پرسونال برندینگ در اینستاگرام | 5 قدم برای رشد برند در اینستاگرام
خرداد 20, 1402قوانین طلایی پرسونال برندینگ | قوانینی که برند شخصی شما را در مرکز توجه قرار میدهند
خرداد 20, 1402تکنیک های پرسونال برندینگ | با این تکنیکها شهرت و اعتبار را در آغوش بگیرید
پرسونال برندینگ؛ عامل موفقیت شما در کسبوکار
برندسازی یک مولفه مهم در موفقیت کسبوکار است. فقط به چند مورد از برجستهترین شرکتها در سراسر جهان فکر کنید؛ مثلا لوگوی نایک یا نماد اپل – تقریبا همه با این نشانهها که از اجزای برند هستند، آشنایی دارند. امروزه پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی نیز هم برای فریلنسرها و کسبوکارهای فردی و هم برای مدیران شرکتهای بزرگ اهمیت و کارایی دارد. همه افراد موفق در این زمینه، این کار را به کمک تکنیک های پرسونال برندینگ انجام میدهند.
ایجاد یک برند شخصی به خودی خود میتواند کاری دلهرهآور باشد. همچنین یکی از ساده ترین راهها برای سردرگمی در این فرآیند این است که ندانید از کجا شروع کنید. حتی اپرا وینفری قبل از اینکه سبک و نام خود را بهعنوان یکی از تاثیرگذارترین برندهای شخصی در جهان معرفی کند، با تجربه چندین سبک در یک نمایش محلی کوچک شروع کرد. اما چگونه میتوانیم یک برند شخصی موفق بسازیم؟ در این مطلب با تکنیک های پرسونال برندینگ آشنا میشویم.
داشتن یک برند شخصی به چه معناست؟
برندسازی شخصی فرآیند تاثیرگذاری بر نحوه نگاه دیگران به شما است و معمولا با هدف تثبیت خود بهعنوان یک شخصیت معتبر در یک زمینه یا در یک منطقه جغرافیایی انجام میشود. در ضمن همین مساله این امکان را در اختیار افراد قرار میدهد تا بتوانند از این ظرفیت برای اهداف کسبوکار و حتی فروش خدمات و محصولات استفاده کنند.
در تعریفی دیگر میتوانیم بگوییم؛ برندسازی شخصی فرآیند ایجاد یک برند شخصی است. مجموعهای متمایز از ویژگیها یا دستاوردهایی که شما را از دیگران در حوزه کسبوکار و یا حوزه فعالیت اجتماعی یا سیاسی شما متمایز میکند. برندسازی شخصی همچنین یک فعالیت هدفمند است. به بیان دیگر، بیشتر مردم برای بهدست آوردن مشتریان بیشتر در حوزه کسبوکاری که میخواهند در آن موفق شوند، برندهای شخصی خود را میسازند.
آشنایی با تکنیک های پرسونال برندینگ
فرقی ندارد، کسبوکار شما از نوع فردی باشد یا گروهی و یا اینکه در چه مقیاسی باشد؛ مشتریان کسبوکار، مجذوب داستان بنیانگذاران برندهای موفق میشوند. داستان مبارزات، شکستها و موفقیتها. این بخشی از آن چیزی است که با عنوان پرسونال برندینگ میشناسیم و روشی موثر برای آشنایی مخاطبان هدف کسبوکار با یک برند شخصی است. پرسونال برندینگ همچنین یک گام جسورانه است. زیرا شما خود را در معرض دید و قضاوت دیگران قرار میدهید و از این طریق، بخشی از فعالیت بازاریابی بهطور خود به خود و بدون هزینه چندان، انجام میشود.
باید توجه داشته باشید که ساخت برند شخصی یک پروژه مادامالعمر است که دائما در حال تغییر و تحول است. حتی کارشناسانی که بزرگترین برندهای تجاری را میسازند یا ارتقا میدهند، میدانند که هیچ قانون سختگیرانهای برای ایجاد یک برند شخصی وجود ندارد. اما این دستورالعملهای کلی به ارائه اولین گامها کمک میکنند، به خصوص اگر در حال راهاندازی یک برند جدید یا تغییر نام تجاری باشید، تکنیک های پرسونال برندینگ به شما کمک خواهند کرد این کار را بهطور موثر و روشمند انجام دهید. از سوی دیگر ارائهدهندگان خدمات رقابتی نیز برای ایجاد یک استراتژی برندسازی شخصی موفق به تکنیک های پرسونال برندینگ نیاز دارند. در ادامه با برخی این تکنیکها آشنا میشویم.
