تغییر مسیر دهد، شما اولین نفری خواهید بود که شدیدا به این موضوع واکنش منفی نشان میدهید. همین امر برای برند شما صادق است.
شبکهسازی کنید
برخی افراد فکر میکنند که پرسونال برندینگ را باید به تنهایی انجام دهند. اگر بخواهید به تنهایی برندسازی کنید هرگز به اهداف خود دست پیدا نخواهید کرد. ارتباط داشتن با دیگران و ایجاد شبکه از طریق رسانههای اجتماعی، جلسات کاری، و کنفرانسها میتواند سرعت شما را در برندسازی شخصی بهبود ببخشد. حتی ممکن است با نوشیدن یک فنجان چایی در کنار همصنفیان خود جواب همه سوالاتی که در ذهنتان خطور کرده است را بدست آورید.
در مسیر پرسونال برندینگ بهتر است از چند پلتفرم استفاده کنید. هرگز نمیدانید که چه زمانی با چه فردی روبهرو خواهید شد. فردی که ممکن است دیدگاه متفاوتتری ارائه دهد یا تخصص بیشتری از شما در زمینه کاریتان داشته باشد. پس سعی کنید در همه (یا اکثر) رسانههای شبکهسازی فعالیت داشته باشید.
خالق شوید
برخی افراد با ایجاد فضای متناقض دست به برندسازی میسزند. چنین افرادی به دنبال واقعیتهای ثابت شده میگردند و آنها را نقض میکنند و از این راه شخصیت خود را به نمایش میگذارند. حتی اگر فروشگاه آنلاین پرفروشی داشته باشید، یا یک اینفلوئنسر با چندصد هزار دنبال کننده باشید، هرگز نباید اهمیت خلق کردن را دست کم بگیرید. از بستری که آماده کردهاید به نحو احسنت استفاده کنید؛ در کانال یوتیوب خود ویدیوهای آموزنده بگذارید، در صفحات اجتماعی جلسات پرسشوپاسخ راهاندازی کنید. پنهان شدن پشت میز کامپیوتر و گذارندن آخر هفتهها به تماشای فیلم و سریال به پرسونال برندینگ شما کمکی نخواهد کرد.
متخصص صنف خود شوید
زمانی که تخصص نداشته باشید، برندسازی شخصی بیش از پیش سخت خواهد شد. هر اینفلوئنسری جایگاه خاص خود را دارد که در آن متخصص است. اگر یک فروشگاه آنلاین ابزارالات دارید، بهتر است در نجاری، طراحی مبلمان، آهنگری، و حتی باغبانی مهارت پیدا کنید. اگر قطعات یدکی انواع خودروها را میفروشید بهتر است مکانیک ماهری باشید که بتوانید برای مخاطبین خود ارزش افزودهای ارائه کنید.
توانایی خود را جار بزنید
اولین نکتهای که در پرسونال برندینگ اشاره کردیم، قابل اعتمادی شما بود. قدم دومی که باید بردارید، تقویت خود و جار زدن تواناییهایتان است. برای مثال اگر قصد دارید در مورد ریسک کردن در بازارهای مالی سرامد باشید، آن را با ریسکپذیری واقعی جار بزنید. ممکن است حتی مجبور شوید دست به کارهایی بزنید که از آنها متنفر هستید مانند پرش از ارتفاع، شنا در اقیانوس و یا طناب زدن در نوک یک آسمانخراش!
اجتماعی باشید
ممکن است بارها به این موضوع اشاره کرده باشیم که ایجاد پرسونال برندینگ به تنهایی به دست نمیآید؛ اما به عنوان نکته آخر قصد داریم شما را بیشتر با این موضوع آشنا کنیم. اگر فکر میکنید جواب دادن به همه نظرات در شبکههای اجتماعی کاری عذابآور است، شما برای برندسازی شخصی آماده نیستید. ممکن است چند سال دیگر به نقطهای برسید که حتی کسبوکارتان را هم شخص دیگری بچرخاند، اما تا رسیدن به آن نقطه صبوری کنید و تا حد امکان فاصلهای بین خود و فالورهایتان ایجاد نکنید.
پرسونال برندینگ یک شبه به دست نمیآید
ایجاد یک پرسونال برندینگ میتواند به ارتقای کسبوکار شما کمک کند. با پیروی از ترکیبی از نکات برندسازی شخصی در 2022 که در این مطلب به آنها اشاره کردیم به افزایش شانس موفقیت در حرفه خود کمک خواهید کرد. ممکن است تصور اینکه شما به یک اینفلوئنسر صنف خود تبدیل شدهاید کمی ترسناک به نظر برسد، اما میتوانید این قدرت را داشته باشید تا به صورت واقعی جهان را تحت تاثیر قرار دهید.