کتاب های پرسونال برندینگ | کتابهایی برای توسعه اصولی یک برند شخصی در کسبوکارها
خرداد 20, 1402تکنیک های پرسونال برندینگ | با این تکنیکها شهرت و اعتبار را در آغوش بگیرید
خرداد 20, 1402پرسونال برندینگ در اینستاگرام | 5 قدم برای رشد برند در اینستاگرام
پرسونال برندینگ در دنیای بزرگ اینستاگرام
شبکههای اجتماعی در قرن بیست و یکم به بخش جدانشدنی زندگی روزانه مردم در سراسر دنیا تبدیل شدهاند. البته که درصد کمی از مردم به شبکههای اجتماعی به عنوان ابزاری برای رشد حرفه خود نگاه میکنند. برای مثال همین شبکه اجتماعی اینستاگرام صرفا برای انتشار عکسهای گذراندن تعطیلات، ملاقاتهای دوستانه در کافه یا در دیگر محتواهای مشابه مورد استفاده قرار میگیرند. به همین دلیل مفاهیمی مانند پرسونال برندینگ در اینستاگرام چندان جدی گرفته نمیشوند.
جدا از جذابیتهایی که در انتشار پست و استوری اینستاگرام وجود دارد، رشد یک برند شخصی در این شبکه اجتماعی میتواند که مزایای بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. برندی که کسب و کار یا شخصیت شما را به یک شبکه اجتماعی با میلیاردها کاربر معرفی کرده که همگی دنیایی از مزایا را به همراه دارد. البته پرسونال برندینگ در این شبکه اجتماعی کار چندان پیچیدهای نیست و صرفا باید 5 قدم به درستی طی شوند. اگر میخواهید با این قدمها به موفقیت برسید، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.
5 قدم درست برای پرسونال برندینگ در اینستاگرام
راهها و روشهای گوناگونی برای پرسونال برندینگ در اینستاگرام وجود دارد که هر یک دارای مزایا و معایب خاص خودشان هستند. برای مثال برخی افراد برای برندینگ از پیجهای موفق الگو میگیرند، اما دسته دیگری به دنبال راه منحصر به فرد خودشان میروند. البته در صورتی که روشهای موجود برای پرسونال برندینگ در این شبکه اجتماعی را جمعبندی کنیم، با قدمها یا مراحلی برخورد میکنیم که ما را برای موفقیت کمک خواهند کرد.
قدم اول: هدف خود را مشخص کنید
برای برندسازی شخصی در اینستاگرام باید ابتدا هدف خود را مشخص کنید. برای مثال آیا میخواهید کسب و کارتان را به اشتراک بگذارید یا به دنبال ایجاد یک شبکه مخاطب هستید. اگر برای چنین سوالاتی پاسخ واضح و روشنی داشته باشید، ساخت حساب کاربری برای شما سادهتر خواهد شد.
بسیاری از اشخاص موفق در زمینه پرسونال برندینگ در اینستاگرام توصیه میکنند که از ایدههای دیگر افراد مانند اینفلوئنسرها، شرکتها یا دیگر افراد مورد پسندتان کمک بگیرید. همچنین میتوانید از ویژگیهای محتواها یا فعالیتهای چنین پیچهایی برای الهام گرفتن استفاده کنید.
اگر میخواهید در مشخص کردن هدف موفقتر باشید، باید سه ویژگی برندتان در نظر بگیرید. سپس با استفاده از همین سه ویژگی یا صفات دستورالعملی برای ایجاد برند و تولید محتوا خواهید داشت. برای مثال اگر برند شما دارای سه ویژگی مانند طنز، معرفی کسب و کار و مثبتاندیشی است، باید در پستها و استوریها محتواهایی با همین سه ویژگی قرار دهید. همچنین باید در کپشنها یا هر قسمت دیگر از صفحه شما ردپای حداقل یکی از ویژگیها دیده شود.
حال جالب است بدانید که اینستاگرام برای چنین استراتژی ایدهآلی شرایط مناسبی را فراهم میکند. در اینستاگرام میتوانید محتواهای ویدیویی یا عکس را با هر ویژگی یا صفاتی انتشار دهید. همچنین در این شبکه اجتماعی امکان انتظار انواع نوشتهها را خواهید داشت.