نام تجاری خود را تعریف کنید
برند شخصی فقط یک نام نیست. این نام در عین حال یک برند است با ویژگیهای گوناگون که باید ابتدا برای خودتان و سپس برای دیگران تعریف شود. قبل از اینکه بتوانید سفر خود را برای توسعه برند خود شروع کنید، حتما این سوال را پاسخ دهید: شما کی هستید؟
میتوانید با یادداشت کردن تمام چیزهایی که برای شما ارزشمند هستند و یادداشت کردن تمام چیزهایی که شما را دارای ارزش کرده است، شروع کنید. حتی کلمات و جملاتی را که شما و کارتان را به هم مربوط میکند، یادداشت کنید. با خودتان صادق باشید و بعد از تهیه فهرست، عباراتی را انتخاب کنید که دارای اعتبار و مثبت هستند. سپس یکبار دیگر از میان آنها عباراتی را انتخاب کنید که بهطور مستقیم به هدف شما کمک میکنند.
بیانیه ماموریت خود را بنویسید
نمونههای برتر و موفق پرسونال برندینگ را بهطور دقیق بررسی کنید. طی این بررسی متوجه خواهید شد که آنها توصیفی را از خود و برند شخصی خود ایجاد میکنند که دیگران میتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. وقتی این توصیف در راستای برند شخصی کسبوکار قرار میگیرد، به آن بیانیه ماموریت (Mission) میگویند. اگر میخواهید مورد توجه قرار بگیرید، با نوشتن یک بیانیه ماموریت مختصر شروع کنید. این به جامعه مشتریان هدف اجازه میدهد تا باورها و ارزشهای اصلی شما را بهراحتی درک کنند.
تخصص و ویژگی متمایز خود را توضیح دهید
در چه کاری موفق هستید؟ چه مهارت یا مهارتهایی شما را از دیگران متمایز میکند؟ حتما چیزی را انتخاب کنید که هم در آن موفق هستید و هم بسیار به آن علاقه دارید. برای این بخش زمان بگذارید. به کار، تخصص و مهارتی فکر کنید که یک نیاز خاص در بازار را پاسخ میگوید. علاوه بر این، اگر مهارت خاصی دارید، در جهت گسترش دامنه دانش خود و توسعه آن مهارت تلاش کنید.
تکنیک های علامتگذاری در پرسونال برندینگ
یکی از مهمترین اهداف برندهای شخصی، ایجاد تاثیر اولیه قوی است. برای این کار از علائم، کلمات یا جملات تاثیرگذار استفاده کنید. چیزهایی در یاد میمانند و با شنیدن یا دیدن آنها، مخاطبان به یاد شما و برند شخصی شما میافتند. این درست مثل علامتگذاری روی چیزها است برای اینکه در یاد باقی بمانند. روش دیگر نوشتن یک بیانیه شفاهی کوتاه، جذاب و تاثیرگذار است.
امضای شخصی خود را ایجاد کنید
برای معرفی و تثبیت خود در یک محیط رقابتی، با ایجاد یک سبک منحصربهفرد شروع کنید. لزومی ندارد این سبک، پیچیده باشد. فقط بهدنبال چیزهایی باشد که توجه را جلب میکنند و با کسبوکار شما مرتبط هستند. ممکن است بخواهید از یک رنگ یا چندین رنگ در یک طیف، یا حتی از یک اکسسوری خاص استفاده کنید.
خودتان را در معرض توجه دیگران قرار دهید
اگر تمام وقت خود را پشت میز کار خود صرف کنید، نمیتوانید انتظار داشته باشید که مورد توجه قرار بگیرید. برای ایجاد یک برند شخصی شما باید جایی حضور داشته باشید که دیگران شما را ببینند. این یعنی حضور فیزیکی در مکانهای خاص و مرتبط با کسبوکار شما، حضور در برنامههای خبری، انجام مصاحبه، نشر اخبار فعالیتهای شما و حضور در انجمنهای آنلاین و شبکههای اجتماعی. همچنین اجازه دهید مردم با شما در تماس باشند و شما نیز پاسخگوی آنها باشید. هرچه بیشتر بتوانید خود را در دسترستر و قابل مشاهدهتر کنید، برند شما بیشتر مورد توجه قرار میگیرد.
یک وبسایت شخصی ایجاد کنید
داشتن یک وبسایت با نام دامنهای مشابه یا نزدیک با نام برند شخصی شما بسیار اهمیت دارد. داشتن وبسایت شخصی یکی از تکنیک های پرسونال برندینگ و یکی ضروریات آن است. این به شما امکان میدهد تصور دیگران را نسبت به خودتان مدیریت کنید. وبسایتهای شخصی درست مانند یک خانه خصوصی با دیوارهای شیشهای هستند. آنها همهچیز را در مورد شما نشان میدهند و در صورت جذابیت، مردم از آنها استقبال و بازدید میکنند.