قدم دوم: پروفایل خود را سر و سامان دهید
بعد از اینکه هدف خود را در پرسونال برندینگ در اینستاگرام مشخص کردید، باید به فکر ایجاد پروفایل صفحه مورد نظرتان باشید. همچنین قبل از انتشار هرگونه محتوایی این کار را انجام دهید تا از همان ابتدا بهترین تاثیر را روی مخاطبان پیچ بگذارید. برای مثال باید قسمت بیوگرافی پیج را به بهترین شکل ممکن تدوین کنید. تنظیم بیو هم کار چندان سختی نیست و باید نکات زیر در آن رعایت شود:
- نوشتن نام کامل شما
- عنوان شغلی و منطقهای که در آن به طور دائم اقامت دارید
- شرکت فعلی و سابق شما با نام کامل و توضیح بسیار کوتاه
- قرار دادن لینکهای کاربردی مانند وب سازی شخصی یا دیگر صفحات مجازی مانند توییتر، فیسبوک، لینکدین و…
- نوشتن دیگر اطلاعات مهم که در برند شما کلیدی و ارزشمند هستند
- استفاده از هشتگهای مناسب که برند و مهارت مورد نظر شما را تعریف میکنند
زمانی که یک بایو صفحه اینستاگرامی خودتان را با چنین ویژگیهایی تدوین کنید، زمانی که یک کارفرما یا هر کاربر دیگری نام برندتان را در گوگل سرچ میکند، به راحتی صفحه اینستاگرامی را مشاهده خواهد کرد. به همین دلیل کلمات کلیدی در بایو را جدی گرفته تا در جذب مخاطب دیگر مشکل چندانی نداشته باشید. ناگفته نماند که با این ترفند کاربرانی که به دنبال استعدادها در لینکدین یا دیگر شبکههای اجتماعی هستند نیز به صفحه اینستاگرام برندتان جذب خواهید کرد.
قدم سوم: محتوای خود را تنظیم کنید
اولین قانون پرسونال برندینگ در اینستاگرام این است که باید در تولید محتوا نهایت دقت را به خرج دهید. به همین دلیل اگر نمیخواهید که محتوایی حتی مخاطبی را در آینده دلسرد کند، بهتر است که همین الان از پست یا استوری کردنش صرف نظر کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که همین محتواها هستند که برند یا کسب و کارتان را معرفی خواهند کرد.
حساس بودن در مورد کیفیت محتوا میتواند که به موفقیت برندسازی در شبکه اجتماعی اینستاگرام کمک کند. برای مثال اگر در صفحه محتوایی دارید که از نظر کیفیت، بازخوردها یا تگها شما را نگران میکنند. میتوانید آنها را به کمک قابلیت هاید (Hide) آنها را از صفحه حذف کنید. همچنین آرشیو کردن پستها در چنین شرایطی اقدام کاملا درستی است.
البته که نباید صرفا تولید محتوای صفحه اینستاگرامی خود را به پستها محدود کنید؛ زیرا استوریها برای انتشار محتواهایی خاص مانند رویدادهای زنده، محتواها کوتاه، دریافت بازخوردهای سریع و دیگر موارد این چنینی گزینه کاملا ایدهآلی هستند. برای مثال، به عنوان یک مربی حرفهای میتوانید سخنرانی یا توصیههای خودتان را در کلیپهای 15 ثانیهای روی صفحه اینستاگرامی قرار دهید و هایلایت کنید. همچنین در میان این ویدیوها امکان جذب مخاطب با تبلیغات را نیز خواهید داشت.
در نهایت به اشتراکگذاری پستهای دیگر برندهای شخصی مشابه با برند شما توجه داشته باشید. اگر هم علاقه مخاطبان به محتواهای خاصی را مشاهده کردید، هرچه سریعتر به دنبال ایجاد محتوای مشابه با برند خودتان باشید. ناگفته نماند که بهتر است که نحوه انتشار محتوا را در نظر گرفته و هنگام الگوبرداری از دیگر صفحات خلاقیت را چاشنی کار کنید. به عنوان مثال، در صورتی پستهای دیگران جذاب هستند، با اندکی دقت محتوا را بهبود داده و با برند خودتان به دست مشتریان برسانید. در این وضعیت همزمان با همسو شدن با مطالب ترند، جذب مخاطب نیز خواهید داشت.
قدم چهارم: به دنبال ایجاد ارتباط باشید
فالو (Follow) یا دنبال کردن دیگران فقط یک راه آسان برای نمایش دادن پروفایل به کاربران برای پرسونال برندینگ در اینستاگرام نیست، بلکه راه فوقالعاده عالی برای حفظ ارتباط و پیگیری صفحاتی است که برای شما الگو هستند. به همین دلیل از صفحاتی وجود دارند که الگوی خوبی برای برندتان محسوب میشوند، بهتر است که آنها را دنبال کنید.
دنبال کردن صفحات اینستاگرامی با عملکرد مشابه شما را از جدیدترین اتفاقات در همان حوزه مطلع خواهد کرد. همچنین میتوانید مصاحباتی را در قالب لایوهای اینستاگرامی با این صفحات به اشتراک بگذارید. ناگفته نماند که ارتباطات با صفحات مشابه نباید باعث نگرانی شوند؛ زیرا زمانی که پیج خوبی در اختیار دارید، حتی با تگ کردن یا ارسال مسیج امکان ایجاد ارتباط قویتر را خواهید داشت.
جالب است بدانید که در موارد بسیاری صفحات برندها توسط ادمینها اداره میشوند. به همین دلیل در صورتی که ارتباط موثری با این صفحات داشته باشید، در زمان نچندان دوری از طریق ادمینها به صاحبان این صفحات معرفی خواهید شد. اگر هم ایده یا برندتان قابل دفاع باشد، امکان همکاری با برندهای قویتر را دارید که به رشد سریعتر شما کمک خواهند کرد.
ناگفته نماند که دنبال کردن برندهای مشابه و رقبای شما همیشه کار درستی نیست و در شرایطی باید برخی صفحات را آنفالو کنید. برای مثالی زمانی که یک پیج فعالیتهای جنجال برانگیز علیه برندتان انجام میدهد، بهتر است که دیگر آن را دنبال کنید و روی اهدافتان تمرکز داشته باشید. با انجام این کار از حواشی دور مانده و صرفا برای موفقیت تلاش خواهید کرد.
قدم پنجم: شرایط حساب کاربری را زیر نظر بگیرید
پرسونال برندینگ در اینستاگرام یک فرایندی است که نیاز به فعالیت بیشتر و مدیریت دقیق داد. به همین دلیل زمانی که در حال برندسازی شخصی هستید، باید فعالیتهایی بیشتر از وارد شدن به حساب کاربری و لایک کردن پستها انجام دهید.
اگر میخواهید یک مدیر حرفهای برای صفحه برندتان باشید، باید حداقل روزی یک بار پستی با محتوای مناسب را منتشر کنید. در صورتی که وقت زیادی برای مدیریت صفحه ندارید، میتوانید از نرم افزارهای رایگان مانند Plann کمک بگیرید که با برنامهریزی به طور خودکار پستها را آپلود میکنند.
بدیهی است که با مدیریت درست پستها و اجرای ترفندهایی مانند باکس سوال در استوری، نظرسنجی، برگزاری مسابقه، قرعهکشی میان کاربران و دیگر موارد این چنین به یک مدیر ایدهآل برای صفحه اینستاگرام برندتان تبدیل خواهید شد. همچنین این فعالیتها به رشد صفحه با توجه به الگوریتمهای اینستاگرام کمک کرده و سرعت رشد برندهای شخصیسازی شده را به طور قابل توجهی بالا میبرد.