صفحه اصلی وبسایت شخصی شما باید همهچیز را در مورد داستان زندگی، کسبوکار و برند شما نشان دهد. شما همچنین باید تصاویر حرفهای قانع کننده و مرتبط در سایت خود قرار دهید و سایت شما باید دارای بخشهایی برای فراخوان به عمل (Call to Action) باشد. از سوی دیگر سعی کنید برای ارتقا سایت خود از کارشناسان طراحی سایت و سئو سایت کمک بگیرید.
بیش از حد خود را تبلیغ نکنید
تبلیغ بیش از حد یکی از اشتباهات بزرگ در پرسونال برندینگ است. فرقی ندارد، این تبلیغ، تبلیغ یک محصول، خدمت یا تبلیغ خودتان باشد، اگر این کار بیش از اندازه باشد، ممکن است مخاطبان خود را از دست بدهید. به جای تمرکز بیش از حد بر انتشار پیام خود، باید توجه کنید که دیگران به چه چیزهایی علاقهمند هستند. به صحبتها و نظرات مخاطبان خود توجه کنید و نکاتی که برای آنها جذاب است را یادداشت کنید. از این طریق میتوانید تبلیغاتی ضمنی، کافی و موثر داشته باشید.
استفاده هوشمندانه و مداوم از شبکههای اجتماعی
بهرهگیری از ظرفیت شبکههای اجتماعی نیازمند داشتن یک استراتژی هوشمندانه است. ابتدا درباره مخاطبان برند خود تحقیق کنید و ببینید در کدام شبکههای اجتماعی بیشتر حضور دارند. سپس صفحه یا صفحات برند شخصی خود را ایجاد کنید. بهیاد داشته باشید، این یک ظرفیت کمکی است. با این حال این را هم در نظر بگیرید که حتی اگر سرعت پیشرفت شما در این شبکهها زیاد نباشد، حضور شما و تولید مداوم محتوا ضرورت دارد. این به شما کمک میکند تا با مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه خود در ارتباط باشید.
ارتباط با اینفلوئنسرها؛ از دیگر تکنیک های پرسونال برندینگ
از راهکارهای اینفلوئنسر مارکتینگ برای تقویت برندسازی شخصی خود استفاده کنید. برای ایجاد رابطه با اینفلوئنسرها، با ارائه ارزش به آنها شروع کنید. این میتواند با دنبال کردن صفحه آنها و نظر دادن در پستها و وبلاگهای آنها شروع شود. سپس بهمحض اینکه ارتباط برقرار کردید، میتوانید از آنها برای توسعه برند شخصی خود کمک بگیرید.
رویکرد داستاننویسی؛ از مهمترین تکنیک های پرسونال برندینگ
داستاننویسی یک تکنیک موثر در پرسونال برندینگ است که اغلب توسط بازاریابان برای تبلیغ محصولات یا حتی ایدهها مورد استفاده قرار میگیرد. نوشتن یک داستان خلاقانه همچنین از موثرترین استراتژیهای توسعه، بهویژه برای برندهای کوچک و استارت آپها شناخته میشود.
داستانها نه تنها باعث ایجاد تعامل میشوند، بلکه به برقراری و حفظ ارتباط عاطفی با مخاطب نیز کمک میکنند. منظور از داستان، داستان شما و برند شما است. یک داستان جذاب و صادقانه در این زمینه، به افراد الهام میبخشد تا شیوه استاندارد زندگی خود را شکل دهند و بههمین دلیل، میتواند شما را همچون الگویی برای مخاطبان شما قرار دهد.
وبلاگنویسی مهمان در وبسایتهای محبوب
وبسایتهای گوناگونی هستند که به شما اجازه میدهند در آنها یک بلاگ یا اکانت منحصر به خود داشته باشید و در آن مطالبی را با دیگران به اشتراک بگذارید. وبلاگنویسی مهمان یکی از موثرترین تکنیک های پرسونال برندینگ است. شما میتوانید از این طریق دانش و تخصص خود را نیز به دیگران نشان دهید.
خود را فردی قابل اعتماد معرفی کنید
وقتی مردم برای کسب دانش یا پاسخ به یک نیاز بهسراغ یک برند شخصی شما میآیند، میتوانید مطمئن باشید که برند شما در حال توسعه است. این دقیقا همان مرحلهای است که باید اعتبار خود را از طریق جلب اعتماد مخاطبان خود افزایش دهید.
تلاش کنید تا به اولین گزینهای تبدیل شوید که روزنامهنگاران و رسانهها برای هرگونه اطلاعاتی در مورد کسبکار، تخصص و مهارت شما، با آنها تماس میگیرند. برای این کار میتوانید ابتدا با بهاشتراکگذاری اطلاعات مفید و اخبار موثقی شروع کنید که بهنظر شما دارای اهمیت و آگاهیبخش هستند. این روش باعث میشود مخاطبان شما، شما را همچون مرجعی قابل اعتماد در نظر بگیرند و بهتدریج بر تعداد مخاطبان شما افزوده شود.
ارزشهای خود را توضیح دهید
هر برند و شرکت بزرگی دارای یک پیشنهاد ارزش است و شما نیز باید چنین گزارشی را ایجاد کنید. چه چیزی شما و تخصص و کسبوکار شما را برای مشتریان احتمالی جذاب میکند؟ چه چیزی شما را متمایز میکند؟ چرا دیگران میخواهند با شما کار کنند؟ پس از پاسخ دادن به این پرسشها اطمینان پیدا کنید، مشتریان احتمالی شما، از پاسخهای شما به این پرسشها خبر دارند.
ضربالاجل تعیین کنید!
زمانیکه قرار است کاری را انجام دهید با واقعبینی کامل و نیز سرعتبخشی به روندهای کار و در نظر گرفتن موانع غیر قابل پیشبینی، زمان انجام کار و تحویل پروژه، خدمت یا محصول را به مشتریان خود اطلاع دهید.
اگر در میانه کار با مشکلی روبهرو شدید که میتواند برنامه کاری شما را با تاخیر مواجه کند، حتما به مشتریان خود اطلاع دهید. در زمان تعیین موعد، این ضربالمثل رایج کسبوکار را نیز در نظر بگیرید: کمتر وعده بدهید و بیشتر عمل کنید. درصورتی که در توان شما هست، کمی زودتر از موعد، کار را انجام دهید.
شبکهسازی موثر؛ از جمله تکنیک های پرسونال برندینگ
شبکهسازی یعنی افزایش ارتباطات با همکاران، مشتریان، افراد صاحب دانش و تجربه٬ سرمایهگذاران و بهطور کلی هرکسی که به نوعی با حوزه کسبوکار، مهارت و دانش شما در ارتباط است. یکی از اشتباهات افراد در شبکهسازی این است که بیشتر بر منافع شخصی تاکید میکنند تا نیازهای طرف مقابل. تلاش کنید تا ارتباطات شما دارای فوائدی برای هردو طرف باشند. با این رویکرد، متعاقبا فرصتها و ارتباطات بیشتری را تجربه خواهید کرد که همگی در جهت تقویت و توسعه برند شما هستند.
همیشه برای پیشرفت تلاش کنید
چه از آن آگاه باشید یا نه، هر روز و در هر اقدامی برای برندسازی شخصی یک تجربه برای یادگیری وجود دارد. اگر با این دید به کار خود نگاه کنید، توسعه فردی برای شما به یک عادت همیشگی مبدل میشود. تکنیک های پرسونال برندینگ نیز مانند برند شما همواره در حال افزایش، توسعه، تغییر و بهروزرسانی هستند. روندهای جدید کسبوکار نیز بهصورت روزانه در حال ظهور هستند. بنابراین برای اینکه همیشه بر بازار کار خود مسلط باقی بمانید برای پیوسته برای پیشرفت تلاش کنید. به یادگیری ادامه دهید، اعتماد به نفس داشته باشید و همیشه اصالت را دنبال کنید.
با تاکتیک های پرسونال برندینگ فرصتهای رشد را افزایش دهید
با افزایش راهکارهای فناورانه و بازار کار در حال تحول، این مهم و ضروری است که هنگام درخواست شغل یا راهاندازی شرکت خود، متمایز شوید. بنابراین هرکسی میتواند در راستای اهداف شخصی و شغلی خود، یک برند شخصی ایجاد کند. کافی است به میلیونها برند شخصی موجود در شبکههای اجتماعی نگاه کنید که از این طریق میتوانند خدمات یا محصولات خود یا دیگران را بفروشند و یا خود را بهعنوان فردی موثر و قابل اعتماد در یک زمینه خاص معرفی کنند.
شناخت خود واقعی مهمترین مولفه برای برندسازی شخصی موفق و موثر است. به محض اینکه از اینکه چه کسی هستید و چه میخواهید مطمئن شدید، همه چیزهایی را که برای ایجاد یک برند شخصی مستحکم نیاز دارید، در اختیار خواهید داشت.