به ظاهر برندتان در اینستاگرام برسید
اگر از گامهای ابتدایی پرسونال برندینگ در اینستاگرام عبور کنیم، به موضوعی میرسیم که در این شبکه اجتماعی نقش پررنگی را ایفا میکند. زمانی که یک کاربر وارد نرم افزار اینستاگرام میشود، انتظار دارد که محتواهای با کیفیتی را ببیند. همچنین کاربران به صفحات با محتوا و قالب در هم ریخته هیچ علاقهای ندارند. به همین دلیل در صورتی که میخواهید برندتان حس مطلوبی از برند و محتوای شما بگیرد، باید به ظاهر صفحه اینستاگرامتان بیشتر اهمیت دهید. برای داشتن صفحه اینستاگرامی و برندی معتبر با ظاهری زیبا هم کافیست به چند نکته ساده توجه داشته باشید.
حس مخاطب
اولین نکتهای که در طراحی صفحه برای پرسونال برندینگ در اینستاگرام باید رعایت کنید، حس مخاطب است. یعنی مخاطبی که قصد استفاده از خدمات، کالا یا برند شما را دارد، با چه حسی وارد این صفحه میشود. برای مثال اگر قصد دارید که برند و صفحه بلاگری آموزش برنامهنویسی ایجاد کنید، باید مخاطبان خود را عاشقان کامپیوتر و تکنولوژی در نظر بگیرید.
نیاز به گفتن نیست که برای چنین مخاطبانی مشاهده اخبار روزانه غیر مرتبط یا مربوط به سایر موضوعات هیچ جذابیتی ندارد. پس تمرکز خود را روی بهترین آموزشهای برنامه نویسی بگذارید و تمامی نیازهای مخاطب را با محتوایی ایدهآل پاسخ دهید. در نهایت بهتر است شخصیت خود را مانند مخاطبانتان جلوه دهید تا در برقراری ارتباط با آنها مشکلی پیدا نکنید.
کمک از گوگل برای به کار بردن واژهها
در صورتی که ایدهای برای نوشتن متن، کپشن و به کار بردن کلمات ندارید، بهتر است که از موتور جستجوگر قدرتمند گوگل کمک بگیرید. کافیست قسمتی از موضوع یا مطلب مورد نظرتان را در گوگل جستجو کرده تا به انبوهی از نوشتهها و مطالب مشابه در گوگل برسید. سپس به صورت هنرمندانه این لغات را کنار یکدیگر بچینید تا در نهایت یک محتوای متنی با کیفیت در اختیار مخاطبانتان برسید. فن بیان مناسب نیز به شما برای پرسونال برندینگ در اینستاگرام کمک خواهد کرد.
پیدا کردن بهترین تصاویر
اگر پستها و استوریهای متنی را صرفا با نوشته منتشر کنید، احتمالا در جذب مخاطب موفقیت چندانی به دست نمیآورید. به همین دلیل همیشه باید تصاویر جذاب را چاشنی محتواهای خود کنید تا مخاطب از دیدن صفحه شما لذت ببرد. برای انجام این کار نیز راههای بسیار متنوع را در اختیار خواهید داشت. برای مثال شبکه اجتماعی پینترست (Pintrest) تصاویر فوقالعاده جذابی را با موضوعات گوناگون در اختیارتان میگذارد. همچنین جهت معرفی محصول امکان استفاده از تصاویر اصلی و دیگر منابع اینترنتی را دارید.
خلق بهترین محتوا با ابزارهای کاربردی
در کنار اپلیکیشن اینستاگرام نرم افزارهای مختلفی را میتوان استفاده کرد تا به محتواهای باکیفیتتری رسید. به همین دلیل برای پرسونال برندینگ در اینستاگرام خود را صرفا به نرم افزار این شبکه اجتماعی محدود نکنید. برای مثال نرم افزارهای دیگری مانند فتوشاپ (Photoshop)، اینشات (Inshot)، کانواس (Canvas) و دیگر اپلیکیشنهای مشابه را به کار بگیرید تا مخاطب عاشق برند شخصی شما شود.
صبوری: کلید موفقیت پرسونال برندینگ در اینستاگرام
پرسونال برندینگ در اینستاگرام اتفاقی نیست که یک شبه شما را به موفقیت برساند. بلکه انجام این کار نیازمند صبر و حوصله همراه با زمان کافی است تا از راه درست بتواند مخاطبان کافی را به برندتان برساند. به همین دلیل در انجام ترفندهای گفته شده اندکی صبور باشید و نهایت دقت خود را به خرج دهید.